امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۴۹۶۹۴۸
زمان انتشار: ۱۵:۰۱     ۰۷ آذر ۱۴۰۰
انحراف مطالبه‌گری کشاورزان اصفهانی؛
آخرین جمعه آبان 1400 مصادف شد با اولین تجمع گسترده کشاورزان به همراه مردم اصفهان در اعتراض به بی آبی و خشکی اینروزهای زاینده رود.

سرویس سیاسی پایگاه 598-علی شعبانی/ آخرین جمعه آبان 1400 مصادف شد برای اولین تجمع گسترده کشاورزان به همراه مردم اصفهان در اعتراض به بی آبی و خشکی اینروزهای زاینده رود. زاینده رود حدودً از سال ۱۳۸۶ جریان دائمی خود در کل مسیر را از دست داده است. عمده‌ترین دلایل خشک شدن زاینده رود خشکسالی چند ده ساله در بالا دست و در رشته کوه‌های زاگرس می‌باشد. ارتفاع برف در سرچشمه‌ها مانند زردکوه و چلگرد که حتی در تابستان بیش از ۲ متر بوده در سال ۱۳۹۶ در بهار به کمتر از ۱ متر رسیده بنابراین علاوه بر کاهش دبی سرچشمه‌های خود زاینده رود، دبی تونل‌هایی که آب کارون را به زاینده رود منتقل می‌کنند نیز کاهش یافته‌است؛ ولی از خطاهای انسانی در پایین دست که رودخانه زاینده رود را با خشکی مواجه کرده است نمیتوان به راحتی گذشت.

رودخانه زاینده رود سال هاست که برای مقاطع بلند مدت خشک شده‌است. این مشکل از اوایل دهه ۷۰ و در دولت محمد خاتمی و با انتقال آب به استان یزد آغاز گردید و در دولت بعدی نیز ادامه یافت. فاز نخست انتقال آب از زاینده رود به شهر یزد در اسفندماه ۱۳۷۸ توسط محمد خاتمی رئیس‌جمهور وقت به بهره‌برداری رسید. یکسال بعد یعنی در سال ۱۳۷۹ زاینده رود خشک شد.

اعتراض گسترده در بستر رودخانه زاینده

همه این موارد دست به دست هم داد تا کشاورزان اصفهانی در 28 آبان 1400 دست به اعتراض گسترده در بستر رودخانه زاینده رود بزنند و چند ده هزار نفر از مردم اصفهان نیز در حمایت از آنها در این تجمع شرکت کردند. این تجمع در آرامش انجام و حتی صداوسیما این تجمع را پوشش گسترده داد.

تحصن کشاورزان اصفهانی در بستر رودخانه زاینده رود چند روزی ادامه داشت که در نهایت با توافقی که بین تحصصن کنندگان و مسئولین صورت گرفت تصمیم بر این شد که چادر کشاورزان جمع آوری و تحصن پایان یابد. اما عده ای اوباش با حمله به کشاورزان چادر آنان را آتش زدند؛ که همین بهانه ای شد تا شعله های فتنه در اصفهان شعله ور شود.

ایسنا - مطالبه کشاورزان اصفهان برای تامین حقابه

تصویر تلخ از کشاورز اصفهانی در زاینده رود خشک+عکس | ثریانت

آتش زدن چادر کشاورزان!
عناصر فرصت‌طلب و ضد انقلاب که از ابتدا تلاش داشتند که مسیر مطالبات کشاورزان را تغییر داده و به فضای ناامنی و بی‌نظمی در اصفهان دامن بزنند و در این نقشه شوم ناکام مانده بودند، شامگاه پنج‌شنبه چادرهای حاضرین در بستر زاینده‌رود را آتش زدند که با اقدام به موقع نیروهای انتظامی که در این دو هفته تلاش کردند امنیت تجمع‌کنندگان حاضر در بستر زاینده‌رود را تامین کنند، اراذل و اوباش دستگیر شدند.

علی‌رغم اتمام تجمع کشاورزان، صبح دیروز نیز عده‌ای اراذل و اوباش با آتش زدن موتور پلیس، شکستن شیشه‌های آمبولانس، شکستن شیشه اماکن عمومی و از جمله بانک، آتش زدن درختان و سنگ‌پرانی به پلیس، زخمی کردن یکی از نیروهای بسیج و... دست به خشونت و وحشیگری زدند و فضای رعب و‌ وحشت برای عابرین ایجاد کردند.

کشاورزان اصفهان به تجمع خود پایان دادند +عکس وفیلم - مشرق نیوز

تخریب خط لوله انتقال آب!
در تایید وحشیگری اراذل اجاره‌ای و غیرمردمی بودن اقدامات آنان همین بس که این جماعت در اقدامی مجرمانه و مغرضانه، خط لوله انتقال آب به استان یزد را با لودر مورد تعرض و تخریب قرار‌دادند.

بر اساس اعلام روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای یزد، به دنبال گزارش‌های واصله و بررسی‌های میدانی انجام شده در منطقه، مشخص شد حوضچه‌های ۳۲۷ و ۳۳۰ با لودر تخریب شده و حجم خسارات زیادی را به وجود آورده است. گفتنی است، با حضور تیم متخصص، دو حوضچه تخریب شده تعمیر شد و جریان آب در خط لوله انتقال برقرار شد.

صف معترضین از اغتشاش گران جداست

پس از آنکه مطالبه گری آرام کشاورزان سرانجام به همگرایی مردم نصف جهان برای احیای زاینده رود رسید و جمعه گذشته ۲۸ آبان قاب بی نظیری از همدلی و متانت در حافظه تاریخ ثبت شد، امروز اما بدنبال انتشار فراخوان هایی از سوی برخی عناصر مشکوک و نزدیک به ضدانقلاب در شبکه های مجازی با وجود اینکه کشاورزان پایان تجمع خود را پس از ۱۷ روز طبق توافق شورای میرآب شرق و غرب اصفهان با مسوولان مبنی بر "رهاسازی ۵۰ میلیون متر مکعب آب" بطور رسمی اعلام کرده بودند، جمعیتی حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر در بستر زاینده رود تجمع کردند. 

این رخداد که در ساعات نخستین صبح جمعه به وقوع پیوست در ابتدا آرام و بی حاشیه بود و مردم با سردادن شعارهایی بار دیگر احیای زاینده رود را خواستار شدند؛ اما بتدریج با نمود برخی تحرک ها  فضای این مطالبه گری به حق، ملتهب شد. 

پنجم آذر در اصفهان چه گذشت؟/ ناکامی ضدانقلاب از یک تجمع مسالمت آمیز - ایرنا

در این میان برخی افراد که هیچ شباهتی به کشاورزان نداشتند با حضوری مشکوک و تحریک کننده سعی در ایجاد التهاب در بستر زاینده رود داشتند. 

فیلم آتش زدن چادر کشاورزان اصفهانی | اعتراضات اصفهان ۴ آذر – ایران چطور

پس از تحرک این افراد و ایجاد التهاب چند صد نفره، پلیس برای متفرق کردن جمعیت ناچار به مداخله شد. 

با «یگان ویژه» در ناآرامی‌های اصفهان؛ از سنگ خوردن و دشنام شنیدن تا  دستگیری۶۷ نفر از عوامل اصلی اغتشاش+ فیلم | خبرگزاری فارس

 

جمعیت مستقر در بستر زاینده رود که ابتدا در حوالی پل خواجو بود پس از اقدام پلیس برای متفرق کردن، بتدریج و طی چند مرحله به سمت پل فردوسی و سپس سی و سه پل حرکت کرد. 

در این میان برخی افراد از میان جمعیت به سمت نیروهای امنیتی و پلیس سنگ پرتاب کردند و در برخی مسیرهای همجوار نیز درگیری های لفظی با ماموران مشاهده شد که با خویشتن داری ماموران ناجا همراه شد و جمعیت معترضان از بستر زاینده رود به سمت برخی خیابان های همجوار حرکت کردند. 

پنجم آذر در اصفهان چه گذشت؟/ ناکامی ضدانقلاب از یک تجمع مسالمت آمیز 

گفته می شود در میان تحریک کنندگان چند نفر از عناصر مشکوک شناسایی و بازداشت شده اند.

استقبال رسانه‌های معاند از آشوب و اغتشاش
در روزهای گذشته تجمع مسالمت‌آمیز کشاورزان اصفهانی با بی‌تفاوتی رسانه‌های معاند مواجه شد. علت اصلی این بی‌تفاوتی، آشکار بود، چرا که در تجمع کشاورزان اصفهانی خبری از آشوب و اغتشاش نبود، اما بلافاصله پس از آنکه اراذل اجاره‌ای به خیابان آمده و به حافظان امنیت حمله کرده و اموال عمومی را تخریب کرده، سوت و کف و هورای رسانه‌های معاند به هوا برخاست.

این رسانه‌ها که حامی اصلی تحریم و تفرقه و یأس‌آفرینی و جنایت علیه مردم ایران هستند، از این آشوب و اغتشاش به وجد آمده و برای حمایت از اراذل اجاره‌ای، به میدان آمدند.

در این میان برخی شبکه های اجتماعی و  فعالان نزدیک به ضدانقلاب با انتشار فیلم هایی که مربوط به سال های گذشته بویژه آبان ۹۸ است قصد داشتند تجمع امروز مردم اصفهان را بیش از آنچه مشاهده می شود تنش زا توصیف کنند. 

 
 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها