أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۰۰۲۹۹
زمان انتشار: ۱۶:۲۲     ۰۵ بهمن ۱۴۰۰
نشست خبری سخنگوی دولت؛
سخنگوی دولت با اشاره به سفر رئیس‌جمهور به روسیه گفت: انجام توافقات در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، علمی، فرهنگی و نظامی در دستور کار این سفر بود و مردم‌به‌زودی شاهد تأثیرات این توافقات در کشور خواهند بود.

به گزارش پایگاه 598، علی بهادری‌جهرمی امروز در یک نشست خبری گفت: سفر رئیس جمهور به روسیه در امتداد همان سیاست توسعه متوازن روابط بین المللی با کشور‌های جهان و سیاست متنوع سازی حوزه سیاست خارجی با اولویت قراردادن کشور‌های همسایه و منطقه خصوصا کشور‌هایی که در حوزه تجارت اولویت زیادی دارند، انجام شد.

سخنگوی دولت بیان کرد: باتوجه به شرایط کرونایی در روسیه که بیش از ۷۰۰ کشته در روز در زمان برگزاری سفر وجود داشت، شرایط برای انجام سفر خیلی مساعد نبود، ولی طرفین به دلیل برنامه‌ریزی قبلی و جلوگیری از تأخیر در نتایج در نظرگرفته شده تدبیر کردند این سفر با پروتکل‌هایی مبتنی بر حفظ احترام‌متقابل انجام شود.

سفر رئیس جمهور به روسیه سفری پربار در حوزه حفظ احترامات متقابل بود
وی گفت: سفر رئیس جمهور به روسیه سفری پربار در حوزه حفظ احترامات متقابل بود و جلسه رسمی کاری در کاخ کرملین بدون محدودیت زمانی برگزار شد؛ جلسه‌ای نیز در دوما با سخنرانی رئیس جمهور و استقبال کم نظیر اعضای آن انجام شد. شرکت در مراسمات مختلف و دیدار با فعالان علمی در دانشگاه مسکو و فعالان اقتصادی روسیه و اعضای جوامع دینی و فرهنگی نیز انجام شد؛ این حجم از جلسات و احترام متقابل و برنامه‌های دیدار کم نظیر بود.

دستاورد‌های سفر رییس جمهور به روسیه
بهادری‌جهرمی درباره دستاورد‌های سفر رییس جمهور به روسیه گفت: هم در موضوعات دو و چند جانبه و هم در موضوعات منطقه‌ای و بین المللی مباحث متعددی مطرح شد و نگاه‌ها در همه مباحث نزدیک و حوزه توافقات گسترده بود.

سخنگوی دولت بیان کرد: انجام توافقات در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، علمی، فرهنگی و نظامی در دستور کار این سفر بود، برخی از قرارداد‌ها در همان سفر منعقد شد و برخی از توافقات بعد از جلسه روسای جمهور به مقامات ذیربط دوکشور اعلام و هماهنگی‌های اجرایی برای انجام آن‌ها شروع شده است و مردم‌به‌زودی شاهد تاثیرات این توافقات در کشور خواهند بود.

 هیچ‌گونه مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا برقرار نشده است
وی در پاسخ به سوالی درباره انجام مذاکرات مستقیم بین ایران و آمریکا در جریان مذاکرات پیام گفت: درخواست مذاکره از سوی آمریکا بار‌ها مطرح شده، اما هیچ‌گونه مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا برقرار نشده است.

نباید نسبت به رشد علمی و آموزشی دانش آموزان بی‌توجهی شود
سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها بیان کرد: این تصمیم در ستاد ملی مقابله با کرونا از سوی نخبگان حوزه‌های مختلف و مرتبط بعد از انجام بررسی‌ها و کار کارشناسی اتخاذ شده است. اولویت دولت حفظ سلامت مردم است، اما در عین حال نباید نسبت به رشد علمی و آموزشی دانش آموزان و دانشجویان نیز بی توجهی صورت بگیرد. اگر در منطقه‌ای از کشور با شرایط خاصی مواجه شویم و روند ابتلا به کرونا افزایش یابد مقامات محلی با اختیارات تفویض شده می‌توانند تصمیمات خاص بگیرند.

وی ادامه داد: تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا متناسب با شرایط است. متاسفانه آنگونه که باید از روند تزریق دز سوم در جامعه استقبال نشده است باید نسبت به تزریق دز سوم و نیز رعایت دستورات بهداشتی نهضت ملی داشته باشیم.
 
اقدامات دولت در جلوگیری از قطع برق و گاز در زمستان امسال 
بهادری جهرمی درباره اقدامات صورت گرفته از سوی دولت که به ممانعت از قطع برق و گاز در ایام پیک مصرف در فصل زمستان انجامیده است، بیان کرد: مدیریت مناسبی از سوی مقامات وزارت نفت و نیرو با همکاری سایر دستگاه‌های مرتبط برای تامین انرژی مورد نیاز در شرایط پیک مصرف انرژی صورت گرفته است. توسعه نیروگاه‌ها و قرارداد سواپ که اخیرا با کشور‌های همسایه بسته شد ونیز استفاده از سوخت مایع و توسعه نیروگاه هزارمگاواتی در این روند تاثیرگذار بوده است.
 
مدیریت مصرف انرژی یک ضرورت است
سخنگوی دولت تاکید کرد: مدیریت مصرف انرژی یک ضرورت است و اگر همکاری همگانی درحوزه مصرف انرژی صورت نگیرد، توانایی مدیریت مسائل به صورت مشترک را نخواهیم داشت. اگر مصرف ما مبتنی بر اسراف باشد، امکان پاسخگویی به حجم مصرف غیر طبیعی را نخواهیم داشت.
 
میزان عیدی کارمندان و زمان پرداخت آن
وی درباره میزان عیدی کارمندان و زمان پرداخت آن نیز گفت: آیین نامه عیدی کارکنان در حال تدوین است و هنوز ازسوی سازمان برنامه و بودجه تقدیم نشده است و متعاقب آن زمان پرداخت نیز مشخص نشده است.
 
کنترل سیلاب اهواز  با رفع مشکلات فاضلاب 
بهادری جهرمی درباره اقدامات دولت که منجر به کنترل سیلاب اهواز با وجود بارندگی‌های اخیر شده است، گفت: رئیس جمهور در سفر به اهواز دستور داد جبهه‌های کاری برای ساماندهی فاضلاب اهواز افزایش یابد و پس از آن در استانداری خوزستان و وزارت نیرو در ۱۴۷ حوزه کاری عملیات احداث و اصلاح فاضلاب اهواز انجام شد و امروز شاهدیم از ۲۰۰ نقطه‌ای که دچار آبگرفتگی می‌شدند مشکل غالب آن‌ها برطرف شدند و این تعداد به ۱۰ نقطه رسیده است. با مدیریت جهادی که در استان شده همه مشکلات با سرعت حل می‌شوند.
 
زمان اجرای لغو روادید بین ایران و روسیه
سخنگوی دولت درباره زمان اجرای لغو روادید بین ایران و روسیه گفت: یکی از دلایل سفر رئیس جمهور به روسیه حل مسائل اجرایی بود که نسبت به توافقات گذشته وجود داشت و جلوی اجرای این موارد را می‌گرفت. بخاطر توسعه نامتوازن و سیاست خارجی اعمالی دولت قبل این موضوع نیز مانند سایر توافقات معطل مانده بود که در این سفر مورد بررسی قرار گرفت اما با توجه به شرایط کرونایی و محدودیت‌هایی که این بیماری ایجاد کرده است، امروز شرایط اجرای این توافق وجود ندارد لذا در اولویت کاری دولت نیز قرار نگرفته است.
 
خط اعتباری ۵ میلیاردی مشترک با روسیه
وی درباره خط اعتباری ۵ میلیاردی مشترک با روسیه که میزان آن به ۱۰ میلیارد افزایش یافته است، بیان کرد: خط اعتباری ۵ میلیاردی مشترک با روسیه جزو توافقات قبلی است و دو دسته توافق درباره آن انجام گرفت، نخست درباره همین ۵ میلیارد توافقاتی در حوزه مسائل زیرساختی و انرژی صورت گرفت. توافق دسته دوم برای افزایش این سقف اعتباری تا ۱۰ میلیارد بود که مقدمات آن از سوی وزارت اقتصاددو کشور باید اندیشیده شود و کار‌های اجرایی را صورت دهند وپروژه‌ها با توافق دو طرف انتخاب شود.
 
دیدار رئیس فیفا با رئیس جمهور در دستورکار نیست
بهادری جهرمی درباره امکان دیدار رئیس فیفا با رئیس جمهور نیز گفت: درخواستی برای انجام دیدار رئیس فیفا با رئیس جمهور واصل نشده است و چنین برنامه‌ای در دستورکار رئیس جمهور قرار ندارد.
 
مدیریت مشکلات اقتصادی نیازمند صرف زمان و برنامه ریزی است
سخنگوی دولت درباره اقدامات صورت گرفته برای رفع مشکلات صنفی بیان کرد: دولت در شرایط نابسامان اقتصادی و اعتراضات مختلف صنفی کار را به دست گرفت که غالبا بخاطر مشکلات ناشی از سوء مدیریت ها، وعده‌های نادرست، و بخشی نگری در برخی حوزه‌ها مطرح شده بود. مدیریت این حجم از وعده ها، انتظارات و مشکلات نیازمند صرف زمان و برنامه ریزی برای اصلاحات در حوزه اقتصادی است.
 
توزیع ارز ترجیحی یکی از عوامل اصلی ایجاد کننده تورم است
وی ادامه داد: یکی از دلایلی که دولت در اجرای قانون اصلاح نظام پرداخت یارانه تاخیر کرد، مسئله تدبیر آثار این تغییرات بر زندگی و معیشت مردم بود. توزیع ارز ترجیحی یکی از عوامل اصلی ایجاد کننده تورم است که از سوی کارناسان مورد تاکید قرار گرفته است و باید اصلاح شود و دولت نیز بر این موضوع صحه گذاشته است و برنامه ریزی برای اصلاح این رویه مدنظر است.
 
مرجع تصمیم‌گیر افزایش حقوق کارگران
سخنگوی دولت درباره امکان افزایش حقوق کارگران نیز گفت: تصمیم برای افزایش حقوق کارگران در حوزه شورای عالی کار با حضور نمایندگان کارگران و کارفرمایان ونمایندگان دولت متناسب با نرخ تورم انجام می‌شود.
 
میانگین افزایش حقوق کارمندان ۱۵ درصد است
وی درباره سقف افزایش حقوق کارمندان نیز عنوان کرد: میانگین افزایش حقوق کارمندان ۱۵ درصد است. سقف آن نیز ۲۹ درصد در نظر گرفته شده است و این سقف نیز برای کسانی است که کف حقوق را می‌گیرند. دولت در صدد اصلاح نظام پرداخت حقوق است و کارگروهی نیز برای تحقق این مهم تشکیل شده است. رئیس جمهور به سازمان استخدامی دستور بازنگری در نظام پرداخت حقوق داده است تا افرادی که کمترین میزان حقوق را دارند، مورد توجه قرار بگیرند.
 
موافقت دولت با لایحه رتبه بندی معلمان
بهادری جهرمی درباره نظر دولت نسبت به لایحه رتبه بندی معلمان گفت: لایحه رتبه بندی معلمان بدون پیش بینی منابع پایدار برای بارمالی و هزینه، بدون انجام کار کارشناسی، به جای ارائه در سال‌های ابتدایی فعالیت دولت قبل در سال پایانی خدمت شان تقدیم مجلس شده بود با این وجود دولت سیزدهم بخاطر اهمیتی که برای قشر فرهنگیان قائل است با این لایحه موافقت کرد.
 
پرداخت وام در ماه‌های پایانی سال
سخنگوی دولت درباره پرداخت وام بانک‌ها در ماه‌های پایانی سال نیز گفت: پیرو دستور اخیر رئیس جمهور به بانکها، لازم بود یک بازنگری و تغییراتی از سوی بانک‌ها انجام شود که زمان بر هم بود. وزیر اقتصاد به سرعت به این دستور رئیس جمهور لبیک گفت و با هماهنگی مدیران بانک‌ها این رویه در دست اجرا قرار گرفت. توقفی در صدور وام‌ها ایجاد نشده است.
 
سخنگوی دولت درباره اقدامات دولت برای ساماندهی بازار رمزارز‌ها نیز گفت: در جلسات متعدد ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، موارد مربوط به رمز ارز‌ها مورد بررسی قرار گرفته است. آیین نامه‌های آن از نظر این ستاد نهایی هستند. رمز ارز‌ها یک موضوع فرابخشی هستند که به وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و وزارت نیرو مرتبط است و نظرات همه بخش‌ها گرفته شده و در قالب آیین نامه در دستور کار وزیران قرار می‌گیرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها