کد خبر: ۵۰۴۵۰۱
زمان انتشار: ۱۹:۵۶     ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
به مناسبت شهادت امام علی (ع)؛
در این نوشتار شمه ای زندگانی امام علی (ع)؛ حکومت علوی و اسقاط آن، خسارت سیزده قرنی و نیز حکومت جمهوری اسلامی تبیین شده است.

پایگاه ۵۹۸: امام علی (ع): امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (ع) امام اول، پسر عمو و داماد آخرین پیامبر الهی (ص)، همسر حضرت زهرا (س) و پدر امام حسن و امام حسین (ع) است. نخستین کسی که به پیامبر اسلام ایمان آورد و سرسخت‌ترین یار و یاور پیامبر الهی بود.

دومین حکومت اسلامی‌: نخستین حکومت اسلامی توسط اخرین پیامبر الهی (ص) در مدینه بنیان گذاری شد و ایشان براساس نزول ایات الهی ده سال حکمرانی کرده و جامعه اسلامی را شکل دادند به امر الهی، پیامبر اکرم وی را در غدیر به عنوان جانشین خود تعیین نمود و از مردم نیز بیعت گرفت، اما بعد از رحلت پیامبر در سال ۱۱ هجری، عده‌ای از مسلمین در سقیفه بنی ساعده با ابوبکر به عنوان خلیفه مسلمانان بیعت نمودند! واقعه سقیفه بنی ساعده سبب شد که مسلمین ۲۵ سال از امام معصوم ومنصوب الهی محروم شوند و امام علی (ع) پس از عثمان به خلافت برسد. طی ۵ سال دوران زعامت ایشان بر حکومت اسلامی عموما به جنگ با معاویه، اصحاب جمل و خوارج گذشت و نهایتا آن امام را منافقین در سال ۴۰ هجری در ۶۳ سالگی در محراب عبادت به شهادت رساندند.

اسقاط حکومت اسلامی‌: پس از فتنه معاویه و شرایط نامناسب جامعه؛ وغلت یاران مطیع امام، سبب شد امام حسن (ع) صلح نامه را امضا کرده و مسلمین از حکمرانی امام معصوم محروم وناصالحان برجامعه اسلامی حکومت نمایند و مشکلات زیادی را بهمراه آورند واین شرایط برای امامان بعدی سخت‌تر شد؛ و باکشتار مکرر امامان؛ تقدیر الهی بر غیبت امام مهدی (عج) قرار گرفت و نواب خاص و عام به نیابت از وی فقط محل رجوع در احکام شرعی و امثالهم بوده اند.

خسارت سیزده قرنی: فقدان بصیرت و هوا‌های نفسانی مسلمین سبب شد تا سیزده قرن حاکمان ناصالح بر مسلمانان و جوامع اسلامی حکومت کردند و جوامع مسلمین از نظام اسلام ناب محروم بوده اند و حاکمان نه تنها ظلم‌ها کردند؛ بلکه حکمرانی غیر اسلامی و حتی ضد اسلامی داشتند؛ که نمونه‌های شدید آن در سده اخیر توسط اتاترک ترکیه و وهابیون عربستان و شاهان ظالم ایران و بخصوص رضا خان و محمدرضا پهلوی وجود داشته است. همزمان نیز نهضت‌های اسلامی در برابر این حاکمان جور وظلم وجود داشته است؛ مانند قیام‌های سید جمال الدین اسدابادی، اقبال لاهوری؛ میرزاکوچک خان؛ شیخ محمد خیابانی، شیخ فضل الله نوری؛ سید حسن مدرس، جنبش تنباکو؛ مشروطه خواهان و؛ که همگی سرکوب شدند.

سومین حکومت اسلامی: بعد از سیزده قرن محرومیت و مبارزه؛ درکمال ناباوری و بهت جهانیان انقلاب شکوهمند اسلامی ایران؛ به رهبری امام راحل و پیروی قاطبه ملت ایران و عنایت الهی بساط نطام ظالم و ستم شاهی برچیده شد و نظام مردم سالاری دینی برقرارگردید. علیرغم همه دشمنان بشریت پیروز میدان شد و در طول عمر با برکتش، با وجوه انبوه فشار‌ها و فتنه‌ها و جنگ و تحریم؛ توانسته است؛ مقاوم و پویا راه خویش را شتاب بخشد و دستاورد‌های بی نظیری وبرکات فراوانی، که غیر قابل مقایسه با اقدامات پیش از انقلاب است را بهمراه آورده است.

انقلاب اسلامی با بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و راهنمود‌های داهیانه رهبر انقلاب اسلامی، اینک جمهوری اسلامی راه خود را استوار و مقاومت طی کرده و با افق بلند مدت خود که همانا ایجاد تمدن نوین اسلامی و زمینه سازی ظهور مهدوی در تلاش می‌باشد.

*دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها