يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۰۵۷۵۶
زمان انتشار: ۱۸:۰۴     ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
آخرین خبر‌ها از واردات خوردو؛
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت صمت اعلام کرد: آیین‌نامه مصوبه هیات دولت در خصوص لغو ممنوعیت واردات خودرو توسط وزارت صمت با استفاده از دیدگاه‌های تخصصی و کارشناسی در دست اقدام است و شایعات منتشر شده در رابطه با محدودیت قیمت و حجم موتور صحت ندارد.

وزیر صمت: دولت به دنبال واردات خودروی اقتصادی است/ ریزش قیمت‌ها در بازار خودرو با واردات/ خودروهای وارداتی شهریور به ایران می‌رسندبه گزارش سرویس اقتصادی پایگاه 598، بالاخره بعد از گمانه زنی های متعدد وزیر صمت از تصویب کلیات طرح واردات خودرو در هیات دولت خبر داد. البته رضا فاطمی امین به بیان کلیاتی درباره طرح واردات خودرو اکتفا کرده و  وعده داده جزئیات و آیین نامه اجرایی ورود خودرو به کشور به زودی اطلاع رسانی می شود. وی در پاسخ به اینکه "چه‌تعداد خودرو وارد خواهد شد؟" اظهار کرد: تنظیم تعداد خودروهای وارداتی متناسب با تنظیم بازار خواهد بود. پنج روش برای واردات طراحی شده است که به‌زودی اطلاع‌رسانی خواهد شد. دولت واردکننده خودرو نخواهد بود، بلکه این واردکنندگان هستند که مسئولیت را به‌عهده خواهند داشت، محدودیتی برای واردات وجود ندارد و متناسب با نیاز و تقاضای بازار، واردات انجام خواهد شد.

اما روز گذشته با انتشار اخباری در فضای مجازی مبنی بر اینکه واردات خودرو با دو شرط سقف قیمت خودرو ۷۰۰۰  دلار و حجم موتور ۱۰۰۰ سی‌سی آزاد شده، معاون حقوقی وزارت صنعت، معدن و تجارت در صفحه شخصی خود، این محدودیت‌ها را برای واردات خودرو شایعه خوانده و تکذیب کرد.

محمد جواد حاجی‌حسینی اعلام کرد: "آیین‌نامه مصوبه هیات دولت در خصوص لغو ممنوعیت واردات خودرو توسط وزارت صمت با استفاده از دیدگاه‌های تخصصی و کارشناسی در دست اقدام است و شایعات منتشر شده در رابطه با محدودیت قیمت و حجم موتور صحت ندارد".

در همین خصوص مهدی دادفر درباره مصوبه واردات خودرو به خبرنگار ایلنا گفت: این طور که ما از زبان نمایندگان مجلس شنیده‌ایم، سقف محدویت قیمتی برای واردات خودرو 20 هزار دلار است و محدودیت تعدادی وجود ندارد. علاوه بر اینکه باید به ازای صادرات خودرو، قطعات و خدمات یا دیگر کالاهای صادراتی به تشخیص وزارت صمت باشد. به هر حال با واردات خودرو پاسخ به تقاضای بازار از نظر تعداد خودرو داده می‌شود ولی از نظر قیمتی اتفاقی نخواهد افتاد.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درباره نحوه واردات خودرو که از طریق نمایندگی‌ها خواهد بود یا اشخاص توضیح داد: قانون می‌گوید برای واردات خودرو باید شرکت نمایندگی، نوع و مدل را ابراز کند و اقداماتی جهت استانداردسازی و اخذ گواهینامه‌های استاندارد و محیط زیست را شرکت نمایندگی انجام دهد، لذا اول شرکت نمایندگی باید استاندارهای یک ماشین را انطباق دهد، بعد خودش هم اقدام کند. بعید می‌دانم اشخاص به طور شخصی بتوانند این کار را انجام دهند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در خصوص تأثیر واردات خودرو بر قیمت بازار نیز گفت: به‌نظر می‌رسد از همان ماه اول ما شاهد کاهش قیمت‌ها باشیم چرا که واردات خودرو شوک به بازار وارد می‌کند. با توجه به قیمت خودروهای وارداتی در آینده بازار به ثبات خواهد رسید.

وی تأکید کرد: به‌نظر می‌رسد اولین خودروهای وارداتی اواخر شهریورماه راهی بازار شوند چراکه تجربه ثبات کرده است تا اجرایی شدن این گونه مصوبات تعلل‌های بسیاری صورت می‌گیرد.

همچنین تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص واردات خودرو گفته است: با بررسی کمیسیون‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوب شد دولت خودرو‌هایی را که کم‌مصرف و ایمن هستند بدون سقف وارد کند. امروز خلأ 500هزارخودرویی در بازار احساس می‌شود که با واردات، فضا رقابتی می‌شود.

علاوه بر این منطقی معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت نیز اعلام کرده است؛ "برای واردات خودرو نمی‌توانیم به‌طور کامل از منابع بانک مرکزی استفاده کنیم بنابراین پیشنهاد شد که سرمایه‌گذاران می‌توانند در زنجیره ارزش خودرو چه در قطعات و چه در زیرمجموعه‌ها سهیم باشند و همچنین مشوق‌های صادراتی نیز تعریف شد برای کسانی که طیفی از محصولات را صادر می‌کنند به‌ازای صادرات با مجوز بانک مرکزی بتوانند وارادات کنند".

وی درباره میزان واردات و تأثیر کیفیتی و قیمتی روی تولیدات داخلی ابراز کرد: به‌عنوان مثال نیاز بازار 2 میلیون دستگاه خودرو است منتها خودروساز‌ها یک و نیم میلیون تولید می‌کنند و برای اینکه بازار به تعادل برسد باید جمع تولید داخلی و جمع صادرات بتوانند نیاز‌های جامعه را برطرف کنند؛ عدد کاملاً بستگی به این دارد که ما چقدر شکاف داشته باشیم و طبعاً وقتی خودروسازان داخلی هم کیفیت و هم تیراژ را بالا ببرند قطعاً می‌توانیم بگوییم واردات محدودتری را خواهیم داشت.

بحث تولید خودروهای اقتصادی چندیست که تبدیل به کلید واژه سیاست گذار خودرویی شده است حال این واژه به واردات خودرو نیز سرایت کرده و وزیر صمت می گوید دولت به دنبال واردات خودروی اقتصادی است.  دولت دلیل این اقدام را تامین خودرو برای اقشار کم درآمد عنوان کرده است. اما در این مسیر یک چالش جدی وجود دارد و آن بحث پاس کردن استانداردهای 85 گانه خودرویی است. البته دولت می تواند با استفاده از ابزار تعرفه به گونه ای عمل کند تا علاوه بر واردات خودروهایی که توان پاس کردن استانداردها را دارند، قیمت این خودروها به صورتی باشد که بخش بیشتری از متقاضیان امکان بهره مندی از آنها را داشته باشند.

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها