کد خبر: ۴۹۷۴۱۹
زمان انتشار: ۱۴:۴۷     ۱۴ آذر ۱۴۰۰
تاخیر نابخشودنی واکسیناسیون؛
همزمان با هفته ۹۳ اپیدمی کووید۱۹ در کشور و گذشت 100 روز از شروع کار دولت سیزدهم، روند بیماری در عمده استان‌ها نزولی بوده یا در شرایط ایستا قرار دارد.

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، همزمان با هفته ۹۳ اپیدمی کووید۱۹ در کشور و گذشت 100 روز از شروع کار دولت سیزدهم، روند بیماری در عمده استان‌ها نزولی بوده یا در شرایط ایستا قرار دارد. تا همین چندماه گذشته شاید کمتر کسی تصور میکرد که روند مرگ و میر کرونا به این سرعت آرام بگیرد اما با شروع دولت رئیسی و شتاب واکسیناسیون شاهد این مهم هستیم و هیچ زمانی به مانند امروز، کرونا در کشورمان به این میزان فروکش نکرده بود که همه متخصصان به اتفاق به نقش مهم واکسیناسیون در کاهش فوتی ها و مبتلایان به کرونا اشاره می کنند.

وقتی با ذره‌بین به دنبال واکسن بودیم! + تصاویر

تاکنون در کشور میزان واکسیناسیون علیه کرونا به ۶۷ درصد رسیده است. به طوری که طبق اعلام وزارت بهداشت و تا ظهر روز گذشته، ۵۷ میلیون و ۹۹۳ هزار و ۵۴۷ نفر دُز اول، ۴۷ میلیون و ۹۲۹ هزار و ۱۷۱ نفر دُز دوم و یک میلیون و ۲۲۰ هزار و ۴۳۹ نفر نیز دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند. به این ترتیب مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۰۷ میلیون و ۱۴۳ هزار و ۱۵۷ دُز رسیده است.

اما هدف از این یادداشت بازگویی آمار واکسیناسون نیست و مقصود نویسنده یادآوری دورانی است که با ذره‌بین به دنبال واکسن میگشتیم و مسئولین وقت و رسانه های همسو با آنها با توجیه کم کاری دولت، عدم واردات واکسن را به تحریم و اف‌ای‌تی‌اف گره میزدند، اما امروزه پس از گذشت 100 روز از آغاز دولت مردمی مشاهده میکنیم که مهمترین وعده دولت سیزدهم که همان واکسیناسیون گستره بود جامعه عمل پوشیده و بیش از نیمی از کشور در برابر این ویروس منحوس واکسینه شده‌اند. 

در ادامه به برش برخی از روزنامه ها در این زمینه اشاره می کنیم:



در همین خصوص کیهان نوشت: روحانی در حالی مدیریت بحران کرونا را با هفتصد کشته در روز تحویل دولت رئیسی داد که درمان کرونا را هم گروگان سیاست خارجه خود و برجام کرده بود. بسیاری از مسئولان دولت حسن روحانی در حالی تلاش داشتند عدم‌ واردات واکسن کرونا به کشور را به‌دلیل نپیوستن ایران به FATF گره بزنند که با روی کار آمدن دولت رئیسی میلیون‌ها دز واکسن کرونا وارد کشور شد.
 
دولت رئیسی طی 100 روز 1000 درصد بیش‌تر از دولت روحانی واکسن وارد کرد و در همین مدت 700 درصد هم مرگ و میر حاصل از کرونا در ایران را کاهش داد. این سرعت واردات واکسن و افزایش قابل توجه واکسیناسیون جامعه در صد روز، سبب کسب رکوردهای جهانی برای ایران در مبارزه با کرونا شد و به عنوان یک اتفاق راهبردی مورد تحسین کارشناسان قرار گرفت.
 
وقتی با «ذره‌بین» به دنبال واکسن بودیم! + تصاویر
 
به یاد داریم روزهای دلهره‌آور و سختی که با این عناوین تلخ روح و ذهنمان را آزرده ساخته بود.عناوینی همچون؛روزانه بیش از 700 جان‌باخته، اعمال قرنطینه‌های خانگی، وضع اسفناک بیمارستان‌ها و سردخانه‌ها، صف‌های طولانی چند روزه برای بستری و کمبود تخت‌های بیمارستانی، خستگی و فشار شدید روانی و مطالبات معوق کادر درمان بالاخص‌پرستاران، کمبود دارو اعم از سرم و سرنگ تزریق و داروی ضدکرونا در داروخانه‌ها.
 
محدودیت در ارائه خدمات به مردم در مشاغل خدماتی، کمبود واکسن کرونا و صف‌های طولانی چند صد متری در مراکز تزریق واکسن،محدودیت‌های تردد شبانه و تعطیلی رفت و آمدهای خانوادگی، ممنوعیت مسافرت‌های بین شهری، تعطیلی برخی از کسب و کارها مانند مشاغل گردشگری و...، تعطیلی‌های مکرر بازار،اخبار ناخوشایندی بود که هر روز از رسانه‌های مختلف به سمع و نظر مردم می‌رسید.
 
هرچند در آن دوران وزارت بهداشت تلاش‌هایی را برای واردات واکسن انجام داده بود اما میزان تولید و واردات واکسن کرونا به کندی پیش می‌رفت.به شکلی که تا 22 مرداد سال جاری تنها 18.5 میلیون واکسن در کشور تزریق شده بود اما با روی کارآمدن دولت جدید، در مدت یکصد روز آمار واکسیناسیون عمومی از مرز صد میلیون دُز فرار‌تر رفته است.
 
آیت‌الله رئیسی بلافاصله پس از نشستن بر کرسی ریاست جمهوری دولت را برای تامین سریع واکسن به خط کرد که نتیجه آن افزایش واردات واکسن‌های مختلف و جاری شدن سیل واکسن به کشور شد؛ این در حالی است که دولت از حمات تولید داخل نیز غافل نبود.
 
در فاصله کوتاه از عمر دولت رئیسی بسیاری از بهانه‌ها و بی‌تدبیری‌ها و احاله دادن‌های همه مسائل به کشورهای دیگر! به یک صدایی و عزم جزم مسئولان نظام تبدیل شد و با فعال شدن دیپلماسی، رایزنی و ارتباطات گسترده با کشورها، همگان و به ویژه کشورهای همسایه ما دیدند که نگاه ایران به دنیا و به ویژه غرب همراه با عزت و اقتدار و حفظ غرور ملی است.
 
چرا واردات واکسن شتاب گرفت؟
درخصوص واردات پرشمار واکسن در روزها و هفته‌های اخیر دلائل مختلفی بیان شده است. یکی از این دلایل پیگیری مستمر رئیس‌جمهور در داخل یا ارتباط با سران کشورهای خارجی و هماهنگی بین ارکان مختلف دولت در انجام این وظیفه مهم بود.
 
افزایش تعداد پایگاه‌های واکسیناسیون
با واردات و تامین واکسن‌های مورد نیاز مردم اکنون دیگر خبری از صف‌های طولانی واکسیناسیون نیست، همچنین بر اساس اعلام وزارت بهداشت همه افراد بالای ۱۲ سال می‌توانند با مراجعه به مراکز واکسیناسیون واکسن خود را دریافت کنند.
 
وقتی با «ذره‌بین» به دنبال واکسن بودیم! + تصاویر
 
85 درصد ایرانیان دُز اول را دریافت کردند
به گفته وزیر بهداشت، امروز به مرحله ۸۵ درصد تزریق دُز اول در کشور رسیده‌ایم و حدود ۷۰ درصد دُز دوم را دریافت کردند و در برخی استان‌ها این میزان به ۷۸ درصد رسیده است‌؛ضمن اینکه در برخی استانها ۹۳ درصد افراد دز اول را دریافت کردند.
 
عین‌اللهی با بیان اینکه اکنون حدود یک میلیون نفر دز سوم واکسن را دریافت کردند، اظهارداشت: حدود ۱۵۰ میلیون دز واکسن وارد کشور شده و ۲۰ میلیون دز واکسن تولید داخل داریم.
 
به گفته وی، در مجموع از ۱۷۰ میلیون واکسن، بیش از106 میلیون واکسن تزریق شده است.
 
اکنون به جای آن همه دلهره و تشویش با یک مدیریت درست و بهره‌مندی صحیح از نظر نخبگان و صاحب نظران، خبرهای ناخوشایند و ناامیدوارانه جای خود را به خوش خبری و امید داده و بارقه‌های امید هر روز بیش‌تر از دیروز جسم و روح ایرانیان را نوازش می‌دهد.
 
خرید بیش از 100 میلیون دز در کم‌تر از 3 ماه که نسبت به دوره مشابه آن در دولت گذشته، 1000درصد رشد داشت!
 
تزریق بیش از106 میلیون دز واکسن به صورت شبانه‌روزی در مراکز تجمیعی، درب منازل و مغازه‌ها و...
 
ایجاد گشایش در کسب و کارها، حوزه آموزش و زندگی مردم و اعمال هوشمند پروتکل‌های بهداشتی از جمله این اخبار دلنشین هستند.
 
به یاد داشته باشیم! اگرچه نمی‌توانیم خدمات و تلاش‌های مسئولان سابق نظام سلامت و دولتمردان گذشته را در دوران سخت کرونا نادیده بگیریم؛ اما باید به این نکته مهم توجه کنیم که وقتی یکصدایی و توجه به نظرات نخبگان و صاحب نظران حوزه سلامت گرانیگاه تصمیمات کلان دولتمردان قرار گرفت؛ آن روزهای پرتلاطم و پر دغدغه، جای خود را به ایام آرامش و امید داده و با یکدلی و هم‌افزایی دولت و ملت، مسیر غلبه کامل بر این بیماری شوم و نامیمون طی خواهد شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۲
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها