کد خبر: ۵۰۴۰۴۷
زمان انتشار: ۱۶:۳۸     ۲۱ فروردين ۱۴۰۱
فرمان ۵ ماده ای رئیسی همچنان در حال اجرا؛
در اجرای دستور رئیس‌ جمهور برای شفاف‌ سازی تسهیلات‌ گیرندگان کلان، شبکه بانکی کشور اسامی بدهکاران بزرگ خود را اعلام کردند.

به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه 598، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی دی ماه سال گذشته در نشستی با مدیران عامل بانک‌ها گفته بود: مقررات بانک‌ها در اعطای تسهیلات به مردم باید سهل و آسان و در اعطای تسهیلات به افراد بدحساب سختگیرانه باشد.

وی تاکید کرده بود: بدهکاران بدحساب بانکی شناسایی، دسترسی آنها به اعتبارات بانکی قطع و در صورت لزوم معرفی شوند. بعضی بدحساب‌ها با بانک‌های متعدد در ارتباط هستند، لذا این هماهنگی بین بانک‌ها وجود داشته باشد که از ارتباط چنین افرادی با بانک‌های مختلف و متعدد جلوگیری شود.

این نشست که ماه عسل آن به فرمان 5 ماده ای رئیس جمهور به بانک ها تعبیر شد به شرح زیر می باشد:

-به بدهکاران بدحساب میدان ندهید؛ اسامی آنها را منتشر کنید و دستشان را قطع کنید.

-در تسهیلات خرد به مردم به جای وثیقه و ضامن، اعتبارسنجی کنید.

-سریعا واحد‌های تملک شده تولیدی را یا راه اندازی کنید یا واگذار.

-سود مازاد دریافتی از نرخ اعلامی بانک مرکزی را پس بدهید.

-حداکثر تا پایان سال کارگروهی به منظور بازنگری در نظامات و مقررات بانکی توسط بانک مرکزی تشکیل و اعلام نتیجه کند.

این فرمان آقای رئیسی که بخشی از آن در سال گذشته تحقق یافته و بانک ها را موظف به اعطای تسهیلات بدون ضامن کرده بود امسال نیز ادامه یافته و در اولین روزهای سال شاهد اعلام اسامی بدهکاران کلان در شبکه بانکی کشور هستیم.

بانک مرکزی از هفته آینده اسامی بدهکاران بزرگ بانکی را اعلام می‌کند

در همین راستا مدیر روابط عمومی بانک مرکزی گفت: در چارچوب برنامه جامع اصلاح شبکه بانکی و بر مبنای ‎انضباط مالی و ‎ بهداشت اعتباری بانک‌ها، طبق بند د تبصره ۱۶ قانون بودجه ۱۴۰۱ از هفته آینده، اسامی ‎ بدهکاران بزرگ شبکه بانکی را منتشر می‌کنیم. جدول بدهکاران بزرگ بانکی با دریافت اطلاعات مربوطه توسط بانک‌ها، نیمه اردیبهشت تکمیل می‌شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز 23 آبان سال گذشته از بانک مرکزی درخواست کرد بانک‌ها و مؤسسات اعتباری هر سه ماه یک بار لیست ابربدهکاران بانکی خود را منتشر کنند.

در همین خصوص اولین بانکی که دست به انتشار لیست ابربدهکاران خود کرد بانک ملی بود. روابط عمومی بانک ملی ایران اعلام کرد حسب قوانین جاری کشور و تاکید وزارت اقتصاد و دارایی مبنی بر اعلام بدهکاران بانکی، این بانک اسامی بدهکاران عمده و بزرگ خود را اعلام کرده است.

وعده رئیس جمهور اجرایی شد/ شفاف‌سازی لیست بدهکاران کلان بانکی
پس از بانک ملی بانک کشاورزی، مسکن و پست‌بانک اسامی بدهکاران بزرگ خود را منتشر کردند.

وعده رئیس جمهور اجرایی شد/ شفاف‌سازی لیست بدهکاران کلان بانکی

بانک تجارت، رفاه و صادرات نیز لیست اسامی بدهکاران کلان خود را منتشر کرد. 



یادآوری
در جریان انتخابات ریاست جمهوری، در مناظره تلویزیونی کاندیداها که به صورت زنده از شبکه های سیما پخش میشد، آقای همتی رئیس سابق بانک مرکزی از اعلام اسامی ابر بدهکاران بانکی طفره رفت و اسامی ده ابر بدهکار بانکی را به آقای رئیس داد تا ایشان اسامی آنها را منتشر کند که آقای رئیسی در پاسخ گفتند، این اسامی را قبلا منتشر کرده بودیم.
 

چرا همتی نام ۱۱ ابر بدهکار بانکی را اعلام نکرد؟

سوال مجری مناظره از عبدالناصر همتی درباره ابر بدهکاران بانکی بود که وی از پاسخ به این سوال با پرداخت به حاشیه‌ها طفره رفت.

زاکانی در زمان پاسخگویی به سوال خود، خطاب به همتی گفت: بهتر است اینجا مستدل صحبت کنیم، سوالی که از آقای همتی شد در خصوص ابربدهکاران بانکی بود که مفاسد بانکی از کجا سرچشمه می‌گیرد؟‌ بزرگ‌ترین اشکال به بانک مرکزی باز می‌گردد. حجم بالای تسهیلات متعقل به کسانی است که نقش فعالی در حوزه اقتصاد نداشته‌اند و در سوداگری نقش دارند. آقای همتی باید نظارت در حوزه پولی بانکی انجام می‌داد که انجام نداده است.

پیش از این همتی گفته بود ۹۰ هزار میلیارد تومان بدهی معوقات بانکی در دست ۱۱ بدهکار بزرگ بانکی است؛در حالی که بانک مرکزی از افشای نام این ۱۱ ابر بدهکار بانکی طفره رفت.

دولت تدبیر با سیاست‌های باعث شد برخی خواص به منابع بانکی دسترسی داشته باشند و مردم از دریافت وام محروم شدند که نمونه آن وام ازدواج است که ده‌ها هزار زوج در صف دریافت وام هستند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها