يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۰۰۵۴۴
زمان انتشار: ۰۹:۵۲     ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
به بهانه کناره‌گیری کیمیایی از جشنواره فیلم فجر؛
مسعود کیمیایی چهره مهمی در سینمای ایران است، چه آن زمان که «قیصر»، «گوزن‌ها» و «سفر سنگ» را پیش از انقلاب ساخت و چه پس از پیروزی انقلاب که «سرب»، «دندان مار» و «اعتراض» را ساخت.

به گزارش سرویس فرهنگی پایگاه 598، مسعود کیمیایی چهره مهمی در سینمای ایران است، چه آن زمان که «قیصر»، «گوزن‌ها» و «سفر سنگ» را پیش از انقلاب ساخت و چه پس از پیروزی انقلاب که «سرب»، «دندان مار» و «اعتراض» را ساخت. اما این کارگردان پیشکسوت، چند سالی است که به جای ایجاد فضا با فیلم‌هایش، خودش را به آن‌ها وصله می‌کند تا بتواند معادلات را برهم بزند و بار دیگر نامش را سر زبان‌ها بیندازد.

حتی خارج از فضای سینما هم کیمیایی اظهارنظرهای بی‌مبنایی داشته که جنجالی بوده و حاشیه درست کرده است، مثلاً درباره تدفین فروغ فرخزاد مدعی شده بود که چون زنی در غسالخانه حضور نداشت، با متوفی صیغه محرمیت خوانده شد و تغسیل انجام گرفت!

یا اخیراً نمایشگاه نقاشی با رقم‌های چندصد میلیونی برگزار کرده بود که از نظر هنری، مبتدیانه بود. اما فارغ از این ادعاهای عجیب، مسعود کیمیایی در یک دهه اخیر عمرش توفیقی در سینما نداشته و سعی کرده است ناکامی را با حاشیه‌سازی کمرنگ کند. در این میان، پسرش پولاد کیمیایی هم همواره پدر را همراهی کرده است.

حدود یک دهه پیش بود که فیلم سینمایی «جرم» به شیوه سیاه و سفید و با دوبله، تولید شد. فیلمی که متعلق به زمان حال نبود، با این حال گاف‌هایی همچون حضور پراید، کولر گازی و تلفن کارتی در فیلم دیده می‌شد. قصه کُند و کش‌دار «جرم» هم موجب شد تا تماشاچیان و علاقه‌مندان به آثار کیمیایی از آن رضایت نداشته باشند. اصرار بر ایفای نقش اول توسط پسر کیمیایی یعنی «پولاد کیمیایی» هم یکی دیگر از نقاط ضعف فیلم بود، اما پولاد در نشست خبری گفت از تماشاچیان می‌خواهم به هسته فیلم بپردازند.

اختلاف‌ها بر سر حضور «پولاد»
پس از «جرم»، حاشیه‌سازترین فیلم کیمیایی را می‌توان «قاتل اهلی» دانست. تهیه‌کننده فیلم معتقد بود میزان حضور پسر کیمیایی در فیلم زیاد است و سکانس‌هایی در راستای خوانندگی پولاد کیمیایی بعداً به فیلم اضافه شد که قبلاً در فیلمنامه نبود. اما کیمیایی می‌گفت: «پولاد یک بازیگر است. هر وقت متلک می‌خواهند بگویند، به او می‌گویند پسر کیمیایی.» اختلافات کیمیایی با تهیه‌کننده فیلمش منصور لشکری قوچانی در نشست خبری فیلم در سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر به اوج رسید و می‌توان از آن به عنوان جنجالی‌ترین نشست یک دهه اخیر یاد کرد.

بعد از این نشست خبری جنجالی، کیمیایی در نشست خبری فیلم بعدی‌اش یعنی «خون شد» حضور نیافت. دلیل این غیبت را سخنان شهاب حسینی در نشست خبری فیلم «شین» پیرامون شخصیت کیمیایی عنوان کردند. اما به نظر می‌رسد کیمیایی تصمیم خودش را قبل از جشنواره گرفته بود و به همین دلیل، یک اکران خصوصی در سینما آستارا تجریش گذاشت و خودش هم آنجا حضور یافت.

کیمیایی در واکنش به حادثه هواپیمای اوکراینی اعلام کرده بود برای ابراز همدردی، از حضور فیلمم در جشنواره انصراف می‌دهم. پس از این اظهارات، شهاب حسینی گفته بود: نمی‌توانم ساکت بنشینم که یک استاد پیشکسوت سینما که هر سال برخورد ناراحت‌کننده با آثارش شده است، امسال فیلمی می‌سازد که می‌داند به آن هم واکنش منفی نشان خواهند داد و برای همین، روغن ریخته را نذر امامزاده می‌کند و سنگ بنایی می‌گذارد که نتیجه آن جز تفرقه‌افکنی نیست و بقیه را در آمپاس اخلاقی می‌گذارد. این عین بی‌انصافی است. چرا یک نفر باید آن قدر آدم خودخواهی باشد که ملاحظه هیچ کس را نکند؟

یک انصراف هوشمندانه؟!
حالا پس از دو سال، مسعود کیمیایی با سی‌امین فیلمش «خائن‌کشی» در جشنواره فیلم فجر حضور یافته و البته باز هم اعلام انصراف کرده است! پسر کیمیایی هم که در این فیلم ـ همچون دیگر آثار اخیر پدرش ـ ایفای نقش کرده است، انصراف خود را به صورت اینستاگرامی اعلام کرد و نام شهاب حسینی در قالب هشتگ نوشت تا این شایعه قوت بگیرد که حضور حسینی در میان داورن، باعث این انصراف شده است.

این در حالی است که فیلم‌هایی که کیمیایی طی یک دهه اخیر ساخته، نتوانسته است رضایت تماشاچیان را کسب کند. به زعم برخی منتقدان و کارشناسان سینما، این انصراف از سوی کیمیایی ۸۰ ساله هوشمندانه است؛ چرا که از پس‌زدن فیلمش توسط منتقدان و اهالی رسانه و نقد آن هراس دارد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها