امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۵۰۴۲۲۳
زمان انتشار: ۱۵:۲۸     ۲۵ فروردين ۱۴۰۱
وزیر آموزش و پرورش از استخدام ۳۴ هزار نفر در آزمون استخدامی آموزش و پرورش خبر داد و با اشاره به کمبود کلاس‌های درس در مناطق حاشیه شهری به دلیل مهاجرت به این مناطق گفت: در مناطق حاشیه شهری نیاز به ساخت ۲۰۰ هزار کلاس داریم.

به گزارش پایگاه 598، بنا به اعلام مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، یوسف نوری در صد و پنجاه و هفتمین شورای آموزش و پرورش استان اصفهان اظهار کرد: امروز در سرزمین علما، شهدا، معلمان و دانش‌آموزان شهید که در جهاد در راه خدا به ویژه در عرصه‌های انقلاب، دفاع مقدس، مدافعان حرم و مدافعان سلامت پیش‌قدم بوده‌اند حضور یافته‌ام.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد شکل گیری حکمرانی شایسته، اظهار کرد: مسیر حکمرانی شایسته، قطعا از طریق نظام تعلیم و تربیت می‌گذرد، بنابراین تعلیم و تربیت برای استقرار حکمرانی متعالی و شایسته باید مورد توجه قرار گیرد. جمهوری اسلامی ایران به رغم محدودیت‌ها از ابتدا بر مدار حکمرانی متعالی بوده است و این موضوع فقط با هماهنگی و همکاری آحاد مردم در کمک به نظام تعلیم و تربیت انجام می‌شود.

نوری گفت: خیرین مدرسه‌ساز امروز بیش از ۵۰ درصد از کلاس‌های درس کشور را می‌سازند که این یکی از برکات نظام جمهوری اسلامی است و خیران همگام با دولت مدرسه ساخته اند و این یک اتفاق مهم تربیتی است. همچنین فعالیت گروه‌های جهادی هم امروزه بیش از پیش ظهور و بروز یافته است.

عضو کابینه دولت مردمی اظهار کرد: بازگشت سرمایه گذاری در آموزش و پرورش حتی در بخش آموزش ابتدایی بیش از بخش‌های صنعت و کشاورزی است. ارزش افزوده آموزش و پرورش از سایر بخش‌ها بیشتر است که به صورت امنیت، حفظ محیط زیست نمایان می‌شود.

وی افزود: ۸۰ درصد دانش آموزان هنرستانی شاغل می‌شوند که از نتایج فعالیت‌های آموزش و پرورش است و با اجرایی سازی سند تحول بنیادین کیفیت آموزش‌هم افزایش می‌یابد.

عضو کابینه دولت سیزدهم با اشاره به مشکلاتی که ویروس کرونا برای آموزش و پرورش در همه دنیا به وجود آورد، اظهار کرد: در حالی که در سایر کشور‌ها تعطیلی کلاس‌های درس بسیار کوتاه بود، در ایران حدود دوسال مدارس غیرحضوری شد و ما نگران این موضوع بودیم، زیرا براساس شاخص‌های آزمون‌های بزرگ مقیاس، برایند آموزشی و تربیتی در آموزش حضوری بیشتر است.

عضو کابینه دولت مردمی با اشاره به بخشی از مشکلات آموزشی حضوری که پس از بازگشایی مداری بروز کرده است، گفت: لازم است حضوری بودن مدارس به عنوان یک نیاز انجام و مشکلات آن از جمله سرویس مدارس حل شود. اولیا حق دارند از این موضوعات گله‌مند باشند. در بعد اجتماعی، روانشناسی و اقتصادی تعطیلی مدارس ۱۷ تریلیون دلار خسارت در دنیا داشته و ۲۵ درصد سرمایه آموزشی هر کشور هدر رفته است.

وی افزود: باید حضوری شدن مدارس با رعایت پروتکل‌ها با جدیت پیگیری شود. بازگشایی مدارس تا امروز با مشکلات جدی مواجه نبوده و ابتلای جدی به کرونا نداشته ایم که باعث تعطیلی حتی یک کلاس درس شود. امیدواریم این موضوع در مدت باقیمانده بهتر پیش‌رود.

نوری با بیان اینکه موضوع افزایش بازماندگی از تحصیل به دلیل غیر حضوری شدن مدارس در هیئت دولت مطرح شده است، گفت: برای جبران عقب‌ماندگی دانش‌آموزان اعتباری تخصیص داده شد تا در طول تابستان کلاس‌های جبرانی برگزار شود. برای ترمیم آسیب‌های فضای مجازی هم قرارگاه حکمرانی فضای مجازی تشکیل شد تا محتوای سالم در شبکه ملی اطلاعات ارائه و محتوای ناسالم محدود شود.

وزیر آموزش و پرورش گفت: در دنیا استفاده از سیم‌کارت نوجوان الزامی است، اما در ایران این گفتمان رایج نشده است، همه باید دست به دست هم دهیم تا این گفتمان در کشور ایجاد شود.

وی با اشاره به نیروی انسانی و مشکل کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش باید توجه جدی شود، اظهار کرد:امکان پیشرفت تربیتی و عدالت و پیشرفت از طریق معلم با کیفیت فراهم خواهد شد، بنابراین برای جبران کمبود نیروی انسانیآموزش و پرورش تکالیف قانونی ابلاغی اجرایی شد و حدود ۱۰۰ هزار نفر نیرو تعیین تکلیف شدند.

عضو کابینه دولت مردمی ادامه داد: ۳۴ هزار نفر در آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش استخدام خواهند شد و پرداخت ماهیانه حق‌التدریس معلمان شاغل و بازنشسته هم در بودجه لحاظ شده است. برای تامین نیروی خدماتی دولت موافقت کرده تا امسال در این بخش جذب نیرو انجام شود و افزایش حقوق نیرو‌های خدماتی در دستور کار است.

عضو کابینه دولت سیزدهم با اشاره به مشکلات آموزشی در حاشیه شهر‌ها گفت: در حاشیه شهر‌های استان البرز و شهر زاهدان، نسبت فضای آموزشی کمتر از دو متر مربع بوده که ناشی از مهاجرت و عدم رسیدگی است و باید ۲۰۰ هزار کلاس درس در مناطق حاشیه شهر‌ها ساخته شود. تاکنون دولت سه هزار میلیارد تومان در سفر‌های استانی ریاست جمهور برای پروژه‌های نیمه‌تمام در نظر گرفته شده است.

عضو کابینه دولت مردمی اظهار کرد: بخش اعظم اعتبارات نوسازی در بخش مشارکت با خیرین در نظرگرفته شده است. همچنین از ذخیره ارزی دولت‌هم بودجه‌ای اختصاص یافت که به مدارس خیرساز اختصاص می‌یابد. نمی‌توان گفت مشکل این مدارس امسال حل می‌شود، اما پیگیری‌های لازم انجام شده است.

نوری درخصوص تحقق شعار سال اظهار کرد: استان اصفهان بستر تحقق جامعه دانش‌بنیان را در اختیار دارد. یکی از عایدات جامعه دانش بنیان، شرکت‌ها و اقتصاد دانش‌بنیان است که بهره‌وری موجود را مثبت می‌کند. همچنین با اقتصاد دانش بنیان نرخ بازگشت سرمایه به بیش از ۳۰ می‌رسد. با گسترش شرکت‌های دانش‌بنیان، هر یک از این شرکت‌ها میتوانند پشتیبان یک مدرسه برای تبدیل به جامعه دانش بنیان و ایجاد کمک‌های مالی باشد. در همین راستا باید دو مدرسه با رویکرد دانش بنیان در اصفهان ساخته شود و حداقل دو پژوهسرا به خانه خلاق تبدیل شود. باید از آموزش‌محوری به پژوهش محوری، سپس کارآفرین‌محوری و مسئولیت محوری برسیم.

وزیر آموزش و پرورش افزود: با استفاده از ظرفیت‌های موجود، مشکل مدارس کانکسی اصفهان حل خواهد شد. شرکت‌ها و صنایع بزرگ اصفهان، در بخش مسئولیت‌های اجتماعی می‌توانند پشتیبان بخشی از مدارس استان باشند. اصفهان زمینه مناسبی برای هنرستان‌های طلاسازی و منبت‌کاری دارد، باید هنرستان‌ها را به کارخانه‌ها و کارگاه‌ها انتقال دهیم تا مهارت‌آموزی و ورود به بازار کار تسریع شود.

عضو کابینه دولت مردمی ادامه داد: هنرستان‌های کشاورزی بر اساس مصوبه هیات دولت باید به مدارس هوشمند کشاورزی تبدیل شود و این هنرستان‌ها از صندوق کارآفرینی می‌توانند تسهیلات دریافت کنند.

نوری در پایان تصریح کرد: تلاش دولت بر انجام کار‌ها و صدور مجوزها، آزادسازی سواحل، شفافیت و عدالت است که عدالت در پرداخت حقوق و مزایا هم از جمله این اقدامات است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها