أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۰۳۰۰۲
زمان انتشار: ۲۱:۵۴     ۲۰ اسفند ۱۴۰۰
در مصاحبه با پایگاه خبری ۵۹۸؛
ابوالفضل بازرگان کارشناس روابط بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری 598، تسلیحات ارسالی به اوکراین را "درجه دو" خواند که توان اوکراین را در برابر روسیه افزایش نمی‌دهد. او هدف ناتو و سایر کشورها را از ارسال تسلیحات به اوکراین، «فرسایشی شدن این جدال» و «افزایش هزینه جنگ برای روسیه» دانست.

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه خبری 598، ابوالفضل بازرگان کارشناس روابط بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری 598، تسلیحات ارسالی به اوکراین را "درجه دو" خواند که توان اوکراین را در برابر روسیه افزایش نمی‌دهد. او هدف ناتو و سایر کشورها را از ارسال تسلیحات به اوکراین، «فرسایشی شدن این جدال» و «افزایش هزینه جنگ برای روسیه» دانست.

این پژوهشگر حوزه امنیت بین‌الملل، امنیت ملی را مهم ترین مسئله در سیاست‌های روسیه دانست که این کشور برای حفظ آن حتی حاضر به مذاکره نیز نمی‌باشد. همچنین «جلوگیری از پیوستن اوکراین به ناتو» و «جلوگیری از ورود نیروهای آمریکا و ناتو به مناطق مورد نظر روسیه» را اهداف وی برای حمله به اوکراین خواند و این کشور را با در نظر گرفتن اهدافش پیروز دانست.

 

آمریکا و ناتو بدنبال فرسایشی شدن این جدال و افزایش هزینه جنگ برای روسیه است

ابوالفضل بازرگان درباره ارسال جنگنده‌های ناتو به اوکراین، اظهار داشت: عملا تاکنون چنین اتفاقی رخ نداده است. ناتو هم پیش از این بیان کرده که نیروی مستقیمی برای جنگ در اوکراین، ارسال نمی‌کند. چراکه کشورهای عضو ناتو به علت بازدارنگی هسته‌ای روسیه، حاضر به رویارویی با این کشور نیست.

این پژوهشگر حوزه امنیت بین‌الملل اظهار داشت: تسلیحاتی ارسالی به اوکراین درجه دو بوده و تسلیحات اساسی‌ای که بتواند اوکراین را در برابر روسیه قوی کند نیست.

وی درخصوص هدف کشورهای ارسال کننده تسلیحات به اوکراین بیان داشت: هدف آنها در جهت حمایت های حداقلی از اوکراین، فرسایشی کردن این جدال به منظور افزایش هزینه جنگ برای روسیه است. اما در هر صورت اوکراین بازنده این جنگ خواهد بود.

 

امنیت ملی، مهم‌ترین مسئله برای روسیه

این پژوهشگر حوزه امنیت بین‌الملل در پاسخ به سئوال خبرنگار 598 مبنی بر "چرایی حمله روسیه به اوکراین و پیش بینی بازنده این جنگ" تصریح کرد: اصل اختلاف روسیه با اوکراین، «زمینه‌های پیوستن اوکراین به ناتو» و «عدم ضمانت آمریکا برای جلوگیری از آن» می‌باشد. در واقع ایالات متحده آمریکا محرک روسیه و اوکراین برای این جنگ است. در مقابل روسیه نیز به منظور تامین منافع ملی خود، حضور نیروهای ناتو و پایگاه‌های هسته‌ای آمریکا در نزدیکی مرزهای خود با اوکراین را به ضررش دانست و حمله به اوکراین را کم هزینه‌ترین واکنش به اقدامات تحریک آمیز آمریکا یافت.

وی در ادامه گفت: نکته قابل توجه این است که اگر روسیه به تحرکات اوکراین واکنش نشان نداده و وارد جنگ با اوکراین نمی‌شد چه اتفاقی رقم می‌خورد؟ اگر روسیه اقدامی انجام نمی‌داد منجر به عضویت اوکراین در ناتو می‌شد، که در آن زمان احتمال شکست روسیه افزایش می‌یافت. به همین دلیل روسیه در محاسبه هزینه-فایده خود، جنگ با اوکراین را کم هزینه‌تر از عضویت اوکراین در ناتو دانست.

سپس بیان داشت: آنچه مسلم است، روسیه در «جنگ روانی» ، «عرصه دیپلماتیک» و «افکار عمومی دنیا» شکست خورده و اکثر کشورهای دنیا علیه آن متحد شده‌اند. اما اگر هدف روسیه را از ابتدای جنگ در نظر بگیرید متوجه می‌شوید که قضاوت درباره شکست روسیه در این جنگ زود است چراکه این کشور برای تامین امنیت ملی خود و ایجاد منطقه امنی در مرزهایش این حمله را انجام داده و به نوعی به هدف خود رسیده است.

 

آیا روسیه با تحریم های وضع شده زمین گیر می‌شود یا خیر؟

کارشناس روابط بین‌الملل در پاسخ به این سئوال که "آیا روسیه بخاطر تحریم‌های وضع شده زمین گیر خواهد شد؟" اظهار داشت: به نظر من این تحریم‌ها نمی‌تواند روسیه را زمین گیر کند. زیاد بودن تعداد تحریم هایی که علیه روسیه وضع شده درست است اما عملا تحریم های خیلی اساسی نیست.

وی بیان کرد: روسیه مدت هاست که ذخایر ارزی و طلای خود را افزایش داده و معاملات دلاری خود را به حداقل رسانده است. همچنین روابط خوبی را با چین برقرار کرده که به همین جهت اطمینان خاطر نسبی‌ای از این وضعیت پیدا کرده است. در واقع فدراسیون روسیه پیش از حمله به اوکراین نیز، هزینه‌هایی همچون «تحریم‌های بین‌المللی» ، «فشار افکار عمومی» ، «فشار دیپلماتیک» و .... را بر علیه خود پیش بینی می‌کرد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: با این حال که روسیه در افکار عمومی دنیا تحریم شده و قیمت نفت به دو برابر افزایش پیدا کرده است، حتی تحریم‌های نفتی و گازی وضع شده علیه روسیه تنها از سوی آمریکا بوده و این موارد نیز صرفا تحریم‌های اولیه بوده به این معنا که خرید نفت و گاز روسیه تنها از سوی نهادها و شرکت‌های امریکایی ممنوع است همچنین سوئیفت این کشور نیز در لیست تحریمی قرار نگرفته است.

ابوالفضل بازرگان اظهار داشت: نکته حائز اهمیت این است که روسیه هرگز بخاطر این تحریم ها حاضر به عقب نشینی از مواضع خود نیست و حتی برای کاهش تحریم‌ها نیز مذاکره نمی‌کند.

او در آخر گفت: روسیه پیش از این بارها بیان کرده بود که به جنگ با اوکراین تا زمان رسیدن به اهداف نهایی خود ادامه خواهد داد چراکه امنیت ملی، مبحث ژئوپلتیک و جغرافیای ملی برایش اهمیت دارد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها