أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: فَـرَضَ اللّه‏ُ ... الصِّیـامَ اِبْتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ؛ ... خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص خلق را بیازماید

      
کد خبر: ۴۹۷۲۸۶
زمان انتشار: ۱۳:۵۲     ۱۱ آذر ۱۴۰۰

به گزارش پایگاه 598، علیرضا تقوی‌نیا، تحلیلگر مسائل سیاسی در کانال تلگرامی خود نوشت: در هنگامه مذاکرات احیای برجام، آژانس بین المللی انرژی اتمی از شروع غنی سازی ۲۰ درصدی با استفاده از سانتریفیوژهای ir6 در مجتمع غنی سازی فوردو خبر داده است.

این رخداد یک تحول بسیار مهم و استراتژیک در خصوص برنامه اتمی ایران است که اثرات بسیار مهمی در مذاکرات جاری و همچنین پدافند غیرعامل جهت ایمنی تاسیسات غنی سازی جمهوری اسلامی در برابر حملات احتمالی هوایی خواهد داشت.

در این خصوص چند نکته باید ذکر شود.

مجتمع فوردو حدود ۶۰ متر زیر کوه بوده و با حملات هوایی متعارف نابود نخواهد شد؛ به عبارت دیگر رژیم صهیونیستی و آمریکا نمی توانند به آن‌ حمله کنند زیرا از ایمنی بسیار بالایی برخوردار است و بمب های آنان توان نفوذ در چنین عمقی از کوه را ندارد.

تاسیسات مزبور، ضامنی جهت امنیت مجتمع غنی سازی نطنز به شمار می رود ، زیرا مجتمع شهید احمدی روشن روی زمین بنا شده و از طریق حمله هوایی آسیب پذیر است اما فوردو قابل نابود شدن نیست و به همین جهت آلترناتیوی برای آن به شمار می رود و به تعبیر بهتر در صورت حمله هوایی دولتهای متخاصم و فرضا توقف غنی سازی در نطنز ، غنی سازی اورانیوم در ایران دیگر متوقف نخواهد شد.

مجتمع فوردو تا آن حد ترس غرب را برانگیخته بود که در اولین‌گام در مذاکرات هسته ای با دولت سابق ، خواستار تعطیلی فوری غنی سازی در آن شدند و تیم مذاکره کننده سابق نیز پذیرفت که فوردو به یک مکان صرفا تحقیقاتی بدل گردد و تمام زیرساخت های سانتزیفیوژی آن نیز از بین رفت تا خیال طرف مقابل راحت شود.

در برجام تیم مذاکره کننده ایران قبول کرد که غنی سازی اورانیوم تنها در مجتمع شهید احمدی روشن در نطنز باشد؛ به تعبیر بهتر غربی ها فقط غنی سازی در نطنز را پذیرفتند زیرا درصورت لزوم برای آنها قابل دسترسی و نابودی از طریق حمله هوایی بود.

غنی سازی ۲۰ با سانتریفیوژهای ir6 یک تحول بسیار مهم است که می تواند سرعت تولید ایزوتوپ ۲۳۵ اورانیوم را به شدت بالا ببرد و در نتیجه علاوه بر پیشرفت در برنامه هسته ای، فشار بر طرف غربی را نیز افزایش دهد.

در نهایت باید گفت این اقدام شاید مهم ترین گام ایران در برابر فشارهای غرب است که بسیار موثر و جدی بود و عکس العمل طرف های غربی به آن موید این نکته است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها