أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: فَـرَضَ اللّه‏ُ ... الصِّیـامَ اِبْتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ؛ ... خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص خلق را بیازماید

زمان انتشار: ۱۵:۲۸     ۲۱ مهر ۱۴۰۰

به گزارش پایگاه 598، به نقل از ایرنا: دانشمندان «بیمارستان دانشگاهی لوزان» و «دانشکده پلی‌تکنیک فدرال» سوئیس از کشف نوعی آنتی بادی مونوکلونال با قابلیت خنثی‌سازی انواع گونه‌های ویروس کرونا از جمله دلتا خبر دادند.

به نقل از رونامه ال موندو اسپانیا، بر اساس نتایج این مطالعه علمی که در مجله تخصصی «سِل ریپورتس» (Cell Reports) منتشر شده است، این پادتن در جداسازی لنفوسیت‌های بیماران مبتلا به کووید-۱۹ موثر بوده است.

آنتی‌بادی‌های مونوکلونال یا پادتن‌های تک‌دودمانی نوعی از آنتی‌بادی‌ها هستند که در آزمایشگاه‌ها برای مقاصد تحقیقاتی یا برای درمان بیماری‌ها تولید می‌شوند.

وظیفه اصلی سلول لنفوسیت که به "سلول تی" یا "لنفوسیت تی" معروف است، کشف و نابودی عوامل بیماری‌زا و سلول‌های آلوده است.

طبق اعلام کارشناسان سوئیسی، این آنتی‌بادی «یکی از قوی‌ترین» پادتن‌هایی است که تا کنون در برابر ویروس کرونا شناسایی شده است.

بر اساس یافته‌های این بررسی، این آنتی‌بادی، پروتئین‌های سنبله (که به ویروس کرونا شکل می‌دهند) را مسدود کرده و از آلوده شدن سلول‌های ریه جلوگیری می‌کند، روند تکثیر ویروس را متوقف می‌کند و به سیستم ایمنی بدن بیمار اجازه می‌دهد تا ویروس کرونا را از بین ببرد.

مطالعات نشان داده اند اگر درمان فرد آلوده به عفونت با آنتی بادی های مونوکلونال قبل از بروز علائم شدید عفونت ارائه شود، از پیشرفت عفونت به بیماری جدی جلوگیری می شود.

دانشمندان همچنین اطمینان می‌دهند که آنتی بادی مونوکلونال جدید دوام بیشتری دارد و در مقابل ایجاد ایمنی سه یا چهار هفته ای سایر آنتی‌بادی‌ها، حدود شش ماه محافظت ایجاد می کند.

در بیانیه دانشگاه سوئیس آمده است: این آنتی‌بادی، پیشنهاد درمانی پیشگیرانه جالب توجه برای افراد واکسینه نشده که در معرض خطر ابتلا قرار دارند و یا سایر افراد واکسینه شده ای که به ایمنی مطلوب دست نیافته اند، خواهد بود.