کد خبر: ۵۰۰۸۴۸
زمان انتشار: ۱۱:۴۰     ۱۶ بهمن ۱۴۰۰
درپی شهادت سبز پوش ناجا؛
حال با شهادت ده‌ها تن از مامورین نیروی انتظامی و گذشت سال‌ها پیگیری و مطالبه برای بازنگری قانون بکارگیری سلاح، برخی از مسئولان کشور بر لزوم بازنگری در این قانون تاکید کردند!

به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه خبری 598، شهادت سرهنگ شهید علی اکبر رنجبر توسط اراذل و اوباش در روزهای اخیر، قلب مردم را جریحه دار کرده است. ماموری که در برابر حمله شرور مسلح، سلاح در دست داشته اما از تیراندازی خودداری می‌کند! در واقع گمان می‌رود شهید رنجبر در آن هنگام به فکر عواقب بعد از تیراندازی به شرور مسلح بوده، به همین دلیل از تیراندازی به مجرم پرهیز می‌کند.

به گفته معاون دادستان شیراز، شامگاه روز چهارشنبه 13 بهمن 1400 جانشین پاسگاه بیدزرد شیراز به همراه یک سرباز وظیفه برای تامین شام پاسگاه به رستورانی مراجعه می‌کند. در این حین طبق فیلم‌های موجود خودرو پرایدی در محل منتظر بوده که به محض رسیدن خودرو انتظامی، مجرمان با یک سلاح سرد بزرگ از خودرو پراید پیاده می‌شوند. مجرمان پس از باز کردن درب عقب خودروی انتظامی سرباز وظیفه را مجروح می‌کنند که سرباز به دلیل مسلح نبودن به سمت رستوران برای یافتن وسیله دفاع حرکت می‌کند. در این بین مجرمان با سلاح سرد، چند ضربه به مامور نیروی انتظامی وارد می‌کنند که مامور برای مسلح کردن سلاح کمری خود اقدام و یک تیر هوایی نیز شلیک می‌کند که بنا بر گمانه زنی‌ها تیر شلیک نشده است. در نهایت ضاربان، مامور مجروح نیروی انتظامی را با قساوت تمام به شهادت می‌رسانند و از محل متواری می‌شوند. شاید اگر در آن لحظه امکان قانونی شلیک به مجرم فراهم بود، این مامور جان بر کف نیروی انتظامی جانش را از دست نمی‌داد!

در ادامه موارد دیگری از حمله اراذل و اوباش به مامورین نیروی انتظامی میآید:

این‌ها تنها مواردی از حمله اراذل و اوباش به مامورین نیروی انتظامی است. مجرمان بسیاری از این چنین محدودیت‌های سبزپوشان ناجا اطلاع داشته و به همین دلیل از حمله به آنها ابایی ندارند. در مقابل نیز حافظان امنیت کشور که اجازه استفاده از سلاح را ندارند، برای مقابله با اشرار مجبور به مبارزه تن به تن می‌شوند که در این راه یا مجروح می‌شوند و یا شهید!

در موردی دیگر می‌توان به حمله تروریستی رژه 31 شهریور اهواز اشاره کرد. در حالیکه تروریست‌ها مشغول تیرخلاص زدن به مردم بودند اما تک‌تیرانداز حاضر در محل، از تیراندازی خودداری می‌کند و منتظر گرفتن اجازه از فرمانده‌اش است!

حشمت‌الله فلاحت پیشه رئیس وقت کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این‌باره در گفتگو با ایسنا گفت: در زمان حادثه تروریستی، فیلم بردار به کسی که تفنگ دوربین‌دار دستش است التماس می‌کند که به سمت آنهایی که تیر خلاص می‌زنند، شلیک کند اما آن شخص منتظر دستور فرمانده‌اش است. اینها همه نشان از ضعف مدیریت دارد.

حال با شهادت ده‌ها تن از مامورین نیروی انتظامی و گذشت سال‌ها پیگیری و مطالبه برای بازنگری قانون بکارگیری سلاح، برخی از مسئولان کشور بر لزوم بازنگری در این قانون تاکید کردند!

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در توئیتی بیان کرد: شهادت مظلومانه مأمور وظیفه‌شناس شهید رنجبر در درگیری با اراذل و اوباش، دردناک و جانکاه است؛ امنیت جامعه و آسایش مردم جز با فراهم کردن زمینه‌های اعمال اقتدار و قاطعیت پلیس تأمین نخواهد شد.

وی ادامه داد: ستاد کل نیروهای مسلح و نیروی انتظامی، در اسرع وقت اصلاحات مورد نیاز "قانون استفاده از سلاح" برای مأموران شجاع و جان بر کف نیروی انتظامی را به مجلس ارائه کنند تا خارج از نوبت در دستور رسیدگی و تصویب قرار گیرد.

نوشدارو بعد از شهادت مامور نیروی انتظامی؛ قانون بکارگیری سلاح پس از سال‌ها انتظار تغییر خواهد کرد!

همچنین سردار اشتری فرمانده کل انتظامی کشور ضمن تبریک و تسلیت شهادت سرهنگ دوم «علی اکبر رنجبر» جانشین پاسگاه انتظامی بیدزرد شیراز در درگیری با اراذل و اوباش به خانواده وی و مجموعه انتظامی جمهوری اسلامی ایران، مطالبه جدی و عاجل از قوای مقننه و قضائیه در خصوص اصلاح قانون به کارگیری سلاح و حمایت قضایی همه جانبه از مامورین جان بر کف ناجا را دستور ویژه ای برای استمرار برخورد قاطع و جدی با اراذل و اوباش به فرماندهان انتظامی در سطح کشور صادر کرد.

سخنگوی ناجا در این باره اظهار داشت که ماموران ناجا برای بکارگیری سلاح بایستی 17 شرط را بسنجد تا ببیند آیا از سلاح استفاده بکند یا نه!

 

 

مأمورین انتظامی در موارد زیر حق بکارگیری سلاح را دارند:

  • برای دفاع از خود در برابر کسی که با سلاح سرد یا گرم به آنان حمله نماید.
  • برای دفاع از خود در برابر یک یا جند نفر که بدون سلاح حمله می‌آورند ولی اوضاع و احوال طوری باشد که بدون بکارگیری سلاح مدافعه‌شخصی امکان نداشته باشد.
  • درصورتیکه مأمورین مذکور مشاهده کنند که یک یا چند نفر مورد حمله واقع شده و جان آنان در خطر است.
  • برای دستگیری سارق و قاطع‌الطریق و کسی که اقدام به ترور و یا تخریب و یا انفجار نموده و در حال فرار باشد.
  • در موردی که شخص بازداشت شده یا زندانی از بازداشتگاه یا زندان و یا در حال انتقال فرار نماید، از اقدامات دیگر برای دستگیری و یا توقیف‌وی استفاده کرده و ثمری نبخشیده باشد.
  • برای حفظ اماکن انتظامی (‌مقر نیروهای انتظامی از قبیل مرکز فرماندهی، ستاد، پاسگاه، پایگاه، انبار سلاح یا مهمات و مرکز آموزشی).
  • برای حفظ سلاحی که جهت انجام مأموریت در اختیار آنان می‌باشد.
  • برای حفظ اماکن طبقه‌بندی شده بویژه اماکن حیاتی و حساس در مقابل هر گونه هجوم و حمله جهت ترور، تخریب، آتش‌سوزی، غارت اسناد‌و اموال، گروگان‌گیری و اشغال.
  • برای جلوگیری و مقابله با اشخاصی که از مرزهای غیر مجاز قصد ورود و یا خروج را داشته و به اخطار مأمورین مرزبانی توجه نمی‌نمایند
  • برای حفظ تأسیسات، تجهیزات و اماکن نظامی و انتظامی و امنیتی.
  • تبصره 1 - در موارد فوق در صورت اقتضای شرایط، اخطار قبلی الزامی است.
  • مأمورین مسلح در کلیه موارد مندرج در این قانون در صورتی مجازند از سلاح استفاده نمایند که اولا" چاره‌ای جز بکارگیری سلاح‌نداشته باشند، ثانیاً درصورت امکان مراتب:

                 الف) تیر هوائی

                 ب) تیراندازی کمر به پائین

                 ج) تیراندازی کمر به بالا را رعایت نمایند.

 

- هرگاه مأمور برخلاف مقررات این قانون اقدام به بکارگیری سلاح نماید حسب مورد به مجازات عمل ارتکابی وفق قوانین تحت پیگرد‌قرار می‌گیرد.

                                                                                                                                                                                    

قانون مصوب 1373/10/18

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها