يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۹۳۷۷۸
زمان انتشار: ۱۲:۳۴     ۱۸ مهر ۱۴۰۰
فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با بیان اینکه واکسیناسیون شرط کافی برای کنترل کرونا نیست، بر ضرورت رعایت پروتکل ها و خودداری از برگزاری جشن ها و دورهمی های خانوادگی تاکید کرد.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از مهر، علیرضا زالی، درباره وضعیت کرونا در استان تهران، گفت: روند اکثر شاخص‌های کرونا رو به نزول است، اما همان طور که کرونا بارها در ماه‌های گذشته نشان داده، باید شرایط تمامی استان‌ها از جمله تهران را ناپایدار و شکننده در نظر گرفت.

وی با اشاره به فرآیند رو به تزاید واکسیناسیون در تهران و سایر استان‌های کشور، افزود: اما همچنان باید بدانیم برای کنترل کرونا واکسیناسیون شرط لازم است، اما شرط کافی نیست.

زالی شرط کافی برای کنترل کرونا در واکسیناسیون را، رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی دانست.

وی با اشاره به تجارب کشورهایی که در کنترل کرونا موفق بوده اند، ترکیب فرآیند واکسیناسیون در کنار تعهد به رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی را ضروری دانست.

زالی از شهروندان درخواست کرد که از برگزاری دورهمی های غیر ضروری مانند جمع‌های خانوادگی خودداری کنند.

وی با بیان اینکه اگرچه افراد واکسینه شده تا حدی نسبت به بیماری مصونیت لازم را پیدا می‌کنند، یادآور شد: اما این افراد همچنان می‌توانند در معرض آسیب پذیری نسبی باشند.

زالی افزود: فرد واکسینه شده حتماً باید دو دوز واکسن را دریافت کرده باشد، اما هنوز بسیاری از افراد دوز دوم را دریافت نکرده اند و بنابر این شرایط همچنان ناپایدار تلقی می‌شود و توصیه ما رعایت صبورانه شیوه نامه‌های بهداشتی است.

وی ادامه داد: در دو هفته ماه ربیع اول سال گذشته بعد از برگزاری مراسم‌های خانوادگی و جشن‌ها در این ماه، ما به سمت خیز سوم رفتیم و آمارها ۱۵ درصد افزایش در بستری بیمارستانی نسبت به ماه گذشته ۱۲ درصد رشد در میزان مراجعین و ۱۸ درصد افزایش مرگ و میرها را نشان داد.

زالی عامل اصلی این افزایش آمارها را در سال گذشته عدم رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی دانست و افزود: بنابر این باید با درس گرفتن از این تجربه تلخ، در کنار تسریع در روند واکسیناسیون برای کاهش روند بیماری تلاش کنیم.

وی، مهم‌ترین نقطه آسیب پذیری در این روزها را عدم رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، ساده انگاری و عادی انگاری دانست که در تحقق مصونیت سازی جمعی می‌تواند مشکل ایجاد کند.

زالی با بیان اینکه به صورت چشمگیری در میزان مراجعان سرپایی، میزان بستری در بخش‌های عادی و مراقبت‌های ویژه و میزان مرگ و میرها شاهد کاهش آمارها هستیم، افزود: اما طبق تجربه و درسی که کرونا به ما آموخته این شرایط را به ویژه در کلانشهرها باید ناپایدار و شکننده تلقی کنیم.

وی با بیان اینکه هم اکنون در تهران ۵ هزار بیمار کرونایی در بیمارستان‌ها بستری هستند، گفت: از این تعداد حدود ۱۴۰۰ نفر نیز در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

زالی با اشاره به روند رو به تزاید واکسیناسیون در روزهای اخیر در استان تهران یادآور شد: تا کنون بالغ بر ۱۱ میلیون و ۳۲۰ هزار نفر از شهروندان تهرانی واکسینه شده اند که ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار نفر از این آمار هر دو دوز واکسن را دریافت کرده اند.

وی از شهروندان درخواست کرد در فرصت باقی مانده با توجه به وجود ۱۰۰۰ مرکز واکسیناسیون فعال در تهران نسبت به دریافت واکسن اقدام کنند تا هرچه سریع‌تر به مصون سازی جمعی در تهران نزدیک شویم.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، بر ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ادارات تاکید کرد و تسریع روند واکسیناسیون کارکنان مشاغل به ویژه مشاغل حساس را یادآور شد.

زالی درباره روند واکسیناسیون دانش آموزان گفت: این فرآیند مشترک بین وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش است که با رعایت ملاحظات فنی در حال انجام است، اما در استان تهران در دو روز گذشته با توجه به اقبال عمومی که از روند واکسیناسیون صورت گرفته، فرآیند واکسیناسیون دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال آغاز شده و تاکنون در استان تهران ۴۵ درصد افراد بین ۱۲ تا ۱۸ سال واکسینه شده اند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها