أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۵۰۵۹۸۰
زمان انتشار: ۱۳:۴۳     ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱

به گزارش پایگاه 598، دنیای اقتصاد درباره بازار ارز نوشته است: دلار سامانه میانگین موزون ارزی مجددا شاهد کاهش قیمت بود. روز گذشته دلار سنا با ثبت ۱۴۹ تومان کاهش قیمت نسبت به نرخ روز سه‌شنبه به رقم ۲۵ هزار و ۶۲۰ تومان رسید. سکه نیز در روز گذشته شاهد کاهش قیمت بود. روز گذشته قیمت این قطعه فلز گران‌بها پس از حضور ۵ روزه خود در کانال ۱۴ میلیون تومانی، با عقبگردی حدودا ۲۷۰ هزار تومانی به کانال ۱۳ میلیون تومانی وارد شد. شنیده‌ها از فضای غیررسمی معاملات ارز حاکی از آن است که این ریزش‌ها به معاملات غیررسمی نیز سرایت کرده و نرخ ارز در بازار تهران وارد سراشیبی کاهشی جدیدی شده است.

 روز گذشته هر برگ اسکناس یورو نیز در سامانه سنا با قیمتی معادل ۲۶ هزار و ۹۸۸ تومان به فروش رسید. دیروز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ماه بازار طلا و ارز داخلی روز کاهشی را تجربه کرد. هر قطعه سکه امامی که در راستای افزایش نرخ طلای جهانی و دلار در روزهای میانی هفته گذشته وارد کانال ۱۴ میلیون تومانی شده بود، روز گذشته و در شرایطی که ارزش طلای جهانی کاهش چشمگیری نداشت، حدودا ۲۷۰ هزار تومان کاهش یافت که با نظر به فرمول محاسبه قیمت سکه می‌توان به کاهش قیمت ارز در بازارهای غیررسمی نیز پی برد.

سکه صبح دیروز معاملات خود را در سطح قیمتی ۱۴ میلیون و ۱۹۰ هزار تومانی آغاز کرد. اما در همان ابتدای معاملات روز گذشته با کاهش نرخی حدودا ۱۰۰ هزار تومانی به مرز دو کانال ۱۳ و ۱۴ میلیون تومانی نزدیک شد. حوالی ظهر روز گذشته بود که نرخ این طلای زرد با ارزش به کانال ۱۳ میلیون تومانی وارد شده و در سطوح قیمتی ۱۳ میلیون و ۹۲۰ تا ۱۳ میلیون و ۹۷۰ هزار تومانی به فروش رسید. کاهش قیمت سکه تا رسیدن به رقم ۱۳ میلیون و ۸۶۰ هزار تومان نیز ادامه یافت، اما پس از برخورد با این کف قیمتی نمودار قیمتی معکوس و با افزایش قیمت مجددا به محدوده قیمتی مرز دو کانال نزدیک شد. در نهایت قیمت سکه در معاملات بازار طلای روز گذشته در رقم ۱۳ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان ثبت شد. این در حالی است که نرخ حباب این قطع طلا نیز در راستای کاهش تقاضا و در همراهی با مسیر نزولی نرخ تمام شده، دچار کاهش قیمت شد. حدود نرخ حباب هر قطعه سکه امامی در روز گذشته رقمی معادل یک میلیون و ۹۰ هزار تومان محاسبه شد.

کاهش گرد و غبار در بازار

روز گذشته قیمت ارز در سامانه میانگین موزون بازار کاهش یافت. از سوی دیگر دلار در صرافی ملی نیز در همراهی با سنا دچار کاهش قیمت شد. کارشناسان ارزی از شروع تاثیر سیگنال‌های سیاسی مثبت بر بازار سخن گفتند. در روزهای گذشته اخباری در زمینه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+ ۴ منتشر شد که انتظارات نسبت به حصول توافق احتمالی را افزایش می‌داد. در همین راستا انتظارات نسبت به آینده نرخ ارز در بازار تهران نیز کاهشی شده و قیمت دلار در بازارهای رسمی و غیررسمی دچار کاهش شد. از دیگر اخبار جالب توجه بازار در روز گذشته نیز می‌توان به اطلاعیه سازمان مالیاتی در خصوص معاملات غیررسمی ارزی اشاره کرد. این سازمان در بیانیه‌ای اعلام کرد: پس از این معامله‌گران ارزی که حسب اعلام بانک مرکزی و نهادهای نظارتی اقدام به خرید و فروش غیرمجاز ارز خارج از شبکه بانکی یا صرافی‌ها کرده باشند، در اجرای ماده ۱۶۳ قانون مالیات‌های مستقیم، مشمول پرداخت مالیات علی‌الحساب بر درآمد می‌شوند. کامران سلطانی‌زاده، عضو شورای عالی کانون صرافان ضمن اشاره به غیرقابل شناسایی بودن اکثریت معاملات غیر رسمی، این قانون جدید را به نوعی غیر قابل اجرا خواند.

نوسان طلای جهانی

پس از حضور موقت نرخ طلای جهانی در کانال ۱۷۰۰ دلاری، روز گذشته این شاخص مهم اقتصادی مجددا در کانال ۱۸۰۰دلاری معامله شد. پس از تصویب سیاست‌های ضد تورمی توسط بانک مرکزی آمریکا و افزایش نرخ بهره در بانک‌ها و موسسات مالی این کشور بازارهای مختلف بین‌المللی نظیر بازار جهانی طلا و همین‌طور بازار رمزارزها با کاهش حجم تقاضا مواجه شد. با برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا در این بازارها شرایط مازاد عرضه به وجود آمده و برای به وجود آمدن تعادل جدید در این بازارها قیمت شاخص‌ها شروع به کاهش کرد. اخبار منتشر شده حول محور شرایط تورمی کشورهای مختلف حاکی از آن است که احتمال افزایش مجدد نرخ بهره در آمریکا یا حتی در کشورهای حوزه یورو نیز وجود دارد که همین امر می‌تواند سبب پررنگ شدن انتظارات کاهشی در بازار جهانی طلا شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها