کد خبر: ۵۰۲۸۱۴
زمان انتشار: ۱۵:۰۳     ۱۶ اسفند ۱۴۰۰
نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه؛
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ما هیچ زمانی را به عنوان ضرب الاجل نمی‌پذیریم، گفت: نقاط اختلافی باقیمانده در وین از تعداد انگشتان دست کمتر است.
به گزارش پایگاه 598، سعید خطیب‌زاده امروز در یک نشست خبری، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه در مورد گفت‌وگو‌های وین، اظهار داشت: اگر امریکا رویکرد منطقی داشته باشد و درخواست‌های ایران را در نظر بگیرد در کمترین زمان توافق امکان پذیر است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ما هیچ زمانی را به عنوان ضرب الاجل نمی‌پذیریم گفت: نقاط اختلافی باقیمانده در وین از تعداد انگشتان دست کمتر است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا اظهارات وزیر امور خارجه روسیه به منظور گروگان گرفتن مذاکرات وین صورت گرفته است، گفت: اظهارات آقای لاوروف را در رسانه‌ها دیده‌ایم و منتظر هستیم از مجاری دیپلماتیک جزئیات را بشنویم.

خطیب‌زاده با بیان اینکه مسیر دیپلماتیک مذاکرات در وین در حال طی شدن است، افزود: مشخص است که فعالیت‌های صلح آمیز ایران نباید تحت تأثیر تحریم قرار بگیرد.

سخنگوی وزارت خارجه با یادآوری اینکه روسیه تا امروز رویکرد سازنده‌ای داشته است، گفت: مردم ایران می‌دانند مذاکره‌کنندگان ایران در راستای به حداکثر رساندن منافع ایران تلاش خواهند کرد.

خطیب‌زاده در پاسخ به این سؤال که آیا ایران در جریان درخواست روسیه قرار گرفته بود، گفت: ما در میانه یک مذاکرات سخت و همه‌جانبه قرار داریم. در روزهای مختلف برخوردهای مختلفی از کنش‌گران مختلف دیده‌ایم و هیچ‌گاه شگفت‌زده نمی‌شویم.

وی گفت: به مواضع اعلامی و اقدامات اعمالی به صورت همزمان نگاه می‌کنیم لذا طبیعی است که در طی چند ماه گذشته حداکثر تلاش را کرده‌ایم که این پرونده با فاصله معناداری از سایر پرونده‌ها حرکت کند.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه عنوان کرد: ما با کشورهای اروپایی اختلافات جدی در سایر حوزه‌ها داریم و سعی کرده‌ایم به موضوع مذاکرات وین به عنوان موضوعی جداگانه نگاه کنیم.

خطیب‌زاده در پاسخ به این سؤال که آیا چین نیز مانند روسیه مطالبه جدیدی روی میز قرار داده است و آیا در دستور کار قرار دارد که برای جلوگیری از فاصله گرفتن پرونده‌های دیگر با مذاکرات وین با آمریکا به طور مستقیم مذاکره کنیم، گفت: اجازه دهید آنچه که پشت درهای بسته در حال انجام است را اینجا بیان نکنم.

وی افزود: در خصوص چین باید بگویم موضع چین یکی از سازنده‌ترین مواضع و موضع حمایتی بوده است و فکر می‌کنیم در همین بستر با چین جلو خواهیم رفت.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: در خصوص مذاکره مستقیم، موضع ایران تداوم دار بوده و چه در زمان آقای ترامپ و چه امروز، موضع حاکمیت این است که ما براساس رفتار ایالات متحده تصمیم می‌گیریم.

وی گفت: برجام روشن کرده اعضا چه کسانی هستند، واشنگتن از این توافق خارج شده و تصمیمی که باید بگیرد برای ما و ۱+۴ مشخص است.

خطیب زاده افزود: ما باید دلیل درخواست آمریکا برای دیدار مستقیم را بدانیم. از ابتدا تا امروز که در خدمت شما هستم هیچ تغییری در اقدامات ایالات متحده ایجاد نشده است.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سؤال که موضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به افزایش نظامی‌گری از سوی ناتو چیست، گفت: ما با دوستانمان در روسیه تشریک مساعی می‌کنیم تا مذاکرات فوری به آتش‌بس بینجامد.

وی ادامه داد: نگرانی جدی از طرف روسیه نسبت به اقدامات تحریک آمیز ناتو و آمریکا وجود دارد. توافقات روسیه با ناتو نادیده گرفته شده، اما جنگ راه حل این‌ها نیست.

خطیب‌زاده در پاسخ به این سؤال که آیا درخواست روسیه تاثیری بر سرعت مذاکرات داشته است، گفت: روسیه یکی از طرف‌های مذاکرات در وین است و طبیعی است که درخواست‌ها را باید در وین و در میز مذاکراتی دریافت کنیم. اجازه دهید ترجمان این درخواست را ابتدا در میز مذاکره دریافت کنیم.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سؤال که وجه تمایز این دوره مذاکرات با ۶ دور نخست چیست، گفت: آنچه امروز در وین اتفاق می‌افتد با دو مؤلفه تغییر و تداوم قابل بررسی است، در این دور ما نه تغییر کامل و نه تداوم کامل داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه در وین در نکاتی تداوم و در نکاتی تغییر داشتیم، گفت: آنچه امروز اتفاق می‌افتد در راستای حداکثر سازی منافع ایران و رعایت خط قرمزهاست.
 
خطیب زاده در پاسخ به سؤال میزان مبنی بر اینکه واکنش وزارت امور خارجه به استانداردهای دوگانه غرب و سکوتشان در حملات وحشیانه به یمن، افغانستان و سوریه چیست، گفت: سیاست دستگاه دیپلماسی این بوده که صدای مظلومان عالم که هیچ تریبونی ندارند، باشد.

وی ادامه داد: همواره تلاش کرده‌ایم که صدای مردم یمن، سوریه و افغانستان باشیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: سیاست خارجه جمهوری اسلامی ایران در رعایت حقوق بین الملل و مخالفت با جنگ به‌عنوان راه حل بحران‌ها و در عین حال در نظر گرفتن ژئوپلیتیک منطقه، امور بشردوستانه، معاهدات بین‌المللی، تضامین و توافقاتی که میان کشورها انجام می‌شود، است.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: آنچه که امروز در اوکراین اتفاق می‌افتد رفتار توسعه‌طلبانه و اقدامات تحریک آمیز چنددهه‌ای اطلاعاتی، سیاسی، فرهنگی و ... با هدایت امریکاست لذا اقداماتی که در این حوزه‌ها انجام داده مافیایی بوده است.

وی افزود: آقای امیرعبداللهیان با همتایان خود در این باره صحبت کرده‌اند و تلاش‌های دیپلماتیک غیر آشکاری انجام شده تا این جنگ آغاز نشود.

خطیب زاده عنوان کرد: از آغاز این جنگ همه طرف‌ها را به گفت‌وگو و مذاکره دعوت کرده‌ایم برای اینکه در یک بستر دیپلماتیک نگرانی‌های هردو طرف برطرف شود.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی در خصوص بازگشت مذاکره کنندگان سه کشور اروپایی و بازگشت هیئت ایران از وین گفت: مذاکرات در وین در جریان است و در هفته‌ای که گذشت در حوزه پادمانی و موضوعات دیگر پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است و خبریی ندارم که هیئت ایران بازگردد و در آن جا هستیم در چارچوب دستورالعمل‌هایی که داریم.

وی گفت: مذاکرات ایران و آمریکا درباره تبادل زندانیان پیشرفت‌هایی داشته و منتظر هستیم جمع بندی شود و اگر طرف آمریکای به تعهداتش عمل کند و شب اجرا عقب نشینی نکند یتوانیم یکی از پرونده‌های انسانی که اولویت‌های ایران بوده را ببندیم.
 
خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی در خصوص اظهارات، ولیعهد سعودی درباره مذاکرات با ایران و رویکرد مثبت ریاض نسبت به ایران گفت: وزیر امور خارجه موضع ایران را بیان کرده است؛ همانطور که ایشان گفتند عربستان یک کشور مهم در جهان اسلام و منطقه است و پرونده‌های اختلافی نباید باعث شود روابط حداقلی معنادار را با هم نداشته باشیم.

وی گفت: منتفعان اصلی این روابط، مردم منطقه و ۲ کشور هستند.

وی ادامه داد: گفت‌وگوها در بغداد در فضای خوب و محترمانه در چهار دور گذشته انجام شده و نتایج ملموسی از این گفت‌وگوها تا به امروز به دست نیامده و حداقل نتایج کم و محدود بوده است.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: تاریخ دور پنجم هنوز قعطی نیست، ولی ۲ طرف به دنبال برگزاری نشست بعدی هستند و اگر نتیجه حاصل شود ایران آمادگی دارد حداکثر سرعت را به برقراری روابط ببخشد.

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به این سؤال که نمایندگان مجلس دغدغه‌هایی را در خصوص مذاکرات وین مطرح کرده‌اند، آیا برنامه‌ای برای پاسخ دادن به این دغدغه‌ها در دستور کار قرار دارد، گفت: ما با نمایندگان در ارتباط هستیم. آقای امیرعبداللهیان صبح امروز با ۷۰ نماینده در کمیسیون تلفیق دیدار کرده است و به‌صورت مستمر میزبان نمایندگان مجلس در وزارت امور خارجه هستیم.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی در خصوص تحولات افغانستان گفت: روابط ما با مردم در افغانستان و شخصیت‌های این کشور روابط خویشاوندی است و نسبت خویشاوندی باعث شده میزبان جمع کثیری از مردم در افغانستان باشیم و بستری را آماده کرده که گفتگوهای جامع الاطراف افغانستانی را در ایران میزبانی کنیم.

وی ادامه داد: در سفر اخیر هیئت حاکمه افغانستان نیز تلاش کردیم در همین بستر به تشکیل دولت فراگیر در افغانستان کمک کنیم، ولی پیش از همه اراده مردم افغانستان و همفکری و همکاری گروه‌های افغانستانی و رفتار مسئولانه هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان است که دولت مسئول در افغانستان با ترکیب همه قومیت‌ها داشته باشیم تا آن زمان ما به کمک خود ادامه می‌دهیم.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره معرفی سفیر جدید ایران در یمن نیز بیان کرد: هنوز در خصوص سفیر جدید تصمیم قطعی گرفته نشده است و زمانی مشخص شود اعلام خواهد شد.

وی در مورد اعزام جنگجو از حوزه بالکان و کرواسی به اوکراین اطهار کرد: اخبار پراکنده‌ای به ما هم رسیده است و این اخبار البته باید راستی آزمایی شود.

وی افزود: مهم‌ترین نکته این است که همه تلاش کنیم این بحران از کنترل خارج نشود. اوراسیا به اندازه کافی بحران داشته و تلاش‌هایی داشتیم تا این بحران به حل و فصل دیپلماتیک منجر شود.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که آیا توافق در وین تا خرداد انجام می‌شود یا خیر اظهار داشت: توافقی که در وین صورت می‌گیرد یکی از بندهای آن حل و فصل سؤالاتی بوده که منشأ آن سیاسی بوده و به آژانس داده شده است.

وی ادامه داد: سفر گروسی به تهران موفق و گفت‌وگوهای خوبی بود و همکاری جامع فنی برای نقشه راه بسته شدن سؤالات بین دو طرف صورت گرفت. البته زمان‌بندی‌هایی که در توافقی که در وین در حال انجام است دیده شده به نوعی است که بسته شدن سؤالات پیش از آن‌ها انجام می‌شود.
 
سخنگوی وزارت امورخارجه خاطرنشان کرد: دو مسیر متفاوت فنی بوده است، ولی با این دانستن که آن‌هایی که قطعنامه را در ژوئن ۲۰۲۰ در آژانس مطرح کردند کسانی بودند که الان در وین در حال مذاکره هستند.

وی بیان کرد: مذاکرات در وین همچنان ادامه دارد و تا زمانی که موضوعات کلیدی باقیمانده و محدود به سه چهار موضوع باقیمانده حل نشود نمی‌توانیم بگوییم به توافق رسیده‌ایم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره احتمال قطع صادرات گاز روسیه به اروپا و این‌که این فرصتی برای ایران بود نیز اظهار داشت: منطق بازار منطق خودش است و منطق سیاسی نیست. 
 
وی افزود: در حوزه‌های مختلف همکار روسیه هستیم و در حوزه انرژی و حوزه‌های دیگر کار خود را جلو بردیم.

خطیب زاده درباره سفر امیرعبداللهیان به آفریقا هم گفت: آقای امیرعبداللهیان این سفر را در برنامه دارد اگر برنامه‌های دیگر اجازه دهد.

وی در خصوص آخرین وضعیت ایرانیان در اوکراین گفت: پروازی دیروز از لهستان بازگشت. رئیس ستاد بحران اوکراین وزارت امور خارجه به لهستان رفتند و از نقاط مختلف مرز‌ها را بازدید کردند و هم به جامعه ایرانیان سر زدند.
 
خطیب زاده گفت: ورود ایرانیان به مرز‌های همجوار اوکراین به حداقل رسیده است و نوع و ترکیب ورود هم تغییر کرده است روز‌های اول بیشتر جوانان و دانشجویان بوده‌اند و الان بیشتر خانواده‌ها و مقیمین ایرانی در اوکراین بیشتر به کشور‌های همسایه ورود پیدا می‌کنند.

وی ادامه داد: دو پرواز تا به حال ایرانیان را بازگردانده و سامانه‌ای را برای ایرانیان که در اوکراین باقی‌مانده‌اند معرفی کرده‌ایم. تعداد کمی مانده‌اند، اما از آن‌ها خواسته‌ایم اعلام محل بکنند و روی سایت ثبت نام کنند. خدارو شاکریم که تمهیدات و اقدامات وزارت خارجه تا به امروز جواب داده است و بسیاری از ایرانیان را به رغم همه مشکلات توانسته‌ایم خارج کنیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها