يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۰۳۱۰۷
زمان انتشار: ۱۱:۲۸     ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
در اعدام دسته جمعی ۸۱ نفر؛
بسیاری از انجمن‌ها، شخصیت‌ها و گروه‌های سیاسی کشورهای اسلامی اعدام ۸۱ فرد در عربستان را بشدت محکوم کردند.

محکومیت گسترده جنایت عربستان

به گزارش پایگاه 598، به نقل از تسنیم، چندین نشست، انجمن، احزاب و شخصیت‌های علمی و سیاسی  جنایت رژیم سعودی علیه ده‌ها زندانی از جمله 41 جوان شیعه عضو جنبش اعتراضی مسالمت آمیز این کشور را محکوم کردند.

انجمن مخالفان در جزیرة العرب در واکنش به اعدام این افراد گفت که 41 نفر از این افراد اعدام شده از جوانان جنبش مسالمت آمیز «الحراک» و از اهالی مناطق شیعه نشین «الاحساء» و «القطیف» بودند .

انجمن مخالفان در جزیره‌العرب تاکید کرد که این قتل عام علیه جوانانی صورت گرفت که  از حق مشروع خود برای ابراز عقیده استفاده کرده و زندانی شدند.

این انجمن در ادامه افزود: «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی  امروز نشان داد که قاتلی بیش نیست که از کشتار بی گناهان لذت می‌برد و از درد و رنج آن‌‌ها خوشحال می‌شود.

انجمن معارضان جزیره العرب تاکید کرد: این جنایت نشان داد که تمامی ادعاهای رژیم آل سعود در باره ایجاد اصلاحات دروغ و تبلیغاتی تو خالی است .رژیم ال سعود با گنجاندن نام جوانان مسالمت جوی شیعه در فهرست متهمان به تروریسم قتل روانی هم مرتکب شده است.

این انجمن افزود: با خانواده‌های این شهدا پیمان می‌بندیم که این جنایت آل سعود انگیزه‌ای برای مبارزه بیش‌تر با استبداد و ظلم سعودی خواهد بود .

انجمن علمای یمن نیز به نوبه خود با تایید این که اعدام 81 مسلمان بی گناه و معصوم از مردم حجاز، منطقه شرق و یمن نقض آشکار شرع و احکام عادلانه قضایی است، تاکید کرد که جنایت اعدام دسته جمعی به دلایل سیاسی و فرقه‌ای صورت گرفت.

انجمن علمای یمن، ضمن محکوم کردن سکوت جامعه بین المللی و نهادهای حقوق بشری در قبال این جنایت، افزود: ما از ملت یمن می‌خواهیم با ادامه مقاومت، حمایت مالی و اعزام نیرو به جبهه‌های جنگ به جنایت حکومت عربستان پاسخ دهند .

«ضیف الله الشامی» وزیر اطلاع رسانی دولت نجات ملی یمن نیز به نوبه خود اعدام 81 شهروند عربستان سعودی از جمله 41 شهروند قطیف و 7 یمنی را جنایت بزرگ دانست وگفت: چنین جرایمی جز با تمایل و گرایش آمریکایی‌ها انجام نمی‌شود .

«علی الدیلمی» کاردار وزیر حقوق بشر یمن نیز گفت: ما اقدام رژیم آل سعود در ارتکاب جنایت اعدام ده‌ها جوان مظلوم را محکوم می‌کنیم. این رژیم به دلیل سکوت جامعه بین المللی عادت به ارتکاب اعدام‌های جمعی دارد .

در همین راستا کمیته امور اسرای یمنی  در این باره اعلام کرد که مطلع شدیم از میان ده‌ها نفری که حکومت عربستان اعدام کرد، دو اسیر یمنی بودند که به خاطر ظلم و خصومت به میدان اعدام کشانده شدند .

این کمیته در ادامه افزود که اقدام رژیم آل سعود در اعدام دو اسیر جنگی یمنی، مغایر با همه قوانین و منشورهاست و این رژیم منتظر عواقب وخیم این جنایتش باشد.

کمیته ملی اسرای یمن اقدام حکومت عربستان در اعدام اسیران جنگی را مغایر با تمام قوانین و منشورهای بین المللی خواند و اعلام کرد: اعدام این دو اسیر یمنی پیامدهای وخیمی برای حکومت آل سعود خواهد داشت و سکوت در برابر این جنایت ممکن نیست .

کتائب حزب الله عراق هم تاکید کرد: روبه رو شدن پیروان اهل بیت با جرایم در حجاز خطر وجود  باند آل سعود برای بشریت را ثابت می‌کند .

در بیانیه کتائب آمده است: ما از اعدام نشدن سعودی‌هایی که مرتکب جرایم علیه ملت عراق شده اند تعجب می‌کنیم و حتی در زندان‌های عراق در رفاه به سر می‌برند . ما خواهان صدور قانون ویژه‌ای برای محاکمه حکام سعودی به دلیل ارتکاب جرایم در عراق هستیم تا آنها مجبور به پرداخت غرامت به عراقی‌ها شوند تا بخش اندکی از حقوق آنها مسترد شود .

در ادامه این بیانیه آمده است: جنایات و قتل‌عام‌های رژیم سعودی علیه بی‌گناهان از کشور حرمین شریفین، عراق و یمن و در هر کشوری دیگری حمایت از رژیم صهیونیستی است که  این دو رژیم و مزدوران این رژیم‌ها عامل اصلی بی ثباتی در منطقه هستند.

«قیس الخزعلی» دبیر کل جنبش عصائب اهل الحق عراق نیز اعلام کرد:عربستان سعودی ده‌ها نفر را  به دلایل فرقه‌ای اعدام می‌کند. خاندان آل سعود بر ارتکاب جنایاتی که ناقض اساسی‌ترین موازین اسلام است، اصرار دارد .

«نصر الشمری»  سخنگوی جنبش نجباء عراق نیز در این ارتباط گفت که عربستان به نقض حقوق بشر از طریق اعدام افراد ادامه می دهد . سعودی‌ها با متهم کردن اعدام شدگان به تروریسم، جهان را گمراه می‌کنند .

«ابوآلاء الولائی» دبیرکل گردان‌های حزب الله عراق نیز در واکنش به این اعدام‌ها تاکید کرد: رژیم عربستان از توجه جهانیان به جنگ در اوکراین برای اعدام 81 نفر سوء استفاده کرده است .

حزب الدعوة الاسلامیة عراق نیز با صدور بیانیه‌ای اقدام رژیم ال سعود در اعدام جمعی از جوانان اهل منطقه شیعه نشین القطیف عربستان را محکوم کرد و  گفت: این اعدام‌‌ها در راستای تروریسم دولتی علیه شهروندان است و دروغ ادعاهای آل سعود در ایجاد اصلاحات را نشان می‌دهد .

حزب حق یمن این جنایت را نخستین جنایت حکومت عربستان ندانست، بلکه تأکید کرد که پیش از این نیز 37 فرد بی گناه از منطقه شرق این کشور اعدام شده‌اند .

این حزب، حکومت عربستان را مجری برنامه‌های دستگاه اطلاعاتی آمریکا و انگلیس در فتنه انگیزی فرقه‌ای و مذهبی دانست .

وزارت کشور عربستان سعودی روز شنبه اعلام کرد که بیش از 80 نفر را طی یک روز به اتهام «تروریسم و ارتکاب جنایت‌های متعدد» اعدام کرده است.

بر اساس ادعای وزارت کشور سعودی، این افراد گمراه، پیرو شیطان و افکار ضاله و منحرف مانند وابستگی به خارج و خیانت به کشور بوده و دست به انجام اقدامات تروریستی زده‌اند.

منابع خبری عربستان گزارش دادند که 41 تن از این افرادی که اعدام شده‌‌اند، شیعه و از اهالی منطقه قطیف بودند.

عربستان سعودی هر چند وقت، شمار زیادی از مخالفان آل سعود را به بهانه‌ها و اتهامات واهی تروریسم اعدام می‌کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها