أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۰۶۶۴۲
زمان انتشار: ۱۶:۴۷     ۰۴ خرداد ۱۴۰۱
صبح امروز؛
دوباره قم حال و هوای شهدا به خود گرفت. صبح امروز، چهارشنبه چهارم خردادماه قرار است کنگره ملی 4000 شهید روحانیت در مصلی قدس قم با پیام رهبر معظم انقلاب آغاز به کار کند.

به گزارش سرویس دین و فرهنگ پایگاه 598، دوباره قم حال و هوای شهدا به خود گرفت. صبح امروز، چهارشنبه چهارم خردادماه قرار است کنگره ملی 4000 شهید روحانیت در مصلی قدس قم با پیام رهبر معظم انقلاب آغاز به کار کند. شلوغی و ازدحام میان جانبازان نشان از استقبال مردم شهید پرور قم از این کنگره دارد ولی به دلیل کمبود فضا و حضور شخصیت‌های کشوری، لشگری، علما، روحانیون که دعوت بودند، فقط به کسانی اجازه ورود داده میشد که کارت ویژه به همراه داشته باشند. به محض ورود به حیاط مصلی چادرهایی برای پذیرایی محیا شده و میهمانان پس از پذیرایی به داخل صحن مصلی رفته و روی صندلی هایی که منظم کنار هم چیده شده بود می نشستند. با اینکه هنوز نیم ساعتی به آغار مراسم بوده ولی اکثر صندلی ها پر شده بود و مجبور شدیم در انتهای صحن بنشینیم. مجری مراسم پس از پخش سرود ملی کشورمان با سلام به شهدا و خواندن شعری رسما مراسم را آغاز کرد. اولین سخنران این مراسم حجت الاسلام حاجی صادقی نمایندهٔ ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود.

حاجی‌صادقی: روحانیت ۱۰ برابر اقشار دیگر شهید داده است

به نقل از خبرگزاری تسنیم قم؛ حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالله حاجی‌صادقی، ضمن عرض خیرمقدم به شرکت کنندگان در این کنگره، اظهار داشت: صاحب این جلسه شکوهمند شهدا هستند؛ خداوند متعال فرمود: شهدا زنده اند، حاضرند و ناظرند؛ پس شایسته است که خیرمقدم از سوی آنان باشد.

وی ابراز داشت: ای شهدای عزیز؛ ای صاحبان این جلسه؛ ای شهدای روحانیت؛ ما به جلسه شما آمده ایم تا از شما کسب حیات کنیم، چون معتقدیم شهید فقط زنده و حی نیست؛ بلکه احیاگر است؛ احیاگر جان های مرده است و به افراد حیات می بخشد.

نماینده ولی فقیه در سپاه خاطرنشان ساخت: شهدا کار خدایی را از طرف خدا انجام می دهند؛ ما آمده ایم از شما کسب حیات کنیم؛ همچنین آمده ایم بشارت و پیام شما را که راوی و ناقل آن خداست، بشنویم؛ آمده ایم با قوت و امید و نشاط، راه شما را ادامه دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین حاجی صادقی تصریح کرد: ما با پیام شما، تمام نگرانی ها، خوف ها و حزن ها را کنار می ریزیم و پشت سر رهبر معظم انقلاب راه شما را ادامه خواهیم داد.

وی بیان داشت: ای میزبانان عزیز، آمده ایم با شما میثاق و پیمان مجدد ببندیم؛ ما آمده ایم با شما پیمان ببندیم که صراط مستقیم و راه شما که همان راه جهاد همه جانبه است؛ تشخیص مصداق جهاد در هر زمان است و این راه را با قدرت ادامه می دهیم و آمده ایم با کمک شما با امام، ولی و رهبر بی نظیر و شاگرد برجسته امام راحل، تجدید میثاق کنیم؛ آمده ایم بگوییم: ای رهبر حکیم و شجاع، حوزه های علمیه، روحانیت همچون گذشته تنها دعوت کننده به دین خدا نیست و تنها رسالت خود را ابلاغ دعوت الهی نمی داند؛ بلکه همیشه چنین بوده و امروز بیش از گذشته در جهاد، ولایت مداری، سنگرنشینی و دفاع از اسلام ناب و در تشخیص مصداق عمل جهادی در هر زمان آمده است و پیشتاز است.

نماینده ولی فقیه در سپاه اظهار داشت: مولای ما، رهبر عزیز ما، روحانیت و حوزه های علمیه مانند این شهدای عزیز ندای ملکوتی شما را در جهاد اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، علمی، خدمت رسانی و سازندگی و جهاد با جان و مال در میدان نظامی و امروز در جهاد تبیین و جهاد ترکیبی با گوش جان شنیده و پیمان می بندیم مانند یاران امام حسین (ع) و شهدای عزیز روحانیت در تمام این عرصه ها مانند شهدا پیشتاز باشیم و هرگز در برابر فتنه ها و تهمت ها منفعل نگشته و صحنه سازی ها ما را از میدان خارج نکند.

سخنران کنگره شهدای روحانی ابراز داشت: روحانیت، مظلومیت را با اوج عزت و اقتدار، تحمل می کند و تهمت ها و فضاسازی ها نمی تواند روحانیت را از سنگر انقلاب خارج کند.

حجت الاسلام والمسلمین حاجی صادقی خاطرنشان ساخت: آمده ایم بگوییم که امروز روحانیت و حوزه های علمه با بصیرت، صراحت، قاطعیت و آمادگی بیشتر در مقابل شما ایستاده اند و تا نابودی ظلم و ظالم و استکبار به جهاد و مبارزه همه جانبه ادامه می دهند؛ هرگز جهاد در راه خدا، روحانیت را خسته نمی کند و هرگز ناامید و مأیوس نمی گردند و هرگز جریان سلطه و استکبار نمی تواند روحانیت را منفعل کند.

وی تصریح کرد: روحانیت به بزرگوارانی اقتدا کرده که در سخت ترین شرایط فریاد هیهات من الذله سر می دهند؛ امروز حوزه های علمیه و نهاد روحانیت زنده تر، انقلابی تر و قوی تر از همیشه به پای انقلاب ایستاده است و به لطف الهی در کنار امت بزرگ و بی نظیر تا پیروزی کامل و تحویل انقلاب به آخرین حجت بلاواسطه خدا به راه خود ادامه می دهد.

نماینده ولی فقیه در سپاه بیان داشت: این کنگره، اولین کنگره 4000 شهید روحانی است که مرکز مدیریت حوزه های علمیه روحانی بودن آنان را تأیید کرده باشد و قریب به یک هزار شهید طلبه و روحانی دیگر داریم که به صورت بسیجی و پاسدار به شهادت رسیده اند و جزو آمار چهار هزار نفر شهید روحانی نیستند.

سخنران کنگره شهدای روحانی اظهار داشت: روحانیت بیش از 10 برابر تمام اقشار دیگر در دفاع مقدس، شهید داده است و برخی از مسئولان، آمار بالاتری هم می دهند.

حجت الاسلام والمسلمین حاجی صادقی ابراز داشت: این کنگره قرار بود در سال 1398 برگزار شود؛ اما به دلیل شیوع کرونا در کشور، این کنگره به تعویق افتاد و خوشبختانه امروز توانسته ایم این کنگره را برگزار نماییم.

وی خاطرنشان ساخت: ما تا قبل از انقلاب اسلامی، 57 شهید روحانی داشتیم؛ در جریان اتفاقات سال 1356 و 1357، چهل روحانی شهید داده ایم و در دوران دفاع مقدس، بیش از سه هزار روحانی و در بعد از دفاع مقدس نیز بیش از 150 شهید روحانی داشته ایم.

سخنران کنگره شهدای روحانی تصریح کرد: فقط در عملیات کربلای چهار و پنج بیش از 500 روحانی به شهادت رسیده اند و بیشترین شهید روحانی متعلق به استان اصفهان است.

نماینده ولی فقیه در سپاه بیان داشت: از تمام مسئولان و برگزار کنندگان این کنگره قدردانی می نمایم.

در ادامه آنچه در نخستین کنگره ۴۰۰۰ شهید روحانی گذشت را به نقل از شفقنا می خوانید:

رهبر انقلاب اسلامی: ورود به میدان مجاهدت برای یک عالم دینی وظیفه قطعی است

کنگره بزرگداشت ۴ هزار شهید روحانی در قم | خبرگزاری صدا و سیما

بیانات رهبر انقلاب اسلامی در دیدار اعضای ستاد کنگره بزرگداشت چهار هزار شهید روحانی که در تاریخ ۲۳ دی ۱۳۹۸ برگزار شده بود، صبح امروز (چهارشنبه) در محل برگزاری این همایش در قم منتشر شد.

متن کامل بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار دست‌اندرکاران کنگره شهدای روحانی
بسم الله الرّحمن الرّحیم

و الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاه و السّلام علی سیّدنا محمّد و آله الطّاهرین.

بزرگداشت علما و روحانیّونی که در خدمت جهاد و در عرصه‌ی جهاد وارد شدند و جهاد کردند و سرانجام هم به سعادت شهادت رسیدند، کار بسیار شایسته‌ای است. از این جهت مهم است که روحانیّون همیشه دعوت به خیر میکنند؛ اگر چنانچه خودِ داعی الی‌الخیر در عرصه‌ی خیر پیش‌قدم باشد، تأثیرش بیشتر است؛ کونوا دُعاهً لِلنّاسِ بِغَیرِ اَلسِنَتِکُم‌. این علمای شهید ما کسانی هستند که دعوت کردند مردم را، هم با زبانشان، هم با عملشان. بنده در دفاع مقدّس، مکرّر دیدم طلبه‌های جوانی را که لباس نظامی تنشان بود، عمامه سرشان بود و از اوّل به عنوان تبلیغ در وسط یگانهای رزمی آمده بودند تا برای جوانهایی که مشغول جهاد هستند، احکام دین را، نصایح را ]بیان کنند[ و وظایف روحانی را انجام بدهند لکن به این اکتفا نمیکردند ــ ما دیدیم، شناختیم ــ و خودشان در صفوف مقدّم وارد میدان جنگ میشدند؛ و تعداد زیادی هم به شهادت رسیدند.

خب، در باب شهادت روحانیّون، شهادت برای عالم روحانیّت یک امر جدیدی نیست. ما در کتابهای درسی طلبگی‌مان، دو کتاب، از دو شهید داریم: شهید اوّل و شهید ثانی. یعنی طلبه‌ی ما وقتی وارد درس حوزه‌ی علمیّه می شود، بعد از دو سه سالی که میگذرد، کتاب شرح لمعه را میخواند؛ لمعه مال یک شهید است، شرحش مال یک شهید دیگر است؛ دو شهید بزرگوار از علمای برجسته و جزو کسانی که از لحاظ رتبه‌ی علمی، جزو ستاره‌های عالم روحانیّتند؛ یعنی در طول این هزار سال تاریخ فقه استدلالی شیعه، اینها جزو برجسته‌هایند؛ هم شهید اوّل، هم شهید ثانی. شهید ثالث هم داریم که البتّه شهید ثالث اسم چند نفر است: هم شهید برغانی قزوین، هم شهید شیخ نورالله شوشتری در هند، و شهدای گوناگون دیگر؛ بعد شهدای روحانی دیگری که به عنوان شهید اوّل یا شهید دوّم یا شهید سوّم شناخته نشدند؛ شهید مدرّس، روحانی عالی‌قدر، شهید شیخ فضل‌الله نوری، روحانی عالی‌قدر؛ اینها شهدای عالم روحانیّتند؛ و از این قبیل [باز هم] هستند. بنابراین مسئله‌ی شهادت در بین جمع روحانیّون، امر جدیدی، امر تازه‌ای نیست و ما شهدای بزرگی داشته‌ایم.

در بین روحانیّون اهل سنّت هم همین‌ جور؛ [این] مخصوص شیعه نیست؛ هم در جنگ کسانی را داشتیم، هم در بعد از جنگ در دورانهای مختلف؛ در همین اواخر، این شهید شیخ‌الاسلام که جزو روحانیّون بسیار مؤثّر و مفید در کردستان بود و به شهادت رسید؛ و شهدای متعدّد دیگری که چه در این منطقه، چه در مناطق دیگر به شهادت رسیدند.

خب، اینها افتخارات روحانیّت است؛ ما از این بُعد نگاه نکنیم که حالا این در مقایسه‌ی با بقیّه‌ی اقشار چه‌ جور است؛ این [مسئله‌ی] درجه‌ی دوّم و سوّم است؛ از این بُعد نگاه کنیم که در عالم دعوت الی‌الخیر، شهیدِ روحانی آن کسی است که با جان خودش وارد میدان دعوت شده؛ این خیلی مهم است. و ما امروز در بین طلّاب جوان، در بین فضلای جوان احتیاج به این روحیه داریم که بدانند که عالِم دین بودن و ملّای بزرگ بودن و مجتهد عالی‌مقام بودن، به معنای کناره‌گیری و انزوای از میدان جهاد نیست بلکه عالِم دین، مرجع تقلید، استاد برجسته‌ِی درجه‌ی یک حوزه‌ی علمیّه، مثل امام بزرگوار ما، وارد میدان جهاد شد و آن جهاد عظیم را ایشان انجام داد که در طول تاریخ شیعه یک چنین جهادی با این عظمت و با این نتایج وجود ندارد؛ هم عالِم بود، هم محقّق بود، هم فقیه بود و اصولی بود، هم حکیم بود و عارف بود؛ یعنی یک انسان برجسته‌ی علمی در حدّ امام بزرگوار، اوّلْ‌مجاهد دوران خودش، بلکه بسیاری از دورانها بود و در بالاترین رتبه‌ قرار گرفت. بنابراین این تصوّر به وجود نیاید که اگر میخواهیم عالِم باشیم، مرجع باشیم، محقّق باشیم، مدرّس عالی‌مقام در حوزه باشیم، لازمه‌اش کناره‌ گرفتن از کار جهاد و عرصه‌ی جهاد و مانند اینها است؛ نخیر، ورود در عرصه‌ی جهاد وظیفه‌ی ما است؛ ما باید جهاد بکنیم.

حالا جهاد انواع مختلفی دارد: یک وقت ممکن است که جهاد علمی رجحان پیدا کند ــ بله، مواردی داریم از این قبیل که جهاد علمی رجحان پیدا میکند ــ یک وقت هم جهاد نظامی رجحان پیدا میکند، یک وقت جهاد سیاسی رجحان پیدا میکند، یک وقت جهاد اجتماعی و ورود در فعّالیّتهای اجتماعی رجحان پیدا میکند. در همه‌ی این موارد، طلّاب جوان ما، فضلای جوان ما باید احساس مسئولیّت بکنند و بدانند که خطاب اوّل، متعلّق به آنها است؛ برای اینکه وظیفه‌ی اوّلی‌ و اصلی‌ ما جامعه‌ی روحانیّت عبارت است از دعوت الی‌الخیر؛ کاری که انبیا میکردند؛ این وظیفه‌ی اوّلیّه‌ی ما است. و بهترین وسیله‌ی دعوت الی‌الخیر هم عبارت است از عمل؛ عمل در میدان خیر و در میدان دعوت. بنابراین وارد شدن در میدان مجاهدت، برای عالِم دینی و روحانی یک وظیفه‌ی اوّلی و بدیهی و قطعی است؛ در این هیچ تردیدی نیست. آن کسی که از میدان جهاد کناره میگیرد، در واقع بایستی توجّه بکند که میدان جهاد، اساس قضیّه است.

خوشبختانه ما در بین روحانیّون بزرگوارمان [این روحیه را می‌بینیم]. حالا شهدا را آقایان احصاء کرده‌اند. مرحوم امینی (رضوان ‌الله ‌علیه) صاحب الغدیر کتابی دارند به نام شهداء‌الفضیله که همین علمای شهید در طول تاریخ را احصاء کرده‌اند؛ [البتّه] نه همه را، یک تعدادی را ایشان توانسته‌اند پیدا کنند؛ از قرن چهارم پنجم به بعد را ایشان احصاء کرده‌اند، قبل از آن را ایشان احصاء نکرده‌اند. در طول زمان هم کسان زیادی هستند که به شهادت رسیده‌اند یا در میدان مجاهدت و مبارزه بوده‌اند و شهادت نصیبشان نشده لکن مجاهد فی‌سبیل‌الله بودند؛ [نام] اینها قهراً در آن کتابها نیامده؛ خب این یک فرهنگ افتخارآمیزی است برای روحانیّت و امیدواریم که ان‌شاء‌الله این روحیه و این حالت ادامه پیدا کند.

توصیه‌ی من به دوستان و برادران عزیزی که این بزرگداشت‌ها را برگزار می کنند، این است که به عنوان هدف به اینها نگاه نشود؛ اینها وسیله‌اند، اینها ابزارند؛ دنباله‌ی این بزرگداشت‌ها باید کارهای فراوانی انجام بگیرد. پیدا کردن شیوه‌های عمل و شیوه‌های کار احتیاج به گروه‌های فکری دارد؛ مجموعه‌های اهل فکر، کسانی که اهل فکرند، اهل فرهنگند، اهل هنرند، بنشینند راه‌های مختلف را پیدا کنند؛ همین طور که به آقایان عرض کردیم،(۸) ترویج نامهای اینها، ترویج عکسهای اینها، بیان شرح‌حال‌های اینها، ترویج و تکثیر وصیّت‌نامه‌های اینها و بیان موقعیّتهایی که اینها در آن قرار داشتند و در آن موقعیّتها دست به این جهاد زدند، کارهای خیلی مهمّی است؛ اینها را باید تکثیر کرد و ان‌شاء‌الله همه در مقام استفاده‌ی از معنویّت این بزرگواران باشند.

امیدواریم ان‌شاء‌الله مؤیّد باشید و خداوند شماها را موفّق بدارد و کمکتان کند تا بتوانید آن کار لازمی را که در این زمینه هست، انجام بدهید.

رئیس جمهور: روحانیت در اجرای عدالت، مبارزه با فساد و تبعیض نقش آفرین هستند

ملت ایران در اجرای عادلانه کردن یارانه‌ها دشمن را ناکام گذاشتند

رئیس جمهور گفت: زندگی مردم را به تحریم گره نمی زنیم. ما مسئله رفع تحریم‌ها را دنبال می‌کنیم و از طرفی نیز قرارگاهی برای حل مشکلات تشکیل داده‌ایم تا مردم زندگی متفاوتی از گذشته داشته باشند.

به گزارش شفقنا، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی پیش از چهارشنبه در سخنرانی کنگره ۴۰۰۰ هزار شهید روحانی که به صورت ویدئو کنفرانسی انجام شد اظهار داشت: قرار بود که در این کنگره حضور داشته باشم اما شرایط کاری فراهم نشد.

وی بیان داشت: انسانیت انسان در پرتو ارتباط با وحی و خداوند شکل می‌گیرد و معلم بشریت پیامبر اسلام و ائمه معصومین (ع) هستند که به انسان چگونه زندگی کردن را می‌آموزند.

رئیس جمهور ضمن تاکید بر اینکه عالمان دینی وارثان انبیا هستند گفت: عالمان دینی در زنده کردن فطرت‌ها، تربیت نفوس و در اجرای دین و تحقق ارزش‌های الهی رسالت و مأموریت دارند.

وی ابراز داشت: روحانیت هم در اجرای عدالت، مبارزه با فساد و تبعیض و هم در میدان آموختن و یاد دادن نقش آفرین هستند و علمای دین همواره در طول تاریخ این دو عرصه را دنبال کردند.

رئیسی ادامه داد: امام راحل به عنوان بهترین الگو در عرصه شاگرد پروری و تبیین احکام دین و مبارزه با کفر و فساد است و رهبری معظم انقلاب و مراجع تقلید در این عرصه‌ها نیز نمونه‌ای برای جهان اسلام هستند.

وی گفت: کارهای بزرگ، نهراسیدن از خداوند را می‌خواهد و آنچه می‌بینیم از سلوک بزرگان همین ایستادگی و مقاومت است و بزرگان دین از هیچ قدرتی هراسی نداشتند و تنها به تکلیف خود عمل می‌کردند.

وی تاکید کرد: روحانیت در دوران دفاع مقدس به انجام تکلیف خود می‌اندیشید و همواره خود را در کنار مردم می‌دانست و در تمامی سختی‌ها علما و روحانیون در میدان حضور داشتند.

رئیس قوه مجریه با تاکید بر اینکه حوزه علمیه و طلاب در عرصه کرونا نیز خدمات گسترده‌ای به بیماران و بیمارستان‌ها ارائه کردند و از خودگذشتگی به جای گذاشتند عنوان کرد: روحانیون در تمامی عرصه‌ها علیرغم همه شایعات و تهمت‌ها در دل مردم جای دارند؛ چرا که عالمان دین در جایگاه راهبری هستند و به دیگران نمی‌گویند بروید بلکه می‌گویند بیایید.

وی ادامه داد: جریانی که امروز در دل مردم جای دارد و مردم احساس می‌کنند کنار آنها هستند روحانیت است و روحانیت در دفاع مقدس نیز از تمامی اقشار بیشترین شهید را داده است.

رئیسی تاکید کرد: اگر وضعیت معیشتی طلاب و روحانیون را بخواهیم رصد کنیم می‌بینیم که روحانیت کمترین دریافتی را دارند اما بیشترین خدمات را به جامعه ارائه می‌دهند.

وی افزود: خون شهدای روحانی از دنیا جهل زدایی کرده است و این شهدا امتداد دهنده شهدای کربلا هستند.

وی با تاکید بر اینکه آنچه از بیداری اسلامی در منطقه می‌بینیم به برکت خون شهدا است که مقاومت ۷ ساله یمن از جمله آنها است افزود: پیام شهدا در فضا طنین افکن است که باید آن را شنید و پیام آنان ایستادگی و مقاومت در برابر دشمنان و ساختن کشور و رفع مشکلات مردم و توجه به فرامین رهبری و حفظ وحدت و انسجام ملی و پاسداشت ارزش‌ها است.

وی با تاکید تبیین اهمیت جهاد و شهادت گفت: روحانیت در این عرصه نه تنها در گفتار بلکه در عمل نیز ورود کرده و امروز جهاد تبیین وظیفه اساسی روحانیت است.

رئیس قوه مجریه ابراز داشت: ملت ایران در جنگ سایبری که موجب اخلال در پمپ بنزین‌ها شد و همچنین در اجرای عادلانه کردن یارانه‌ها دشمن را ناکام گذاشتند و از خود بصیرت، همکاری با دولت و ایستادگی نشان دادند.

وی با اشاره به اقدامات انجام پذیرفته در عرصه مدیریت کرونا گفت: در اوایل شروع به کار دولت روزانه ۷۰۰ خانواده داغدار می‌شدند که امروز به لطف الهی این آمار به ۷ نفر رسیده است که با لطف الهی و رهبری و همراهی نخبگان و آحاد ملت برای حل مشکلاتی که بوجود آمده همانند جنگ اوکراین؛ این موارد را مانع نمی‌بینیم و زندگی مردم را به تحریم گره نمی زنیم و در عمل نشان دادیم که ما راهبردمان راهبردی رهبری است که ما هم مسئله رفع تحریم‌ها را دنبال می‌کنیم و از طرفی نیز قرارگاهی برای حل مشکلات تشکیل داده‌ایم تا مردم زندگی متفاوتی از گذشته داشته باشند.

وی تاکید کرد: راهبرد دشمن راهبرد مأیوس کردن مردم است و امروز هر کس بداند و یا نداند با قلم و اقدام کاری کند که مردم مأیوس شوند در جهت دشمن حرکت کرده است و هر کس قدمی در جهت امیدوار کردن مردم بردارد به کشور و نظام جمهوری اسلامی خدمت کرده است و من هر روز که از دولت می‌گذرد آینده را درخشان و امیدوار کننده می‌بینیم.

فرمانده کل سپاه: نقش روحانیت در صیانت از اسلام، تاریخی و عمیق است 

انتقام ذره ذره خون عزیزان خود را می‌گیریم/روحانیت مصادیق منیر هدایت امت  اسلام هستند

روحانیت بر روی منابر، مساجد و تکیه ها و هیئات مذهبی روح و حقیقت اسلام را بیان نموده و مفسر حقایق قرآن بوده اند و در یک کلام، اسلام را قرن ها جاری کرده اند و اجازه تعطیلی آن را نداده اند و این زیباترین نقش جاودانه روحانیت عزیز ماست.

سردار سرلشگر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در کنگره ۴۰۰۰ شهید روحانی استان قم که مصلای قدس قم در حال برگزاری است، اظهار داشت: بحمدالله فضای عطرانگیز، مطهر و دلنشینی بر شهر قیام و اجتهاد، شهر مقدس قم در جوار بارگاه ملکوتی حضرت فاطمه معصومه (س) حاکم است؛ خداوند متعال را سپاس‌گزارم که ما را به محفل شهدای روحانی که تجلی گاه ترکیب علم و اجتهاد و جهاد است و به پابوسی خانواده معظم این شهیدان، نائل گردانیده است.

وی ابراز داشت: ایام متعلق به آزادی شهر زیبای خرمشهر از اسارت مستکبران و همزمان با شهادت فرماندهان و شهدای بزرگواری که در آزادی این قطعه آسمانی سرزمین مان مجاهدت کرده اند، می باشد و این ایام را گرامی می داریم.

فرمانده کل سپاه خاطرنشان ساخت: ما برای توصیف هر حقیقتی اگر از بستر تاریخ حرکت کنیم، می توانیم به ترسیم شاکله و شخصیت و رخسار آن به ترسیم صورت و سیرت آن بپردازیم؛ بهترین توصیف برای روحانیت معظم ما در طول تاریخ، نگاهی است تاریخی و عمیق به نقشی که این جریان در صیانت از اسلام در طول قرن ها ایفا کرده است.

سردار سلامی تصریح کرد: عالمان ما در تمام ادوار تاریخ حیات اسلام صائنان دین بوده اند؛ مروجان شریعت و مبلغان رسالت الهی در روی زمین بوده اند؛ این عزیزان بوده اند که اسلام را از خطر تحریف حفظ کرده و نجات داده اند و جریان ناب و خالص اسلام را در طول قرن ها در پیکره امت جاری ساخته اند؛ روحانیت بر روی منابر، مساجد و تکیه ها و هیئات مذهبی روح و حقیقت اسلام را بیان نموده و مفسر حقایق قرآن بوده اند و در یک کلام، اسلام را قرن ها جاری کرده اند و اجازه تعطیلی آن را نداده اند و این زیباترین نقش جاودانه روحانیت عزیز ماست.

وی بیان داشت: هرچه ما به میانه قرن چهاردهم هجری و انتهای آن نزدیک می شویم، این نقش برجسته تر، جاودانه تر و مؤثرتر است؛ به خصوص از زمانی که طوفان تمدن غرب از مغرب زمین به مشرق آن حرکت کرد و به تدریج، مظاهر شیطانی؛ اما جلال و جمال به ظاهر زیبای آن تلاش کرد اسلام را از صفحه جغرافیای سیاسی عالم حذف کند؛ غرب تلاش کرد احکام دین خدا را تعطیل کند؛ تلاش کردند اسلام را به مرگ بکشانند و هویت اعتقادی، دینی، ملی مسلمانان را غارت کنند.

سخنران کنگره شهدای روحانی اظهار داشت: غربی ها مسلمانان را چیزی به حساب نمی آوردند و دنیای اسلام را در جغرافیای سیاسی غرب جستجو می کردند؛ به تدریج ارزش های اخلاقی اسلام را می زدودند و هویت انسانی انسان را از غرب جایگزین می کردند و اگر این ماجرا تا امروز ادامه می داشت، مطمئنا از آن اسلام پرفروغ، فروغی نمی ماند و حتی کار به جایی رسید که به تعبیر رهبر معظم انقلاب، بر جنازه اسلام هم شلاق می زدند؛ اما روحانیت معظم ما که همیشه در تاریخ مبارزات استبدادی، ضد استبدادی و استعماری ملت و امت ما نقشی پیشتاز، پیشگام، پیشرونده و جلودار داشته است، با انتشار روح آگاهی در جوامع، جهاد را عامل سعادت مسلمانان قرار داده اند و در انقلاب اسلامی، امام راحل عظیم الشأن مان همچون خورشید اسلام درخشید.

فرمانده کل سپاه ابراز داشت: با حضور امام، حرکت انقلاب ظاهر شد و در یک اعجاب تاریخی و اعجاز الهی، انقلاب اتفاق افتاد و خورشید عالم تاب اسلام از افق ایران این‌بار برای شکست دادن بزرگترین امپراطوری تاریخ بشر به صحنه حیات سیاسی امت اسلام آمد.

سردار سلامی خاطرنشان ساخت: شکست دادن آمریکا در عصر دوران جنگ سرد که دوره انجماد عالم اسلام بود و همچنین ذوب کردن یخ های انجماد و شکست دادن یک قدرت به ظاهر شکست ناپذیر همچون آمریکا، چیزی جز یک اعجاز و نتیجه نصرت الهی برای مؤمنانی که شمشیر جهاد از نیام خارج کرده بودند، نبود.

وی تصریح کرد: برای تحقق عدالت، آزادی انسان، حریت بشر، کرامت فرزند آدم و … باید حکومت تشکیل داد و اسلام منهای حکومت، بسیاری از ابعاد وسیع خویش را از دست می دهد و امام راحل آمد تا تمامیت اسلام در عالم جاری شود.
فرمانده کل سپاه بیان داشت: این شاهکار روحانیت است که آمریکا را از صفحه این سرزمین مقدس بیرون راند و در مقابل آن ایستاد و به خداوند توکل کرد و عزت را نزد کفار جستجو ننمود.

سردار سلامی با اشاره به فضیلت روحانیت اظهار داشت: شاهکار ولایت، برهم زدن تمرکز شیاطین عالم از این سرزمین و خروج از یک جنگ جهانی است که همه قدرت های باطل برای آن صف کشیده اند؛ شاهکار ولایت، بدون هیچ آسیبی بر این ملت و قدرتمند تر از زمان اول جنگ خارج شدن، شاهکار ولایت است؛ همه قدرت ها که می جنگند، بعد از جنگ ضعیف تر خارج شده و فرسوده و خسته می شوند؛ امروز به آمریکا نگاه کنید، افسردگی، خستگی، عجز، ناتوانی و … در سیمای او و رهبرانش می بینید؛ اما باید این سوی صحنه را هم نگاه کرد و به ایران اسلامی با رهبری امام خامنه ای نگریست.

وی ابراز داشت: در دوران رهبری امام خامنه ای، ماجراها پیچیده تر شد؛ یکی باید وسط میدان می ایستاد و تمام مؤمنین و مسلمانان را برای جهاد مهیا می کرد و جبهه وسیعی می ساخت؛ باید دشمن را تعقیب می کرد و باید در دو جهت جلوراندن کشور و توقف دشمن برنامه ریزی می کرد؛ او باید با یک دست شمشیر و با دست دیگر کتاب خدا را نگه می داشت؛ باید دشمن را متوقف کرده و جبین او را به سمت غرب تغییر می داد و مدام او را از صحنه جغرافیای جهان اسلام دور می کرد؛ باید قدرت می ساخت؛ سخت است که هم در فرایند تولید قدرت و همزمان در جنگ حضور داشت؛ اما این کار را با قدرت ادامه داد.

فرمانده کل سپاه خاطرنشان ساخت: امروز دشمن در اتاق های فکر خود شبانه روز در طول این چند دهه برای شکستن اسلام و بازگشتن به تاریخ جهان اسلام، توطئه مستمر می چیند. او مدام می اندیشد؛ دشمن بسیار جدی است؛ صاحب تجربه است و او بزرگترین قدرت اقتصادی جهان بوده و هنوز نافذترین قدرت سیاسی جهان است و هنوز بزرگترین قدرت در عرصه تهاجم فرهنگی است؛ اما روند او به سمت افول است ولی به این معنا نیست که در واقعیت حال، هنوز ضعیف باشد؛ چنین دشمنی با تمام بضاعت و فشار حداکثری و تمام قوا به صحنه آمده است و هنوز بزرگترین قدرت نظامی جهان است.

سردار سلامی اظهار داشت: آمریکایی که امام و رهبر عزیز ما او را شکست داده است، به اندازه تمام قدرت نظامی جهان، قدرت نظامی دارد؛ مجموع بودجه نظامی دنیا ۷۰۰ میلیارد دلار است؛ ولی آمریکا به تنهایی ۷۰۰ میلیارد دلار بودجه نظامی دارد.

وی ابراز داشت: امروز پیشوای ما با اعتماد به نفس و آرامش و شجاعتی مثال زدنی در وسط میدان ایستاده است و زبانم بسته است و نمی توانم بسیاری از واقعیت ها را که تحت هدایت ایشان انجام شده، به زبان بیاورم؛ اما از ما قبول کنید که یک روحانی با دست های جانباز در میانه میدان جهانی، شبانه روز ایستاده و دشمن را بی عمل گذاشته است.

فرمانده کل سپاه بیان داشت: دشمن مجهز است؛ اما نمی تواند عمل کند و دست های قدرتمند او با ایستادگی رهبر عزیز ما بسته شده است.

سردار سلامی اظهار داشت: امروز جهان اسلام به برکت درخشش نور روحانیت از شهدای عزیز تا عالمان بزرگ و در میانه قلب آن، ولی فقیه، اینچنین دستان دشمن را بسته است و کشور را به پیش می برد.

وی ابراز داشت: امروز ما هم دچار مشکلات اقتصادی هستیم؛ اما به دنیا نگاه کنید که در چه مسائل ابتدایی خود مانده اند و حتی برخی در درمان مشکل جهانی کرونا درمانده اند؛ اما ما موفق شده ایم.

فرمانده کل سپاه خاطرنشان ساخت: دشمن، صوت و کلمه است و می خواهد با اصوات و کلمات ما را شکست دهد؛ اما وقتی این همه عالم و فاضل وارسته داریم که جهاد را بر بستر آگاهی حمل می کنند و به مردم آگاهی و الهام می بخشند و بیان پیشوای انقلابمان را در درون جامعه ترویج می کنند و بسط می کنند و روح جهاد را در مردم زنده می کنند و نشاط انقلاب را در میان جامعه می گسترانند، چنین ملتی هرگز شکست نمی خورند.

سردار سلامی اظهار داشت: از شایعات، اکاذیب و تهاجم فرهنگی دشمن نهراسید؛ ما بارها دشمنان را شکست داده ایم؛ آنها پاسداری را بی دفاع ترور کرده و فکر می کنند جهان را فتح کرده اند؛ اما ما انتقام شهدایمان را خواهیم گرفت.

وی ابراز داشت: هنر و شاهکار این بود که هم قدرت ساختیم و هم کشور را ساخته ایم؛ امروز مردمانمان آرام و شکیبا هستند.

فرمانده کل سپاه خاطرنشان ساخت: این مردم معجزه کرده اند، ایستاده اند و صادق الوعد بوده اند و همه از حوادث خونین و تلخ صدر اسلام عبرت گرفته اند و امام مسلمین را در محراب تنها نگذاشته اند؛ مردم عبرت های تاریخ را آموخته اند و سال ها زمزمه کرده اند که ای کاش در رکاب امام می بودند و اجازه نمی دادند که اهل بیت حرم، طعم اسارت را بچشند و امروز نیز این نکته را حس می کنند که باید وسط میدان باشند.

سردار سلامی اظهار داشت: همگان مشاهده کردند که هرچه دشمن هیاهو کرد و اوهام بافت و هرچه مانع تراشید، این ملت از موانع عبور کرد و بی اعتنا به دشمن شد و ایستاد؛ ما در مسیر پیشرفت هستیم؛ در مسیر ساخت قدرتیم و نگران چیزی نیستیم و سختی ها را پشت سر می گذاریم.

وی گفت: این موهبت الهی و تفاضل است برای ما که امت و امام در پرتو اسلام اینچنین منسجم و معتمد با یکدیگر در میانه کارزارند.

مدیر حوزه های علمیه: صدها سال است که روحانیت، تکیه گاه محرومان بوده است 

صدها سال است که روحانیت، تکیه گاه محرومان بوده است/ منطق روحانیت، تواضع در  برابر مردم و غمخواری آنان است - خبرگزاری حوزه

صدها سال است که روحانیت، تکیه گاه محرومان بوده است؛ همیشه مستضعفان از کوثر زلال معرفت فقهای بزرگ سیراب شده اند و مجاهدت های علمی و فرهنگی آنان که به حق از جهاتی افضل از دماء شهیدان است که بگذریم، آنان برای دفاع از مقدسات دینی، تلخی هایی را کشیده اند و زندان ها و اذیت و آزارها دید ه‌اند و زخم زبان ها شنیده اند.

آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه های علمیه در کنگره ۴۰۰۰ شهید روحانی استان قم که مصلای قدس قم در حال برگزاری است، ضمن تسلیت شهادت امام صادق (ع) و خیرمقدم به حضار، اظهار داشت: از بزرگوارانی که با نام و بی نام در طول این سال ها در گرامیداشت شهدا، یادمان های گوناگونی را برگزار کرده اند و فعالیت های زیادی را برای بازشناسی شهیدان عالیقدر انجام داده اند، کمال تقدیر و تشکر را داریم.

وی ابراز داشت: برگزاری این کنگره در ماه خرداد و در ایام شهادت امام صادق(ع) رازآلود و معنادار است.

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: امام شهدا در منشور روحانیت فرموده اند: صدها سال است که روحانیت، تکیه گاه محرومان بوده است؛ همیشه مستضعفان از کوثر زلال معرفت فقهای بزرگ سیراب شده اند و مجاهدت های علمی و فرهنگی آنان که به حق از جهاتی افضل از دماء شهیدان است که بگذریم، آنان برای دفاع از مقدسات دینی، تلخی هایی را کشیده اند و زندان ها و اذیت و آزارها دید ه‌اند و زخم زبان ها شنیده اند، شهدای گرانقدری را به پیشگاه مقدس حق تقدیم کرده اند. شهدای روحانیت منحصر به شهدای مبارزه و جنگ در ایران نیستند؛ در هر نهضت مردمی، علمای اسلام اولین کسانی بوده اند که بر تارک جبینشان، خون و شهادت نقش بسته است؛ کدام انقلاب مردمی و اسلامی را سراغ داریم که در آن حوزه و روحانیت پیشکسوت شهادت نبوده اند و بر بالای دار نرفته اند و اجساد مطهرشان بر سنگ فرش های حوادث خونی به شهادت نایستاده است.

عضو فقهای شورای نگهبان تصریح کرد: ملت بزرگ و شریف ایران و محور مقامت در چند دهه گذشته بهای سنگینی پرداخته اند وبیش از ۲۰۰ هزار شهیدو ۵۰۰ هزار جانباز و ده ها هزار اسیر و آزاده و ترورهای زیاد و تحمل تحریم های چهل ساله و هزاران سختی و مرارت را ملت بزرگ ما تحمل کرده است؛ این بهای سنگین برای چه بوده است؟ ما عاشورا را که تحلیل کنیم، خواهیم دید که امام حسین (ع) و یاران او قربانی شده اند و معلوم می شود که هدف متعالی پشت این بهای سنگین بوده است.

امام جمعه قم بیان داشت: این بها برای اهداف کوچک، امروز، منطقه ای، محدود و … نبوده است؛ بلکه فعالیت های نیروهای مسلح و بسیج و جوانان مجاهد و محور مقامت ما، انقلاب اسلامی بوده است.

آیت الله اعرافی اظهار داشت: شهدا آمده اند پیچ و مهره های فکر منطقه را تغییر دهند و این پیام امام و شهداست؛ انقلاب اسلامی دستاوردهای فراوانی در حوزه های علم، فرهنگ و دانش داشته است. پایه ریزی گفتمان معرفتی جامع و نوین در عالم است؛ این بهای شهدای ما و شماست.

وی ابراز داشت: ملت ما امروز در معرض سنگین ترین تهاجم های بی نظیر تاریخ در همه قلمروهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی قرار گرفته است؛ سپاه کفر با تمام قوا به مبارزه پرداخته است؛ آنان بهتر می دانند که در ایران، چه رازهایی نهفته است؛ چه پیام هایی پنهان و آشکار است و با این درک، به مصاف ما آمده اند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: دشمنان کور خوانده اند؛ موتور محرکه انقلاب اسلامی، شهدا، امام، مراجع، حوزه ها و دانشگاه ها وملت رشید ایران هستند؛ ما سختی های فراوانی داریم، اما تغییر معادلات قدرت، معرفت، علم و دانش و فرهنگ دنیا نیاز به وحدت و همبستگی و جانفشانی و فداکاری و استواری در این مسیر نورانی دارد؛ شهدای ما ضامن پایداری و استقامت ما هستند.

عضو فقهای شورای نگهبان تصریح کرد: امروز طلاب، اساتید و بزرگان ما آمده اند تا با اسلام، رسول خدا و امام صادق(ع) و امام عصر (عج) و شهدای گرانقدر، پیمان ایستادگی، مقاومت و پایداری در راه خدا ببندند.

امام جمعه قم بیان داشت: برخی از شهدای روحانی مربوط به محدثان و راویان و عصر غیبت صغری هستند؛ گروهی دیگر از شهدای روحانی برای قرن چهار تا دوره معاصر برشمرده شده اند و اما عصر انقلاب اسلامی، عصری نو و جدید و تجربه ای کاملا تازه را آفریده و در این مرحله، حداقل ۴۰۰۰ شهید تقدیم کرده ایم.

آیت الله اعرافی اظهار داشت: حوزه و روحانیت باید تلاش کند مانند همیشه مرجعیت علمی، معنوی، اخلاقی، اجتماعی را برای خدمت به مردم حفظ کند؛ روحانیت در عصر دفاع مقدس هم رزمنده بود، هم مبلغ بود، هم گفتمان ساز بود و هم در حمایت لجستیکی همراه و همگام بود.

وی ابراز داشت: شهدای روحانیت در سنین مختلف و از تمام مذاهب گوناگون حضور داشته اند؛ روحانیون داوطلبانه و فعال در صحنه ها حضور داشته اند؛ میراث وصیت نامه و گنجینه فاخر شهدای ما راهنمای امروز ایران، جهان و محور مقاومت است و روحانیت ما افتخار دارد که همراه با مردم، آمیخته با مردم و متواضع در برابر مردم، شهدا را تقدیم کرده است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: پیام شهدای ما به طلاب و روحانیون این است که حوزه انقلابی، حوزه در تراز انقلاب اسلامی، حوزه پاسخگو به نیازهای نسل نو و حوزه پاسخگو به نیازهای بین المللی است.

عضو فقهای شورای نگهبان تصریح کرد: شهدا ما را به حضور در صحنه های انقلاب، دفاع از انقلاب و ارزش های الهی فرا می خوانند؛ حوزه عصر انقلاب، باید پیرو شهدای عالیقدر باشد و ویژگی های آن متمایز از حوزه عصر انزوا باشد؛ ما طلاب و روحانیون آمده ایم تا دست در دست شهدای عالیقدر خود قرار دهیم؛ ما با رهبری بزرگوار و مراجع عالیقدر پیمان تحصیل، جهاد علمی، اجتماعی و سیاسی می بندیم؛ چشم های باز و بصیرت عالی در شرایط گوناگون وظیفه ماست.

امام جمعه قم بیان داشت: پیام این اجلاس به مردم ایران و محور مقاومت این است که روحانیت بر همان اوصاف زهد، قناعت و مردمی بودن استوار است؛ البته ممکن است استثناهای ناصحیحی در میان روحانیون باشند؛ اما منطق روحانیت، تواضع در برابر مردم و غمخوری آنان است و این ویژگی ها را با تمام وجود حفظ خواهیم کرد.

آیت الله اعرافی اظهار داشت: عمامه های خود را نشانه مقاومت، کفن های مقاومت و پرچم ایستادگی برای ایثار و شهادت می دانیم؛ هر شخصی آماده ایثار نیست، حوزه جای او نخواهد بود و نباید لباس روحانیت را بپوشد.

وی ابراز داشت: پیام نهایی این اجلاس به دشمنان امت اسلام و محور مقاومت است؛ امروز روحانیت ما، حوزه ما، دانشگاه ما و همه اقشار و نیروهای مسلح ما مانند عصر دفاع مقدس، بلکه بیشتر در صحنه حاضرند؛ به دشمنان اعلام می کنیم: خیالتان راحت باشد و ره به جایی نمی برید و این ملت در کنار رهبر معظم انقلاب و فرماندهی کل قوا در مقابل شما و اهداف شوم شما خواهد ایستاد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: مسئولان ما این مسیر را خواهند پیمود و امیدواریم این نشست، به ما توان مضاعف برای پیمودن این مسیر را عنایت بفرماید.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها