انتظار می‌رود این تصمیم امروز اعلام شود و به تدریج طی چند ماه آینده به جای یک شوک شدید یک‌شبه، برای جلوگیری از آشفتگی رانندگان برای خرید سوخت، به‌تدریج انجام خواهد شد.

مقامات انگلیسی می‌گویند این ممنوعیت به‌صورت طولانی مدت اجرا می‌شود تا به بازارهای جهانی اجازه دهد خود را هماهنگ کنند و مردم از خرید هراسناک بنزین بپرهیزند.

این نشریه در ادامه گزارش خود نوشته است، همزمان تحریم گاز روسیه انجام نخواهد شد اما هنوز در دولت ها در مورد آن گفت‌وگو می‌شود.

روزنامه فایننشال تایمز در این رابطه نوشت، انگلیس در مقایسه با اغلب کشورهای اروپایی و آلمان که همچنان مخالف تحریم کامل روسیه است، وابستگی کمتری به واردات سوخت‌های فسیلی از روسیه دارد.

عرضه نفت روسیه چندان در بازار انگلیس قابل توجه نیست. صادرات روسیه ۸ درصد از واردات نفت و ۱۸ درصد از واردات گازوئیل این کشور را تشکیل می‌دهد.

واکنش بازارها به تحریم نفتی روسیه

پس از اعلام تحریم نفت روسیه از سوی آمریکا، بازارهای مالی دنیا به اخبر واکنش نشان دادند. تجارت‌نیوز نوشت: از شب گذشته انتشار خبر تحریم نفتی روسیه واکنش بازارهای جهانی را در پی داشته است.

اونس که از روز گذشته وارد کانال دو هزار دلاری شده بود، همچنین روند افزایشی خود را حفظ کرده است. در لحظه تنظیم این خبر، قیمت جهانی طلا به ۲۰۵۶٫۲۱ دلار رسیده است.

قیمت نفت، نیز به روند افزایشی خود ادامه می‌دهد. در این لحظه، هر بشکه نفت برنت ۱۳۰،۹ دلار معامله می‌شود.

ممنوعیت نفت روسیه چه پیامدی برای جهان خواهد داشت؟

جیووانی استونوو، تحلیلگر کالا در موسسه مالی یو بی اس اظهار کرد: جنگ طولانی که باعث اختلال گسترده عرضه کالا شود، باعث می‌شود قیمت نفت برنت به بالای ۱۵۰ دلار در هر بشکه صعود کند.

شوک تورمی

با رکوردشکنی قیمت‌های گاز طبیعی، انتظار می‌رود افزایش هزینه‌های انرژی، نرخ تورم آمریکا و اروپا در ماه‌های آتی افزایش داده و قدرت خرید مصرف‌کنندگان غربی را به شدت کاهش دهد.

 هر ۱۰ درصد افزایش قیمت یک بشکه نفت به یورو تورم منطقه یورو را ۰.۱ تا ۰.۲ درصد افزایش می دهد. از اول ژانویه قیمت نفت برنت حدود ۸۰ درصد به یورو افزایش داشته است. در آمریکا هر ۱۰ دلار افزایش یک بشکه نفت، تورم را به میزان ۰.۲ درصد افزایش می دهد.

 روسیه علاوه بر اینکه صادر کننده بزرگ نفت و گاز است، تامین کننده بزرگ غلات و کود و تولید کننده بزرگ پالادیم، نیکل، زغال سنگ و فولاد به شمار می رود. حذف اقتصاد این کشور از سیستم تجاری، به صنایع مختلفی آسیب زده و به نگرانی‌ها نسبت به امنیت تامین غذایی جهانی می‌افزاید.

آسیب دیدن اقتصاد

ممنوعیت نفت روسیه احیای اقتصادی شکننده از پاندمی ویروس کرونا را آهسته‌تر خواهد کرد. محاسبات اولیه بانک مرکزی اروپا نشان می‌دهد جنگ می‌تواند رشد اقتصادی منطقه یورو را به میزان ۰.۳ تا ۰.۴ درصد در سال جاری تحت سناریوی پایه و یک درصد در صورت شوک شدید کاهش دهد. در ماههای آینده ریسک بالای رکودتورمی یا رشد حداقلی به همراه تورم بالا وجود دارد. با این حال رشد منطقه یورو حتی اگر تحت تاثیر افزایش قیمت‌های کالا قرار بگیرد، قوی می‌مانند. در آمریکا بانک مرکزی این کشور برآورد کرده است هر ۱۰ دلار افزایش قیمت یک بشکه نفت، رشد اقتصادی را به میزان ۰۱ درصد کاهش می دهد. با این حال پیش‌بینی‌کنندگان خصوصی تاثیر بیشتری را انتظار دارند.

 
 
افزایش شدید قیمت نفت به دنبال تحریم نفت روسیه/ رکورد شکنی قیمت بنزین در آمریکا/ مردم اروپا فروشگاهها را خالی کردند/ رونمایی پوتین از نفت 300 دلاری
روایتی از یک فروشگاه در آلمان

 

در روسیه آسیب اقتصادی بزرگ و فوری خواهد بود. جی پی مورگان برآورد می‌کند که اقتصاد این کشور از اوج تا فرود ۱۲.۵ درصد کوچک خواهد شد.

تاثیر بر تصمیمات بانک مرکزی

 برای بانک مرکزی آمریکا، تاثیر تورم ثابت شده و جرم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا، اعلام کرده که نرخ بهره باید ماه جاری افزایش پیدا کند و فشارها بر استقراض کنندگان را افزایش داده است.

 برای بانک مرکزی اروپا فوریت اقدام سیاستی شدت کمتری دارد زیرا بازار کار این منطقه هنوز به ظرفیت کامل نرسیده است. به گفته اقتصاددانان موسسه ING، هیچکس کس به طور جدی انتظار ندارد بانک مرکزی اروپا عادی سازی سیاست پولی را در در چنین مقطع سرشار از ابهامات فراوان آغاز کند.

افزایش شدید قیمت نفت به دنبال تحریم نفت روسیه/ رکورد شکنی قیمت بنزین در آمریکا/ مردم اروپا فروشگاهها را خالی کردند/ رونمایی پوتین از نفت 300 دلاری
پوتین تهدید به خاموش کردن گاز کرد و هشدار داد که نفت به 300 دلار در هر بشکه خواهد رسید
 
 
افزایش شدید قیمت نفت به دنبال تحریم نفت روسیه/ رکورد شکنی قیمت بنزین در آمریکا/ مردم اروپا فروشگاهها را خالی کردند/ رونمایی پوتین از نفت 300 دلاری
یک لیتر بنزین در ایتالیا در حال حاضر 2.24 یورو! / تورم سرسام‌آور قیمت سوخت در اروپا
جهش وحشتناک قیمت گاز در اروپا! / گاز ساعت به ساعت گران می‌شود
‏گاز 3300 دلار در هر 1000 متر مکعب متر
 

قیمت بنزین در آمریکا رکورد زد/ انجمن اتومبیل آمریکا اعلام کرد که قیمت هر گالن بنزین به ۴.۱۷۳ دلار رسیده که بالاترین رقم در تاریخ این کشور است