أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۵۰۰۲۲۳
زمان انتشار: ۱۶:۱۹     ۰۴ بهمن ۱۴۰۰
در واکنش به تسهیل گری دولت برای پرداخت تسهیلات خرد؛
پس از تاکید رییس جمهوری مبنی بر تسهیل پرداخت وام به آحاد جامعه ۱۳ مدیر بانکی با امضای صورتجلسه‌ای که برای اعلام جزئیات و شرایط پرداخت تسهیلات خرد برگزار شد متعهد به انجام این کار شدند.

به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه 598، بهبود معیشت و رفاه مردم همواره شعار ثابت تمام دولت ها بوده اما در عمل با فراز و نشیب هایی همراه بوده است. رفاه مردم و بهبود آسایش و معیشت نیز در دولت سیزدهم جزو کلیدی ترین شعارهای ابراهیم رئیسی بود و رییس جمهوری بارها در جلسه با تیم اقتصادی خود بر این موضوع تاکید داشتند. رئیسی پیشتر در دیدار تیم اقتصادی دولت توجه لازم و دقیق به اصل مهم عدالت ورزی در تمام تصمیمات دولت را ضروری دانسته بود و گفت: همه تصمیمات دولت باید پیوست عدالت ورزی داشته باشد و بر این مبنا پیگیری و با اقتدار اجرایی شود. 

رویای

یکی از مواردی که میتواند در این روزهای سخت معیشتی به مردم کمک شایانی کند دریافت تسهیلات خرد می باشد. در واقع در کشورمان گرفتن وام‌های ۱۰ یا ۲۰ میلیونی تومان، بی‌شباهت به عبور از هفت خوان رستم نیست. یک معضل در سیستم بانکی، اعطای تسهیلات خرد است که با سختگیری بسیار زیاد در بخش ضامن، کسر حقوق و... موجب‌شده بخش بزرگی از جامعه از دریافت تسهیلات محروم باشند. اصلاح رفتار بانک‌ها در برابر عموم مردم که اکثرا به علت سخت‌گیری بانک‌ها از دریافت وام محرومند، یکی از مواردی است که دولت ها میتوانند با ورود به آن، آنرا تسهیل کنند. مهم‌ترین تاثیر اقدامات دولت در زمینه نظام بانکی اصلاح رابطه بانک‌ها با عامه مردم است.

سازوکار دریافت تسهیلات بزرگترین چالش‌ مشتریان با بانک‌ها

اصلاح نظام بانکداری یکی از مطالبات همیشگی مردم بوده و این دولت نیز در همین راستا تصمیم به تغییر وضع موجود به نفع مردم کرده است. اینکه صرفا به قشر خاصی تسهیلات کلان داده شود اما یک جوان برای دریافت وام ازدواج باید هفت خان رستم را پشت سر بگذارد، اصلا قابل قبول نیست. اینکه امکان استفاده از تسهیلات بانکی برای همه مردم به صورت عادلانه فراهم نیست یک تبعیض است که باید با اصلاح نظام بانکی مرتفع شود.

یکی از بزرگترین چالش‌های مشتریان با بانک‌ها سازوکار دریافت تسهیلات است. بانک‌ها به نسبت سیاست کلان و قوانین داخلی خود شروطی مختلفی را برای اعطای تسهیلات در نظر می‌گیرند.

5 فرمان مهم رئیس جمهور برای رضایت‌مندی مردم

در همین خصوص، در دیدار اخیر رئیس جمهور با مدیران عامل بانک ها آقای رئیسی تاکید کردند: مقررات بانک‌ها در اعطای تسهیلات به مردم باید سهل و آسان و در اعطای تسهیلات به افراد بدحساب باید سختگیرانه باشد و بدهکاران بدحساب بانکی شناسایی، دسترسی آن‌ها به اعتبارات بانکی قطع و در صورت لزوم معرفی شوند.

ایرنا - نشست رئیس جمهور با مدیران عامل بانکها

این نشست که دستاوردهای خوبی در پی داشت به ۵ فرمان رئیسی ختم شد. رئیس‌جمهور تسهیل در پرداخت وام به مردم از طریق اعتبار سنجی بجای وثیقه و ضامن و در عوض سخت گیری بر بدحساب‌ها و انتشار اسامی آنها، واگذاری بنگاه‌های تولیدی تملک شده توسط بانک‌ها و یا راه اندازی آنها، بازنگری در نظامات و مقررات بانکی به نفع مردم و اجرای عدالت، هدایت نقدینگی به سمت تولید و پس دادن مازاد سود دریافتی بالاتر از نرخ اعلامی بانک مرکزی را به مردم و تولید کنندگان خواستار شد.

بخش بزرگی از جامعه از دریافت تسهیلات محروم هستند

یاسر مرادی، کارشناس حقوق بانکی درباره موارد پنج‌گانه مطرح‌شده از سوی رئیس‌جمهور خطاب به بانک‌ها گفت: یک معضل دیگر در سیستم بانکی، اعطای تسهیلات خرد است که با سختگیری بسیار زیاد در بخش ضامن، کسر حقوق و... موجب‌شده بخش بزرگی از جامعه از دریافت تسهیلات محروم باشند. در حال حاضر این مورد مطرح است اشخاص شاغل که در یک بانکی حساب دارند و حقوق آنها به همان بانک واریز می‌شود، بتوانند بدون دریافت وثایق سنگین و صرفا با اعتبارسنجی تسهیلات دریافت کنند. در حال حاضر بر اساس آمارها تسهیلات خرد کمترین نکول را دارند و فرمان رئیس‌جمهور برای مردم می‌تواند رضایت‌بخش باشد.

 بخش بزرگی از جامعه از دریافت وام بانکی محرومند/ دستورات رئیسی برای اصلاح رفتار بانک‌ها با مردم است

مردادی در خصوص ضمانت اجرایی این ۵ فرمان بیان کرد: نظارت بر اجرایی شدن دستورات رئیس‌جمهور و البته قوانین بانکی بر عهده بانک مرکزی است. بانک مرکزی افراد و بانک‌هایی که قوانین و مقررات ابلاغی را رعایت نمی‌کنند، باید به هیات انتظامی ببرد تا با آنها برخورد شود. در شرایط فعلی که معاون نظارتی بانک مرکزی منصوب شده، باید به‌عنوان یک مطالبه از ایشان درخواست کنیم این موضوع را پیگیری کنند.

در حال حاضر این مورد مطرح است اشخاص شاغل که در یک بانکی حساب دارند و حقوق آنها به همان بانک واریز می‌شود، بتوانند بدون دریافت وثایق سنگین و صرفا با اعتبارسنجی تسهیلات دریافت کنند. در حال حاضر بر اساس آمارها تسهیلات خرد کمترین نکول را دارند و فرمان رئیس‌جمهور برای مردم می‌تواند رضایت‌بخش باشد.

الوعده وفا!

پس از دستور رییس جمهوری بر آسان سازی پرداخت تسهیلات به آحاد جامعه، در گام نخست شاغلان، بازنشستگان، ‌ مستمری بگیران دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های بخش خصوصی می‌توانند تنها با نامه کسر از حقوق و چک یا سفته وام ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی دریافت کنند.

وام

احسان خاندوزی در راستای دستور رئیس‌جمهور به بانک‌ها مبنی‌بر پرداخت تسهیلات خرد به مردم از طریق اعتبارسنجی به‌جای اخذ وثیقه یا ضامن، اعلام کرد که با بخشنامه ‎وزارت اقتصاد، بانک‌های زیرمجموعه این وزارتخانه مکلف شدند تسهیلات زیر ۱۰۰‌میلیون تومان افراد حقوق‌‌‌‌‌‌‌‌‌بگیر و مستمری‌‌‌‌‌‌‌‌‌بگیر دارای رتبه اعتباری مناسب (از بانک محل دریافت حقوق خود) را «بدون‌ضامن» انجام دهند.

البته در این خصوص تجربه های بدی در ذهن مردم وجود دارد که اینطور نباشد که همانند دوره های قبل بانک‌ها زیر بار چنین اقداماتی نروند و در پاسخ به مشتریان بگویند برو از همونی که گفته بدون ضامن وام میدن وام بگیر ما از این وام‌ها نداریم...!!

جزئیات آغاز پرداخت وام‌‌‌‌‌‌‌‌‌های زیر ۱۰۰میلیون بدون ضامن

بر این اساس معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد در خصوص جزئیات پرداخت وام خرد بدون ضامن گفت: در مرحله اول شرایط اخذ وام خرد برای شاغلان، بازنشستگان، مستمری بگیران دستگاه‌های اجرایی اعم از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها شرکت‌های دولتی، شاغلان و بازنشستگان نهادهای عمومی غیردولتی، شرکت‌های بزرگ بخش خصوصی که از شعبات بانک‌های ذیربط حقوق دریافت می‌کنند و رتبه اعتباری A ، B و یا C دارند می‌توانند نسبت به اخذ وام اقدام کنند.

رویای وام بدون ضامن قابل دستیابی است؟/ «الوعده وفا»ی آقای وزیر چه زمانی مردم را امیدوار می‌کند؟/ ۱۳ مدیربانکی متعهد به پرداخت وام بدون ضامن شدند

«عباس حسینی» افزود: از (یکشنبه) بخشنامه‌های مربوطه توسط بانک‌های عامل ابلاغ می شود و براین اساس چندین بانک اقدامات لازم در این رابطه انجام دادند.

متقاضیان می‌توانند برای وام‌های ۵۰میلیون تومانی می‌توانند بدون ضامن و تنها با نامه کسر از حقوق و برای ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان علاوه بر نامه کسر از حقوق، باید یک سفته یا چک برای دریافت وام به بانک ها مراجعه کنند.

کارکنان شرکت‌‌های بزرگ‌ خصوصی هم امکان دریافت تسهیلات بدون ضامن را دارند

معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد افزود: همچنین برای سایر کارکنان بخش‌های خصوصی کوچک که جزو مشمولان اول نیستند اما در بانک دریافت کننده حقوق خود دارای رتبه اعتباری A و B هستند نیز این امکان وجود دارد که بدون ضامن و با ارائه گواهی کسر از حقوق و یا سفته و چک، تا سقف ۵۰ میلیون تومان وام بگیرند.

وی تاکید کرد: البته این دسته از افراد برای دریافت وام تا ۱۰۰ میلیون تومان، نیازمند ارائه یک ضامن نیز هستند.

رویای وام بدون ضامن قابل دستیابی است؟

به دنبال انتشار این موضوع، خبرنگار اقتصادآنلاین در گزارش میدانی از شعبات بانک‌ها وضعیت پرداخت وام بدون ضامن را جویا شد.

رویای وام بدون ضامن قابل دستیابی است ؟ - کارآفرین‌نیوز

یکی از شعبات بانک‌های دولتی در واکنش به این موضوع گفت: این مسائل در تلویزیون مطرح شده و هنوز به ما چیزی نگفتند. تازه اگر هم ابلاغ بشود اینطور نیست که به هر کسی تسهیلات بدهند. شما باید از مشتریان فعال بانک باشید و متناسب با اعتبار و درآمدتان تسهیلات دریافت می‌کنید.

دو بانک خصوصی دیگر نیز گفتند امکان پرداخت وام بدون ضامن را ندارند و این خدمات در این بانک‌ها فعال نیست.

رییس شعبه بانک دیگری نیز به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: این مسائل فعلا در تلویزیون مطرح شده و چیزی به ما ابلاغ نشده است. متاسفانه اینگونه جو را هم شلوغ می‌کنند؛ بدون اینکه به ما اطلاعی بدهند. البته اگر شرط ضامن برداشته شود خود ما نیز راحت خواهیم بود اما هنوز به ما چیزی گفته نشده است.

رییس این شعبه در پاسخ به این سوال که چه زمانی این قابلیت در بانک‌ها فعال خواهد شد، گفت: اطلاعی نداریم ولی به محض اینکه بخشنامه به دست ما برسد بدون ضامن تسهیلات پرداخت می‌کنیم.

بخش اعتبار یکی از بانک ها نیز گفت: قابلیت دریافت تسهیلات مرابحه بدون ضامن،  برای برخی مشتریان بانک وجود دارد ولی در شعبه پیگیری نمی‌شود بلکه با مراجعه به سایت می‌توانید درخواست خود را ثبت کنید که البته یک بار به افراد پرداخت می‌شود و در صورت لزوم بار دیگر شارژ خواهد شد.

استفاده از اعتبارسنجی برای پرداخت تسهیلات اتفاق خوبی در نظام بانکی است، اما باید لوازم و شرایط آن فراهم شود. با اجرای کامل و درست اعتبارسنجی مشتریان توسط بانک‌ها دیگر نیاز به ضامن برای تسهیلات به ویژه تسهیلات خرد از بین می‌رود، حتی بانک‌ها می‌توانند بدون در نظر گرفتن گردش حساب به مشتریان خود کارت اعتباری خرید بدهند.

۱۳ مدیربانکی متعهد به پرداخت وام بدون ضامن شدند

وزیر اقتصاد در جلسه روز یک شنبه خود با ۱۳مدیر عامل بانک های کشور جزئیات و شرایط دریافت تسهیلات با این شرایط را اعلام کردند تا همه افرادی که متقاضی دریافت وام‌های خرد هستند ناچار به پشت سرگذاشتن هفت خان نباشند و به کمک اعتباری سنجی موفق به دریافت تسهیلات خرد باشند.

در این جلسه مدیران عامل بانک ها ضمن امضای صورتجلسه متعهد شدند وام‌هایی از این دست را به متقاضیانی که مشمول شرایط هستند پرداخت کنند. مدیران عامل بانک‌های ملی، سپه، مسکن، کشاورزی، صنعت و معدن، توسعه صادرات ایران، توسعه تعاون، پس بانک ایران، قرض الحسنه مهر ایران، تجارت، صادرات، ملت و رفاه کارکنان همگی با امضای صورتجلسه آمادگی خود برای پرداخت تسهیلات با شرایط جدید را اعلام کردند.

۱۳ مدیربانکی متعهد به پرداخت وام بدون ضامن شدند

البته چنانچه بانک مربوطه تشخیص دهد شرایط آسان‌تری برای پرداخت تسهیلات وجود دارد، بانک براساس رویه خود عمل می‌کند.

 

* گزارش از علی شعبانی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها