أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۹۸۸۰۶
زمان انتشار: ۰۸:۵۹     ۱۱ دی ۱۴۰۰
با عدم پذیرش فلفل‌ دلمه‌ای‌های صادراتی از جانب روسیه و توزیع آن‌ها میان محرومان تهران، رسانه‌های معاند به سم‌پراکنی در راستای پخش فلفل دلمه‌ای‌های سمی بین فقرا پرداختند، در حالی که نمایندگان مجلس هم از همین محصولات استفاده کردند.

به گزارش پایگاه 598، اخیرا با عدم پذیرش محصولات صادراتی مانند سیب‌زمینی از طرف ترکمنستان و ازبکستان و فلفل دلمه‌ای از جانب روسیه، رسانه‌های معاند مدعی سمی بودن محصولات کشاورزی ایران شدند.

همچنین شبکه سعودی ایران‌اینترنشنال با انتشار گزارش کوتاهی ادعا کرد که قرارگاه محرومیت‌زدایی جنوب غرب تهران  فلفل‌دلمه‌ای‌های صادراتی سمی را میان محرومان پخش کرده است.

 

در ادامه رسانه‌های دیگر در اقدامی هماهنگ سعی در سم‌پراکنی علیه مسئولان کشورمان به بهانه توزیع فلفل دلمه‌ای‌ها میان نیازمندان کردند.

 

 

 

اما حقیقت ماجرا چیست؟

برای بررسی اصل ماجرا به سراغ مجموعه‌ای رفتیم که فلفل دلمه‌ای‌ها را میان محرومان توزیع کرده است. جواد قربانی فرمانده قرارگاه محرومیت زدایی جنوب غرب تهران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تهران، با اشاره به این که فلفل‌دلمه‌ای‌های توزیع شده میان محرومان را از معصومه پاشایی بهرام نماینده مردم مرند و جلفا گرفته است، اظهار کرد:  یک خاور فلفل دلمه‌ای صادراتی به قرارگاه داده شد تا در میان نیازمندان و مردم توزیع شود. برخلاف این دروغ‌پردازی‌ها  خود ما و حتی نمایندگان مجلس هم از این محصولات استفاده کردیم.

 معصومه پاشایی بهرام نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، درباره این محصولات گفت: فلفل‌ دلمه‌ای‌های صادراتی از لحاظ سلامتی هیچ مشکلی نداشته و عدم پذیرش این کالا از جانب کشور روسیه به دلیل عدم ارائه گواهی سلامت مورد تایید برای روسیه بود. این محصولات از ۴ نوع سم مورد استفاده در ایران که در اروپا هم تایید شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد بهره برده بود اما تنها مورد تایید روسیه بود.

 

علت بازگرداندن محصولات پذیرفته نشده برای صادرات چه بود؟

شاهپور علایی مقدم رئیس سازمان حفظ نباتات با اشاره به این که کشور روسیه طی نامه‌ای به دلیل عدم ثبت ۴ نوع سم مورد استفاده در گلخانه‌های ایران در روسیه، از پذیرش فلفل‌دلمه‌ای‌های ایران جلوگیری کرد، گفت: طبق ماده ۱۸ قانون حفظ نباتات، سازمان حفظ نباتات مسئول صدور گواهی بهداشت و وزارت بهداشت و درمان مسئول صدور گواهی سلامت است که باقی‌مانده سموم، فلزات سنگین و سایر مواد شیمیایی را بررسی می‌کند.

وی به قانون صادرات در سامانه گمرک‌ اشاره کرد و افزود: برای صادرات، صدور گواهی بهداشت کفایت می‌کند اما طبق پروتکل‌های جدید روسیه، وجود گواهی سلامت هم لازم است، که به همین دلیل با این کشور تفاهم کردیم تا به صورت تصادفی از روند تولید تا صادرات را نظارت کنند‌.

همچنین رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با تاکید بر این که ۹ کانتینر فلفل دلمه‌ای در روسیه بررسی آزمایشگاهی شدند و هیچ موردی مانند باقی مانده سموم در آن‌ها دیده نشد، تشریح کرد: علت استرداد بارهای سیب‌زمینی از ازبکستان هم به خاطر وجود خاک‌ اضافه‌ و احتمال وجود نماتد‌(کرم‌های خاکی که موجب سرطان خاک‌ می‌شود) بود، که با برطرف کردن آن روند صادراتی برقرار شده است.

علاوه‌برآن وحیده مهدوی، مسئول آزمایشگاه مرجع باقیمانده سموم وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: کدکس (کمیسیون تدوین آیین‌نامه مواد غذایی) در سال‌های اخیر گروه بندی انجام داده‌است که مطابق آن، سبد عادات و رژیم غذای کشورهای مشابه در یگ گروه قرار می‌گیرند، از این‌رو کشور ما و روسیه در گروه D قرار داریم.

وی به آمارهای این کمیسیون اشاره کرد و افزود: براساس کمیسیون کدکس، کمترین حد وجود سموم روی محصولات کشاورزی باید ۰/۰۵PPM باشد، اما روسیه استاندارد ۰/۰۱PPM را اعمال می‌کند، بنابراین در ۳۰ محصول صادراتی از ایران به روسیه، وقتی فلفل‌دلمه‌ای با استاندارد ۰/۰۵PPM ارسال می‌شود، محصولات را نمی‌پذیرد‌.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها