کد خبر: ۵۰۰۴۹۵
زمان انتشار: ۱۵:۴۵     ۱۰ بهمن ۱۴۰۰
چند نکته مغفول مانده در خصوص «وام بدون ضامن»:
خاندوزی وزیر اقتصاد از آغاز پرداخت وام بدون ضامن در بانک‌های اعلام شده، از ابتدای هفته جاری خبر داد.

چند نکته مغفول مانده در خصوص «وام بدون ضامن»: وام جدیدی ابلاغ نشده است/ فقط شرایط دریافت وام تسهیل شده است/ وام‌های خرد طبق روال گذشته باید پرداخت شودبه گزارش سرویس اقتصادی پایگاه 598، خاندوزی وزیر اقتصاد از آغاز پرداخت وام بدون ضامن در بانک‌های اعلام شده، از ابتدای هفته جاری خبر داد. 

به گفته خاندوزی بانک‌های زیرمجموعه وزارت اقتصاد و همچنین بانک‌های دولتی و یا بانک‌های خصوصی‌سازی شده، به کارمندان دولت، بازنشستگان و مستمری‌بگیران و کارمندان بخش خصوصی که حقوق خود را از بانک‌های ذکر شده دریافت می‌کنند، امکان دریافت وام خرد بدون ضامن را با استفاده از نامه کسر از حقوق خود دارند.

هنوز بخشنامه‌ای صادر نشده است!

بسیاری منتظر بودند تا امروز و با اجرای رسمی این طرح، بتوانند وام بدون ضامن را با ارائه مدارک لازم از بانک دریافت کنند، اما با مراجعه به شعب بانک ها از عدم ابلاغ بخشنامه مذکور خبر میداند.

یکی از مخاطبان طی پیامی نوشت: امروز رفته بودم بانک که موبایل بانکم رو فعال کنم، بازنشسته ها میومدن درباره وام سوال میکردن میگفتن وام نداریم تنها وامی که داریم باید پول ۳ ماه سپرده بذارید به اندازه همون پول بهتون با سود ۱۸ درصد وام میدیم اونم چقدر گفتن۶۰میلیون یکیشون گفت ۶۰میلیون داشتم وام نمیگرفتم.

دیگری هم که با مراجعه به یکی از شعب بانک، با پاسخ منفی مواجه شده بود طی تماسی با دفتر روزنامه درخوست پیگیری موضوع را داتشند که با پیگیری و تماس خبرنگار ما با سرپرستی بانک مربوطه، مدیریت امور شعب با تکذیب عدم ابلاغ بخشنامه گفت: بخشنامه جدید به همه شعب ابلاغ شده است و روسای شعب نباید در این خصوص کم کاری کنند.

وام جدیدی ابلاغ نشده، فقط شرایط دریافت «تسهیل» شده است

وی در خصوص ابهامات مطرح شده در خصوص وام بدون ضامن گفت: همه شرایط وام دهی به مانند قبل می باشد و فقط شرایط دریافت وام تسهیل شده است. یعنی سپرده گذاری برای دریافت وام و یا معدل گیری از حساب و یا وام مراحبه و غیره به روال قدیم پابرجاست و مقررات جدید فقط شرایط وثیقه را تسهیل کرده که در این مورد متاسفانه مردم دچار سرگردانی شده اند و  این نکته را باید مردم عزیر بدانند که در واقع وام جدیدی نیامده است و همان شرایط قبلی برقرار است.

بدون ضامن وام‌ 50 و 100 میلیونی بگیرید | کدام بانک‌ها وام بدون ضامن می‌دهند؟

ایشان تاکید کرد: هیچ بودجه و قانون جدیدی برای وام 50 میلیونی یا 100 میلیونی تعریف نشده است و در همه بانک ها شرایط دریافت وام سرجای خود است و با این بخشنامه فقط ضامن حذف شده و کسر از حقوق جایگزین آن میشود.

بانک ها باید طبق بخشنامه و گفته وزیر وام های زیر صد میلیون و بدون ضامن و با نامه کسر از حقوق پس از اعتبارسنجی متقاضیان پرداخت کنند.

لزوم بازنگری اعتبارسنجی مشتریان

در خصوص اجبار بانک‌ها به وام بدون ضامن که فی نفسه میتونه طرح خوبی باشه، فقدان شرکت‌های اعتبار سنجیِ خصوصی نمایان است. ممکن است تضاد منافع اعتبارسنجی داخلی بانک‌ها با اعطای وام توسط آنها باید با برونسپاری اعتبارسنجی حل شود تا ابهامات در این مورد برطرف شود.
 
در همین راستا رئیس بانک مرکزی نیز اعلام کرد که مقررات اعتبارسنجی مشتریان در حال بازنگری است و مقررات جدید تا پایان سال به سیستم بانکی اعلام می‌شود.
 
جناب وزیر! بفرمایید عزل کنید.../ پیگیری خبرنگار اقتصاد آینده
 
وی افزود: بانک‌ها موظف هستند در چارچوب مقررات موجود کشور، وام‌های خرد را طبق روال گذشته پرداخت کنند و به هیچ عنوان نباید به بهانه اینکه مقررات جدیدی ممکن است ابلاغ شود، پرداخت وام ها با روش های گذشته و کنونی را متوقف کنند، بنابراین روند کنونی باید ادامه پیدا کند.

با توجه به سخنان رئیس بانک مرکزی و مشاهدات ما می‌توان گفت تا زمانی که مقررات اعتبار سنجی مشتریان بازنگری و تعیین نشود، نمی‌توان انتظار داشت که متقاضیان بتوانند وام ۱۰۰ میلیون تومانی را دریافت کنند.

بخشنامه وزارت اقتصاد برای اجرای پرداخت تسهیلات خرد بدون ضامن
 
علی نظامی، رئیس مرکز بازرسی، مدیریت عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت اقتصاد در این نامه تصریح کرده است: در اجرای دستورات مقام عالی وزارت متبوع در جلسه مدیران ارشد نظام بانکی کشور مورخ ۱۹ بهمن ماه ۱۴۰۰ و همچنین بخشنامه مورخ ۲۹ دی ماه ۱۴۰۰ معاون امور بانکی بیمه و شرکت‌های دولتی با موضوع عدم نیاز به ضامن در پرداخت تسهیلات خرد برای کارکنان، بازنشستگان و مستمری‌بگیران بخش‌های دولتی و عمومی و خصوصی دستور فرمایید نسبت به انجام موارد ذیل حداکثر ظرف ۲۴ ساعت اقدام و گزارش آن به این مرکز ارسال شود:
 
بخشنامه وزارت اقتصاد برای اجرای پرداخت تسهیلات خرد بدون ضامن - ایبِنا

۱- در اجرای موضوع مذکور بخشنامه داخلی آن بانک و همچنین فرآیند و جزئیات اقدام شعب، در پایگاه اطلاع رسانی بانک متبوع، درج و به نحو مقتضی به اطلاع عموم مشتریان و مسئولین شعب برسد.

۲- همه واحد‌های بازرسی موظفند با تشکیل هیئت ویژه نسبت به بازرسی سرزده و همچنین نظارت مستمر بر حسن اجرای بخشنامه مذکور اقدام نمایند.

۳- آدرس سامانه رسیدگی به شکایات آن بانک و همچنین آدرس سامانه نظارت مردمی وزارت متبوع (bazresi.mefa.ir) در پایگاه اطلاع رسانی و همچنین همه شعب بانک به نحو مقتضی در اختیار مشتریان قرار گیرد.

۴- همه شکایت مردمی در خصوص موضوع مذکور ظرف مدت ۴۸ ساعت رسیدگی و ضمن برکناری متخلفان احتمالی، مراتب به هیئت رسیدگی به تخلفات اداری و حسب مورد به کمیته‌های انضباطی اعلام گردد. مراجع رسیدگی مذکور موظفند با قید فوریت نسبت به صدور رأی اقدام و نتیجه را به این مرکز اعلام کنند.
 
کدام بانک‌ها وام بدون ضامن پرداخت می‌کنند؟

طبق اعلام وزارت اقتصاد، بانک توسعه صادرات ایران، بانک کشاورزی، بانک صنعت و معدن، بانک مسکن، بانک سپه، بانک تجارت، بانک رفاه کارگران، بانک توسعه تعاون، بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، پست بانک ایران، بانک ملت، بانک صادرات و بانک ملی ایران از جمله بانک‌هایی هستند که وام ۱۰۰میلیون تومانی بدون ضامن پرداخت می‌کنند.

شرایط اعلامی از سوی بانک ها چیست؟

تا زمان تنظیم این گزارش چند بانک مطرح کشور بخشنامه جدید را در وبسایت خود قرار دادند و شرایط دریافت وام بدون ضامن را اعلام کردند که در ادامه می آید:

چند نکته مغفول مانده در خصوص «وام بدون ضامن»: وام جدیدی ابلاغ نشده است/ فقط شرایط دریافت وام تسهیل شده است/ وام‌های خرد طبق روال گذشته باید پرداخت شودشرایط دریافت وام ۱۰۰ میلیونی شاغلان و بازنشستگان در بانک صادرات

مدیرعامل بانک صادرات ایران از آغاز ثبت نام و پرداخت تسهیلات تا ۱۰۰ میلیون تومان بدون ضامن ظرف دو روز و فقط با ارائه گواهی کسر از حقوق در این بانک خبر داد.

وی گفت: پیرو تاکید رئیس جمهور در راستای تسهیل اعطای وام‌های خرد به اقشار مختلف مردم، دو جلسه در وزارت اقتصاد تشکیل و دستورالعمل‌های لازم صادر شد که بانک‌ها از جمله بانک صادرات با بررسی این دستورالعمل، بخشنامه‌ای را به همه شعب درباره پرداخت تسهیلات تا ۱۰۰ میلیون تومان به شاغلان، بازنشستگان و مستمری بگیران بدون ضامن و فقط با اخذ گواهی کسر از حقوق، صادر کردند.

صیدی گفت: در مورد کارکنان بخش خصوصی هم به همین طریق عمل خواهد شد یعنی براساس اعتبارسنجی که بانک‌ها انجام می‌دهند این تسهیلات پرداخت می‌شود.

وی با بیان این که برای پرداخت تسهیلات تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان، محدودیت در تعداد افراد متقاضی نداریم، افزود: هر تعداد مردم که حقوق خود را از بانک صادرات دریافت می‌کنند اگر به شعب این بانک مراجعه و برای تشکیل پرونده اقدام کنند فقط با ارائه گواهی کسر از حقوق از سازمان مربوط و یا ارائه مدارک حقوق بازنشستگی و یا مستمری بگیری به بانک می‌توانند از این تسهیلات برخوردار شوند و اگر گواهی کسر از حقوق نداشته باشند ارائه ضامن لازم است.

مدیر عامل بانک صادرات ایران گفت: به محض تشکیل و تکمیل پرونده، تسهیلات پرداخت می‌شود اگر در این بین نقصی گزارش شود بررسی می‌شود که تاکنون چنین گزارشی نشده است البته ممکن است نقصی در پرونده وجود داشته باشد به طور نمونه طرف چک برگشتی داشته باشد و یا خود یا ضامن بدهی معوق داشته باشد که ممکن است برای رفع این سوءاثر تا یک ماه زمان صرف شود.

صیدی ادامه داد: اقساط تسهیلات در این طرح ۲۴ ماهه یا ۳۶ ماهه و کارمزد آن نیز براساس کارت مرابحه، ۱۸ درصد خواهد بود.

وی گفت: میزان دریافت این وام متناسب با حقوق دریافتی فرد است تا بتواند به راحتی اقساط را پرداخت کند، براساس آنچه بانک مرکزی تعیین کرده فرد متقاضی باید بتواند با یک سوم حقوق، اقساط را پرداخت کند یعنی اگر حقوق متقاضی ۹ میلیون تومان باشد باید بتواند با ۳ میلیون تومان قسط را پرداخت کند که در این شرایط وامی حدود ۸۰ میلیون تومان به وی تعلق می‌گیرد.

چند نکته مغفول مانده در خصوص «وام بدون ضامن»: وام جدیدی ابلاغ نشده است/ فقط شرایط دریافت وام تسهیل شده است/ وام‌های خرد طبق روال گذشته باید پرداخت شوداعلام آمادگی بانک رفاه برای پرداخت وام بدون ضامن
 
مدیرعامل بانک رفاه کارگران گفت: در راستای اجرای دستورات رئیس جمهور محترم به نظام بانکی کشور، بخشنامه اعطای تسهیلات زیر 100 میلیون تومان بدون نیاز به ضامن، صادر و به واحدهای اجرایی ابلاغ شد.
 
دکتر للـه‌گانی در نشست هم اندیشی، آموزشی مدیران صف و ستاد این بانک با بیان این مطلب گفت: پرداخت تسهیلات آسان به مشتریان از جمله دستورات رئیس جمهور محترم به نظام بانکی بود که بانک رفاه کارگران به منظور تحقق این برنامه، با صدور بخشنامه ای تسهیلات خرد زیر 100 میلیون تومان به مشتریان بدون نیاز به ضامن را آغاز کرده است و مشتریانی که حقوق خود را از این بانک دریافت می کنند می توانند فقط با یک گواهی کسر از حقوق، تسهیلات مورد نیاز خود را دریافت کنند.
 
چند نکته مغفول مانده در خصوص «وام بدون ضامن»: وام جدیدی ابلاغ نشده است/ فقط شرایط دریافت وام تسهیل شده است/ وام‌های خرد طبق روال گذشته باید پرداخت شودبانک تجارت خبر داد: پرداخت تسهیلات به حقوق بگیران شاغل از شعب، تا سقف یک میلیارد ریال بر اساس اعتبارسنجی

دکتر اخلاقی فیض آثار مدیر عامل بانک تجارت با اشاره به تاکید وزیر امور اقتصادی و دارایی مبنی بر حمایت از قشر حقوق بگیر جامعه و برنامه این بانک برای حمایت حداکثری از این قشر زحمت کش گفت: بانک تجارت همواره در تلاش است تا با برنامه ریزی برای مشتریان خرد خود از آنها حمایت کرده و با طراحی خدمات مختص این مشتریان به افزایش توان خرید آنها کمک کند.

مدیر عامل بانک تجارت افزود: در طرح اعطای تسهیلات در قالب کارت اعتباری افرادی که در وزارتخانه ها، سازمانهای دولتی و شرکتهای دولتی و شرکتهای معتبر بخش خصوصی شاغل هستند و حساب واریز حقوق آنها نزد بانک تجارت است با انعقاد قرارداد لازم الاجرا و بدون ضامن می توانند از بانک تجارت تسهیلات دریافت کنند.

دکتر اخلاقی با اشاره به انجام عملیات اعتبارسنجی برای متقاضیان افزود: بر اساس اعتبارسنجی که از سوی شعب این بانک انجام می‌شود، حقوق بگیران از بانک تجارت می توانند تا سقف یک میلیارد ریال از تسهیلات کارت اعتباری بهره‌مند شوند.

چند نکته مغفول مانده در خصوص «وام بدون ضامن»: وام جدیدی ابلاغ نشده است/ فقط شرایط دریافت وام تسهیل شده است/ وام‌های خرد طبق روال گذشته باید پرداخت شوداعلام شرایط اعطای تسهیلات بدون ضامن در بانک ملت

سید ابوطالب دیبایی معاون مدیرعامل بانک ملت در امور اعتباری با اشاره به نامه وزارت امور اقتصادی و دارایی در خصوص طرح تسهیلات بدون ضامن اظهار داشت: در مرحله نخست، اعطای تسهیلات به شاغلان، بازنشستگان، مستمری بگیران دستگاه های اجرایی، شاغلان و بازنشستگان نهادهای عمومی غیردولتی و شرکت های معتبر بخش خصوصی که حقوق خود را از بانک ملت دریافت می کنند در بستر فرابانک اجرایی می شود.

دیبایی افزود: مشمولان اشاره شده باید دارای رتبه های B ، A یا C براساس استعلام سامانه اعتبارسنجی باشند.

به گفته معاون مدیرعامل بانک ملت، این تسهیلات تا سقف 500 میلیون ریال بدون ضامن، با نامه کسر از حقوق با مدت بازپرداخت 36 ماه اعطا می شود.

این مقام مسوول در بانک ملت افزود: متقاضیان دریافت این تسهیلات باید به اینترنت بانک ملت مراجعه و با انتخاب گزینه تسهیلات، بخش تسهیلات فرابانک، نسبت به ثبت درخواست تسهیلات موضوع این طرح اقدام کنند.

دیبایی یادآور شد: امکان اعطای تسهیلات تا سقف یک میلیارد ریال نیز متعاقباً و پس از فراهم شدن مقدمات سامانه ای اجرا خواهد شد.

چند نکته مغفول مانده در خصوص «وام بدون ضامن»: وام جدیدی ابلاغ نشده است/ فقط شرایط دریافت وام تسهیل شده است/ وام‌های خرد طبق روال گذشته باید پرداخت شودابلاغ دستور پرداخت تسهیلات بدون ضامن به شعب بانک ملی ایران

دکتر محمد رضا فرزین افزود: در پی دستور رئیس جمهور و ابلاغ وزارت امور اقتصادی و دارایی مبنی بر لزوم پرداخت تسهیلات بدون ضامن به مشتریان معتبر که شرایط لازم را نیز داشته باشند، بانک ملی ایران این موضوع را به همه شعب خود ابلاغ کرد.

وی اظهار کرد: بر این اساس، پرداخت تسهیلات خرد از این پس متناسب با رتبه اعتباری مشتریان و مطابق با دستورالعمل صادره خواهد بود.

فرزین اظهار داشت: سهولت پرداخت تسهیلات خرد به مشتریان خوش حساب، مورد تاکید دولت است و اگر فردی پیشتر در نوبت بوده و اکنون زمان دریافت تسهیلات وی رسیده است نیز می تواند بدون ضامن، تسهیلات خود را دریافت کند.

گفتنی است سامانه نظارت مردمی وزارت امور اقتصادی و دارایی به نشانی bazresi.mefa.ir ، سامانه رسیدگی به شکایات بانک ملی ایران به نشانیhttps://www.bmi.ir/complaints  و نیز شماره تماس های 88943154 الی 58 داخلی های 128 تا 132 و شماره تلفن 88804309 بانک ملی ایران آماده رسیدگی به شکایات در این زمینه است.

 

* گزارش از علی شعبانی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها