امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۵۰۶۰۴۶
زمان انتشار: ۱۱:۱۷     ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱

به گزارش پایگاه 598، در روزهای اخیر کارشناسان اقتصادی و اجتماعی کشور به دو گروه موافق اختصاص یارانه به ابتدای زنجیره ارزش و موافق اختصاص یارانه به انتهای زنجیره تولید، توزیع و مصرف تقسیم شده اند! برخی فوائد اختصاص یارانه دولتی به تولید کننده و بخش واردات را بهتر می دانند و برخی دیگر اختصاص یارانه به مصرف کننده را بهتر می دانند!

در کنار این دعوای کارشناسی پر طرفدارِ معیوب، دیدگاه سومی هم مطرح است. طرفداران این دیدگاه معتقدند: مبنای صحیح محرومیت زدایی و سیاستگذاری در کشور؛ افزایش تدریجی نقش مردم در بخش های تولید و توزیع کشور است! اگر مردم در فرآیند تولید و توزیع کشور سهیم بشوند وسود توزیع و سود تولید در میان آنها تقسیم بشود؛ بهبود معیشت -به صورت بنیادین- پایه گذاری خواهد شد!

در شرایط فعلی اکثر مردم مصرف کننده هستند و در کشور یک شبکه توزیع محدود، همه سود بازار را کسب می کند و یک مجموعه تولید کننده محدود، همه سود تولید را می بلعد و وظیفه محرومیت زدایی به عهده ی یارانه های محدود دولتی است.

مدرسه فقهی هدایت اقدامات عملیاتی مرتبط با دیدگاه سوم را -برای ارائه کمک کارشناسی به دولت محترم جمهوری اسلامی- تئوریزه کرده و محرومیت زدایی از طریق دو دیدگاه مشهور موجود را دارای آفت های فراوانی می داند.

حجت الاسلام علی کشوری - ششمین نشست تخصصی تبیین نقشه جامع تمدن اسلامی - پنج شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - کرج

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها