أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۵۰۶۵۴۲
زمان انتشار: ۱۱:۰۴     ۰۹ خرداد ۱۴۰۱
یادداشت |
بابک شکورزاده

جشنواره کن در طول دوره‌های مختلف به وضوح نشان داده که سیاسی کاری را بر ارزش هنری اثر ترجیح ‌می‌دهد و اساسا جشنواره‌ای سیاسی است. حداقل در مورد آثار ایرانی به روشنی این مطلب را به اثبات رسانده است.

هر فیلمی که فلاکت و بدبختی جامعه ایران را به تصویر بکشد و سیاه نمایی بیشتری داشته باشد خواهان بیشتری در این جشنواره دارد و بهتر مورد تمجید قرار می‌گیرد. البته این رویه منحصر به جشنواره کن نیست و برخی از جشنواره‌های غربی دیگر را نیز شامل می‌شود؛ ولی به هر حال از جهت اسم و رسمی که این جشنواره دارد این روند در این جشنواره بیشتر به چشم می‌آید.

با وضعیتی که این جشنواره دارد که حتی صدای " ژان لوک گدار " فیلمساز سرشناس و صاحب سبک فرانسوی را درآورده و او هم اذعان به سیاسی کاری این جشنواره دارد، انسان به این نتیجه می‌رسد که فیلمساز غیور و شرافتمند کسی است که اگر اثرش در این جشنواره گُل کرد، باید به حال خود تأسف بخورد و بداند که مسیر غلطی را پیموده تا مورد تحسین این جشنواره قرار گرفته است.

اوج وقاحت و سیاسی کاری این جشنواره در دوره اخیر، جایزه‌ بهترین بازیگر زن است که به زهرا امیرابراهیمی بازیگر مهاجرت کرده و فاسد فیلم موهن عنکبوت مقدس داده شد. فیلمی که علاوه بر دروغ‌پردازی و تحریف وقایعی در طول سال‌های ۸۰- ۷۹، بی‌شرمانه به ساحت مقدس امام هشتم شیعیان توهین کرده است.

این هتاکی به نمایی از فیلم باز می‌گردد که نام آن یعنی عنکبوت مقدس بر روی تصویر مشهد با مرکزیت حرم مطهر امام رضا علیه‌السلام نمایش داده شده است و حالا همین نمای اهانت آمیز در تیزر رسمی این فیلم منتشر شده و به پوستر این فیلم در فضای مجازی نیز تبدیل شده است.

برخی از چهره‌های فرهنگی نسبت به این موضوع واکنش نشان داده‌اند و به نوعی از ساحت این امام رئوف و عظیم‌الشأن دفاع کرده‌اند.

حامد عسگری شاعر و از چهره‌های فرهنگی با انتشار یک استوری در اینستاگرام خود خطاب به زهرا امیرابراهیمی یکی از بازیگران اصلی این فیلم که به همین دلیل جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن را گرفته است، نوشته: «امام رضا علیه‌السلام مهربان‌تر از این حرفا است که برشما غضب بگیرد، من هم فحش و توهینی نمی‌کنم. مهربان‌ترین آقای جهان را خیلی ارزان فروختید، زهرا خانم»

حجت الاسلام امیرحسین جعفری از فعالان فرهنگی در پستی اینستاگرامی نوشته است: «حالا باید به این زن گفت که اگر یک نَمی از دریای غیرت و مرام امام رئوف ما در کسی وجود داشته باشد، امکان ندارد رضا باشد به اتفاقی که برای شما افتاد. ضربه زنندگان به آبروی شما، طبق نظر اسلام مستحق بزرگترین مجازات‌ها هستند و در روز قیامت قطعا باید حق شما را ادا کنند با شدیدترین حالت... با ایفای نقش در فیلمی که به امام هشتمِ عزیز توهین می‌کند، دقیقا از چه انتقام گرفته‌اید؟»

با این اوصاف آن چه که مایه تأسف است این است که برخی‌ها در داخل کشور به زهرا امیر ابراهیمی بابت این جایزه تبریک گفته‌اند و مصیبت در جایی است که این‌ها اطلاع داشته باشند که این شخص برای چه فیلم موهنی جایزه دریافت کرده است!

امیدواریم که خداوند متعال همه ما را از خواب غفلت بیدار نماید و محبت اهل بیت عصمت و طهارت ارادت به ایشان را بیش از پیش در دل‌های ما افزون فرماید و ما را در زمره مدافعین ساحت این بزرگان قرار دهد.
"السلام علیک ایها الامام الرئوف یا علی بن موسی الرضا "

 

بابک شکورزاده

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها