کد خبر: ۴۹۹۸۵۳
زمان انتشار: ۱۲:۴۸     ۲۹ دی ۱۴۰۰

به گزارش پایگاه 598، همشهری درباره بورس گزارش داده است:  دیروز ۷۰۰میلیارد تومان از بازار سهام خارج شد، این بالاترین میزان خروج پول از بورس ظرف ۸۰روز گذشته است.

روند نزولی بورس دیروز هم ادامه یافت. شاخص کل بورس تهران با افت سنگین ۲.۳درصدی به کانال یک میلیون و ۲۰۰هزار واحد سقوط کرد. این نزول موجب شد ارزش کل بازار سهام ایران ۶.۵میلیارد دلار کاهش یابد. در مبادلات روز سه‌شنبه ۷۰۰میلیارد تومان نقدینگی سهامداران خرد از بازار سهام خارج شد.

به گزارش همشهری، روند نزولی بازار سهام که از مرداد پارسال شروع شده همچنان ادامه دارد و هر روز ابعاد این نزول عمیق‌تر می‌شود. این نزول به فرار سرمایه‌گذاران و خروج گسترده نقدینگی از بازار سهام منجر شده است و ارزش روزانه معاملات خرد سهام به یک دهم میزان معاملات در روزهای اوج بازار در سال گذشته رسیده است. برخی برآوردها نشان می‌دهد نزول‌های مداوم شاخص بورس از پارسال تاکنون به خروج ۱۳۰هزار میلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام منجر شده، خروج نقدینگی، سرعت افت قیمت سهام را بیشتر کرده و موجب شده ارزش بازار سهام تهران از مرداد پارسال تاکنون ۲۰۵میلیاد دلار افت کند و از ۴۲۵میلیارد دلار در۲۰مرداد سال قبل به ۲۲۰میلیارد دلار برسد. این روند نزولی از ابتدای هفته جاری تشدید و دیروز شدت نزول بازار سهام بیشتر شد.

افت ۲/۳درصدی

در دادوستدهای روز گذشته، شاخص کل بورس تهران۲.۳واحد معادل ۳۰هزار و ۵۳۶واحد کاهش یافت و بعد از یک ماه بار دیگر به کانال یک میلیون و ۲۰۰هزار واحدی سقوط کرد. این نزول سنگین به افت ۶.۵میلیارد دلاری ارزش بازار سهام منجر شد. ارزش کل بازار سهام ایران(بورس و فرابورس) از ۲۲۵میلیارد و ۹۷۰میلیون دلار در مبادلات روز دوشنبه به ۲۱۹میلیارد و ۵۲۰میلیون دلار در مبادلات دیروز رسید.

 دیروز همچنین خروج نقدینگی از بازار سهام به اوج خود رسید و جمعا ۷۰۰میلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام خارج شد. این رقم بالاترین میزان خروج پول از بازار سهام ظرف ۸۰روز گذشته بوده است. در مقابل حجم ورود نقدینگی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری و بازار اوراق بدهی برای چندمین روز متوالی افزایش یافت، ‌طوری که در مبادلات دیروز ۱۰۰میلیارد تومان نقدینگی جدید به این بازار تزریق شد. به‌نظر می‌رسد به‌دلیل افزایش ریسک سرمایه‌گذاری در بورس به‌دنبال نزول‌های مداوم شاخص، نقدینگی درحال مهاجرت به بازارهای بدون ریسک ازجمله بازار اوراق بدهی است. هم‌اکنون نرخ بازده اسناد خزانه به بیش از ۲۴درصد رسیده است، درحالی‌که بازده سرمایه‌گذاری در بورس در سال‌جاری منفی بوده و سرمایه‌گذاران در سال‌جاری با زیان‌های سنگینی مواجه شده‌اند. تحلیلگران تکنیکی بر این باورند که نزول روز گذشته بازار سهام احتمال سقوط شاخص تا کف کانال ۱.۲میلیون واحدی را تقویت کرده است. از نظر تکنیکی چنانچه شاخص بورس وارد کانال یک میلیون و ۱۰۰هزار واحدی شود احتمال نزول آن تا محدوده یک میلیون واحد نیز تقویت خواهد شد.

عوامل بنیادی

صرف‌نظر از عوامل تکنیکی، کارشناسان بازار سرمایه بر این باورند که عواملی ازجمله رشد نرخ بهره اوراق بدهی، نامشخص بودن نتایج مذاکرات وین، مسائل اقتصاد کلان ازجمله بودجه سال‌ جاری و کاهش تولید صنایع مهم بازار سرمایه نقش زیادی در نزول شاخص بورس دارند. بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند یکی از مهم‌ترین دلایل نزول بورس بالا بودن نرخ بهره در بازار اوراق بدهی است که چند هفته پیش حتی از مرز ۲۵درصد هم عبور کرد. هم‌اکنون نسبت قیمت به درآمد بازار اوراق بدهی با محاسبه نرخ بازده اسناد خزانه اسلامی ۴مرتبه است؛ درحالی‌که میانگین نسبت قیمت به درآمد بازار سرمایه در محدوده ۸مرتبه است؛ یعنی ارزش کل بازار سهام باید با نزول بیشتری مواجه شود تا سرمایه‌گذاری در بورس توجیه اقتصادی داشته باشد زیرا ریسک سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه بیشتر از بازار اوراق بدهی و بازار پول است؛ در نتیجه نسبت قیمت به درآمد بازار سرمایه همیشه باید کمتر از بازار پول و بازار بدهی که بازارهای بدون ریسک هستند، باشد.

صرف‌نظر از تأثیر نرخ بهره ‌بر بورس، بررسی‌ها نشان می‌دهد کاهش تولید برخی صنایع مهم بورس نیز در نزول شاخص‌های بورس نقش داشته است. طبق آمارهای موجود با وجود رشد اسمی سود شرکت‌های بورس، میزان واقعی تولید در میان شرکت‌های بورس نه فقط افزایش نداشته بلکه با کاهش نیز مواجه بوده است. گزارش‌های پژوهشکده پولی و بانکی نشان می‌دهد تعداد کل شرکت‌های زیان‌ده در ۶ماه امسال در مقایسه با سال قبل به ۶۰شرکت در نیمه نخست امسال افزایش یافته که این روند بی‌سابقه بوده است. بررسی‌های دقیق‌تر در میان شرکت‌های سودده نیز نشان می‌دهد، با وجود رشد اسمی سود آنها، حاشیه سود این شرکت‌ها در حال کاهش است. برخی صنایع حتی با چالش‌های مهم‌تری مواجهند؛ به‌طور مثال صنایع فولاد، پتروشیمی و سیمان که در تابستان با قطع برق مواجه بودند در زمستان با قطع گاز مواجه شده‌اند و این موضوع به افت تولید در این صنایع منجر شده است. بسیاری از سهامداران ظرف روزهای گذشته به‌دلیل اینکه ارقام تولید در این شرکت‌ها مطابق با برآوردهای بنیادی آنها نبوده دست به فروش گسترده سهام این شرکت‌ها زده‌اند زیرا قطع گاز در زمستان برآوردهای تحلیلی سهامداران را با چالش جدی مواجه کرده است.

 این فقط بخشی از چالش‌های تولید است و بسیاری دیگر از شرکت‌ها با مشکلات دیگری مواجهند؛ به‌طور مثال آمارها نشان می‌دهد تعداد زیادی از شرکت‌های فعال در حوزه داروسازی‌ به‌دلیل مشکلاتی که در تامین مواد اولیه در نیمه نخست امسال پیدا کرده‌اند با کاهش تولید مواجه شده‌اند. طبق این اطلاعات در آبان ماه امسال سطح تولید در این صنعت ۶.۴درصد کاهش یافته بود و این میزان در آذر ماه به منفی ۱۰.۳درصد رسید که دلیل این اتفاق وجود محدودیت در طرف عرضه به‌ویژه کمبود مواد اولیه وارداتی بوده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها