أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: فَـرَضَ اللّه‏ُ ... الصِّیـامَ اِبْتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ؛ ... خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص خلق را بیازماید

      
کد خبر: ۴۹۶۷۵۷
زمان انتشار: ۱۰:۳۹     ۰۳ آذر ۱۴۰۰
محققان از شناسایی یکی از فواید جدید خواب برای بدن انسان خبر داده اند که تاکنون مخفی مانده بود. بر این اساس ارسال سیگنال های تعمیر دی‌ان‌ای به مغز در زمان خواب رخ می دهد.

به گزارش پایگاه 598، فارس به نقل از نیواطلس، یکی از پروتئین ها که مسئولیت تعمیر دی ان ای ها را در نقاط مختلف بدن انسان بر عهده دارد در زمانی که خواب آغاز می شود، فرایند فعالیت های خود بدین منظور را آغاز می کند.

افراد معمولا بعد از خواب کافی با احساس شادابی از خواب بیدار می شوند و سپس با گذشت روز، خستگی زیاد می شود تا جایی که نمی توانید کار دیگری جز خواب انجام دهید و هر چه بیشتر بیدار بمانید، این نیاز به خواب قوی تر می شود. این خستگی از نظر فنی بیشتر به عنوان فشار خواب هموستاتیک شناخته می شود.

اما سازوکار عامل ایجاد این فشار برای خوابیدن چیست؟ محققان قبلا پی برده بودند که یکی از علل این مساله آسیب به دی ان ای هایی است که در شبکه عصبی مغز وجود دارند. این آسیب می تواند ناشی از فرآیندهای طبیعی بیولوژیکی و همچنین عوامل محیطی مانند نور ماوراء بنفش یا تابش باشد. سازوکارهای موجود در بدن برای تعمیر دی ان ای ها نمی توانند در زمان بیداری مغز اقدامات مد نظر خود را انجام دهند و لذا تلاش برای تحمیل خواب به انسان را در ساعات پایانی شب آغاز می کنند.

تحقیقات تازه نشان می دهد آسیب دیدن دی ان ای انسان باعث ایجاد فشار هموستاتیک در انسان می شود. تحقیقاتی که در این زمینه بر روی مغز گورخر ماهی صورت گرفت، صحت این امر را ثابت کرد. ساختار مغز این حیوان دریایی مشابه با انسان است و وقتی پژوهشگران با استفاده از مواد شیمیایی، تشعشع و نور، به دی ان ای آن آسیب زدند ماهی به خواب رفت.

در هنگام خواب فعالیت پروتئین های ترمیم کننده دی ان ای موسوم به PARP1 ادامه یافت و بررسی ها نشان داد اگر گورخرماهی کمتر از شش ساعت بخوابد، رفع آسیب ها به طور کامل صورت نمی گیرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها