أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۰۶۴۱۶
زمان انتشار: ۱۴:۳۵     ۰۵ خرداد ۱۴۰۱
تذکر دوباره رهبری به عدم دخالت نمایندگان در انتصابات و چند نکته؛
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پاسخ به گلایه قالیباف فرمودند: واقعا نمایندگان نباید در امور انتصابات دولتی دخالت کنند. یکی از مسائل مطرح در قانون اساسی، اصل تفکیک قواست...

رهبر معظم انقلاب: واقعا نبایستی نمایندگان در انتصابات دولتی دخالت کنند / یکی از مسائل مطرح در قانون اساسی، اصل تفکیک قواست

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه تحلیلی خبری 598، رهبر معظم انقلاب در یکسال اخیر مکررا پیرامون عدم دخالت نمایندگان مجلس در امور انتصابات دولتی هشدار داده‌اند. روز گذشته نیز رهبر معظم انقلاب برای بار چندم مجلس را بابت دخالت نمایندگان در موضوع انتصابات دولتی مورد انتقاد قرار داد.

در دیدار اخیر نمایندگان مجلس با رهبر معظم انقلاب، قالیباف بصورت غیرعلنی از رهبر انقلاب بدلیل انتقاد ایشان از دخالت نمایندگان در انتصابات، گلایه کرده و خطاب به ایشان بیان کرد: نمایندگان ناراحت هستند(!)

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نیز در پاسخ به گلایه قالیباف فرمودند: واقعا نمایندگان نباید در امور انتصابات دولتی دخالت کنند. یکی از مسائل مطرح در قانون اساسی، اصل تفکیک قواست؛ یعنی او (دولت) کار خودش را بکند و شما (مجلس) هم کار خود را بکنید. اگر ایرادی هم داشت مطرح کنید.

ایشان در ادامه نیز بیان کردند: البته توصیه من همیشه به دولت این بوده و حالا هم توصیه می‌کنم، که از نظرات نمایندگان مجلس استفاده کنند چراکه نماینده مال این شهر هست.

دخالت نمایندگان مجلس در امر انتصابات دولتی به یکی از جنجالی‌ترین موضوعات یک سال اخیر کشور تبدیل شده است.  متاسفانه هر از چندگاهی اخباری مبنی بر تصمیم‌‌گیری نمایندگان مجلس در انتصابات به گوش می‌رسد که مورد اعتراض بسیاری از مردم و مسئولین شده است.

دست دست کردن دولت در تغییر و جایگزین کردن مدیران روحانی (بانیان وضع موجود)، نمایندگان مجلس مجلس فرصت غنیمت شمرده و گزینه‌های خود را بر منصب می‌نشانند. گزینه‌هایی که در کم‌تر از یکسال، زمینه پشیمانی را نه تنها برای مسئولین دولتی بلکه برای خود نمایندگان مجلس را نیز فراهم نموده است.

یکی از دخالت‌های علنی نمایندگان مجلس مربوط به دی ماه سال گذشته است. حسن نوروزی نماینده رباط کریم و نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در جلسه معارفه فرماندار رباط کریم در حضور جمع با استاندار تهران وارد بحث و جدل شد و نسبت به عدم انتصاب یکی از افراد مطلوب خود به این سمت انتقاد کرد. نوروزی گفته بود «گزینه ای که من معرفی کردم خانه‌اش در این بغل است، صد تا مقاله هم داشته»!

استاندار تهران نیز در پاسخ می‌گوید: «شما که جای من نباید فرماندار منصوب کنید. این فرد سابقه اجرایی نداشت، اهل رباط کریم هم نیست».

حجت الاسلام و المسلمین روح الله مختاری امام جمعه ساوجبلاغ نیز پیش از این با انتقاد از رویه ‌ای که برخی نمایندگان مجلس در انتخاب استانداران بنا نهادند گفته بود: اگر نمایندگان مجلس در انتخاب استاندار، فرمانداران و بخشداران سعی کند افراد نزدیک خودش را در مسند بگمارند فردا چگونه می‌تواند نسبت به عملکرد آن‌ها مطالبه گر باشد و از حقوق مردم دفاع کند؟

همچنین امام جمعه اردبیل نیز در واکنش به دخالت نمایندگان مجلس در انتصابات  اظهار داشته است: «هر وقت از دخالت نمایندگان انتقاد می‌شود می‌گویند من  باید از حقوق  مردم دفاع کنم! چطور شما هنگامی که معیشت مردم  به خطر می‌افتد شما خود را ملزم به دفاع از حقوق مردم نمی دانید؟  آیا این کار شما جای ملامت و سرزنش ندارد؟»

رهبر معظم انقلاب: واقعا نبایستی نمایندگان در انتصابات دولتی دخالت کنند / یکی از مسائل مطرح در قانون اساسی، اصل تفکیک قواست

قانون اساسی در اصل 57 مشهور به اصل تفکیک قوا بر «مستقل» بودن هر یک از قوای سه گانه تاکید داشته است. در این زمینه سخنگوی شورای نگهبان نیز در واکنش به این موضوع اذعان داشته بود: نمایندگان براساس قانون اساسی وظایف مشخصی دارند که شامل قانونگذاری و نظارت بر اجرای قوانین است؛ برای نظارت منعی وجود ندارد اما اگر نظارت تبدیل به دخالت در اجرا شود، خلاف استقلال قوا و خلاف قانون اساسی است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها