يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۰۳۵۶۸
زمان انتشار: ۱۶:۳۱     ۱۱ فروردين ۱۴۰۱
امیرعبداللهیان در تونشی چین گفت: اکنون رقم آوارگان افغانستانی که مهمان ما در ایران هستند، به حدود پنج میلیون نفر افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه 598، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (پنجشنبه) در سخنانی در نشست همسایگان افغانستان به اضافه طالبان، اندونزی و قطر تونشی چین، گفت: امیدواریم افغانستانی آرام در همسایگی ما شکل بگیرد.

 وزیر امور خارجه کشورمان افزود: همسایگان باید نقش مهمی در صلح و ثبات افغانستان ایفا کنند، چرا که صلح و ثبات افغانستان و ناامنی آن می‌تواند تاثیر مستقیمی بر همسایگان بگذارد.

امیرعبداللهیان با اشاره به دومین نشست کشورهای همسایه افغانستان در تهران گفت: در نشست قبلی، جمهوری اسلامی ایران دو پیشنهاد مشخص را مطرح کرد اول اینکه باید سازوکارهای لازم را برای کمک به امنیت افغانستان تقویت کنیم و اینکه یک سازوکار امنیتی مشخص در قالب سازمان‌های موجود یا یک موجودیتی مستقل برای هماهنگی سیاست‌های مبارزه با تروریسم و تبادل تجربیات و اطلاعات در کمک به امنیت افغانستان و امنیت منطقه شکل بگیرد و پیشنهاد دیگر ما ایجاد مکانیسم منطقه‌ای و صندوق مالی برای کمک به مردم افغانستان بود که بتواند به بازسازی و توسعه افغانستان کمک کند. 

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین بیان کرد: همچنان نگرانی ما در منطقه گسترش تروریسم از داخل افغانستان است، توسعه داعش و جذب نیرو در داخل افغانستان و در برخی کشورهای منطقه و اقداماتی که داعش برای آموزش و توسعه خود به مناطق شمالی افغانستان انجام می‌دهد. 

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: جمهوری اسلامی ایران نگران وضعیت گسترش آوارگان افغانستانی هست.در هفت ماه گذشته حدود یک میلیون زن، کودک و مرد افغانستانی وارد ایران شدند و اکنون رقم آوارگان افغانستانی که مهمان ما در ایران هستند، به حدود پنج میلیون نفر افزایش یافته است و نگرانی جدی به ویژه وقتی که سازمان‌های بین‌المللی کمترین توجه را به آوارگان در کشورهای همسایه افغانستان دارند، وجود دارد.

وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص ضرورت ایفای نقش زنان در افغانستان هم بیان کرد: برای ما نقش زنان در افغانستان‌ بسیار مهم است. اسلام دین مترقی و رحمانی است و حضور زنان در عرصه‌های مختلف را حق مسلم آنها می‌داند. لازم است یک بار دیگر بر اهمیت نقش زنان در جامعه مسلمان افغانستان تاکید ویژه‌ای داشته باشیم. 

رئیس دستگاه دیپلماسی به موضوع آزادی دارایی‌های افغانستان و ادعای آمریکا در زمینه مشارکت در بازسازی افغانستان هم اشاره کرد و گفت: آزادی دارایی‌های مردم افغانستان در خارج  برای خدمت به مردم افغانستان مهم است، اقدامی که آمریکا در ۲۰ سال گذشته در اشغال افغانستان و اکنون در مصادره اموال افغانستان کرده است،  اقدام نادرستی است، در حالی که آمریکایی ها ٢٠ سال افغانستان را در اشغال داشتند، حتی یک اتاق کوچک به عنوان درمانگاه برای مردم افغانستان نساختند، اما امروز سخن از بازسازی افغانستان می کنند، اگر انگیزه‌ای در کمک داشتند نباید شاهد وضعیت اسفبار انسانی حاضر در افغانستان بودیم.

امیرعبداللهیان در پایان بیان کرد: همه کارهایی که ما امروز متعهد می‌شویم به یک موضوع مهم مرتبط است، افغانستان نیازمند تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه گروه‌هاست، تشکیل دولت ضامن ثبات، امنیت و پیشرفت و رفاه افغانستان است. امروز اینجا جمع نشده‌ایم که به جای مردم افغانستان تصمیم بگیریم، بلکه اینجا هستیم که به همه مردم افغانستان کمک کنیم، آینده‌ای روشن و شکوفا و سرشار از رفاه داشته باشند.

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها