أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۹۷۹۲۱
زمان انتشار: ۱۲:۴۲     ۲۵ آذر ۱۴۰۰

به گزارش پایگاه 598، خراسان نوشت: «پاتک ایران به سناریوی مقصر نمایی » عنوان یادداشت روز در روزنامه خراسان به قلم دکترهادی محمدی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
 
 یک هفته از آغاز مذاکرات جدید وین در دور هفتم گذشته و امروز درحالی مذاکرات شروع می شود که ایران برای کمک به روند مذاکرات و جلوگیری از بهانه تراشی های غربی ها از یک توافق مهم با آژانس بین المللی انرژی اتمی در موضوع دوربین های نظارتی رونمایی کرد . روز گذشته خبر رسید که جمهوری اسلامی ایران موافقت کرده تا دوربین های آسیب دیده در خرابکاری مرکز ساخت سانتریفیوژ تسا در کرج توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی تعویض شود . این موضوع از مسائل مهم میان ایران و آژانس به شمار می رود که تنش هایی را نیز در ماه‌های اخیر به همراه داشته و در دو سفر شهریور و آذرماه رافائل گروسی مدیرکل آژانس به تهران نیز مطرح شده بود تا جایی که به عنوان یکی از بهانه های طرف های مقابل مورد سوء استفاده قرار می گرفت. روز گذشته و با ابتکار عمل ایران در این موضوع  از بروز سوءتفاهم در روابط ایران و آژانس جلوگیری به عمل آمد.

اما اصل موضوع چه بود ؟ 
طبق بندهای نظارتی برجام قرار شد تا در مجموع 22 دوربین علاوه بر توافقات پادمانی و معمول میان ایران و آژانس و به عنوان دوربین های برجامی کار نظارت بر تاسیسات هسته ای ایران را برعهده داشته باشند .از این 22 دوربین 4عدد در مجتمع ساخت سانتریفیوژهای پیشرفته ایران موسوم به « تسا» در کرج قرار داشتند. دوم تیر امسال در جریان یک خرابکاری که در قالب حمله پهپادی صورت گرفت، بخشی از این تاسیسات آسیب دید و از جمله این 4 دوربین نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی. ایران پس از این خرابکاری اعلام کرد در صورتی اجازه می دهد تا این دوربین ها توسط آژانس تعویض شوند که اولا آژانس این حادثه را محکوم کند، ثانیا بررسی های فنی و قضایی به پایان برسد و ثالثا ایران قبل از نصب دوربین ها بتواند بررسی کاملی راجع  به آن ها انجام دهد.

حالا با خبر دیروز مشخص شد که هر سه شرط ایران به صورت کامل یا نسبی محقق شده و ایران در توافقی که می تواند به روند مذاکرات در وین نیز کمک زیادی کند اجازه نصب مجدد این دوربین ها را به آژانس داده است.

نکته مهم در این میان نسبت این اقدام با قانون راهبردی مجلس است. در این قانون آمده که ایران نباید همکاری های پروتکلی و برجامی خود در حوزه نظارت را با آژانس ادامه دهد. بر همین اساس هم تهران از اسفند سال گذشته اجرای پروتکل الحاقی و فعالیت های فراپادمانی خود را متوقف کرد و درباره دوربین های فراپادمانی یعنی همین 22دوربین نیز اعلام کرد که اگرچه این دوربین ها کار تصویربرداری خود را انجام می دهند اما این تصاویر را در دسترس بازرسان آژانس قرار نخواهد داد. حتی شهریور امسال که گروسی به تهران سفر کرد، ایران به آژانس اجازه داد بدون دیدن تصاویر ، کارت های حافظه دوربین ها را که پر شده بودند تعویض کند. در این ده ماه گذشته نیز روند به همین شکل ادامه داشته و تا زمانی که دو طرف به توافق نرسند ادامه خواهد داشت و این اقدام مغایرتی با قانون مجلس ندارد .البته بدیهی است اگر دو طرف به توافقی در مذاکرات وین برسند که همه را ملزم به انجام تعهدات برجامی خود کنند ، کما این که ایران نیز هدف از مذاکرات خود را بازگشت به تعهدات برجامی همه طرف ها اعلام کرده ، یکی از موارد توافق برجام فعالیت همین دوربین های نظارتی است که از آن زمان بازرسان آژانس هم می توانند به تصاویر ضبط شده آن دسترسی داشته باشند.

این روزها بخشی از مذاکرات نه در پشت میز و توسط دیپلمات ها که در میدان رسانه و تاثیر گذاری بر فضای افکار عمومی در جریان است.غرب طی روزهای گذشته حجم سنگینی از فضا سازی روانی را برای ایجاد تصور کارشکنی از سوی ایران  و بازی مقصر سازی به کار گرفته است. ایران با اقدام دیروز خود در توافق با آژانس بار دیگر پالس مثبتی به وین  که  مذاکرات در آن جا در جریان است فرستاد تا هم حسن نیت خود را ثابت کرده باشد و هم در بازی مقصریابی غربی‌ها ، بهانه دیگری را از دستشان بگیرد . باید دید طرف مقابل تا چه میزان قدر این همکاری تهران برای موفقیت مذاکرات را می داند و او نیز گام های مناسبی برای حل اختلافات برمی‌دارد یا خیر؟

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها