کد خبر: ۵۰۷۳۷۴
زمان انتشار: ۰۲:۰۹     ۲۸ خرداد ۱۴۰۱
خودروسازی یا کشتی‌سازی؛
هنوز جای تعجب است، کشوری که خودروهای نظامی با توان رزمی بالا، کشتی‌های اقیانوس‌پیما و نفتکش‌های غول پیکر را طراحی، تولید و صادر کرده، چگونه از پس ساخت یک خودروی معمولی برنمی‌آید!

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری 598، بیش از 30 سال از شروع دوباره صنعت خودروسازی می‌گذرد. صنعتی که با تزریق امید و بدنبال ایجاد «تحول» و تولید «خودروی ملی»، صفحه دیگری از تاریخچه این صنعت را بوجود آورد. حمایت‌های همه جانبه دولت و مجلس از شرکت‌های خودرو سازی داخلی بخصوص سایپا و ایران خودرو، روز به روز انتظارات ما را بر تحقق این اهداف بیشتر کرد.

حمایت‌های قانونگذاران و دولتمردان در طول سه دهه گذشته بطوری بوده که در مقاطعی همچون سال 97 تا 1401 شاهد ممنوعیت واردات خودروی خارجی به بهانه حمایت از صنعت ملی خودرو بودیم. این در حالی است که ایران خودرو و سایپا با گذشت 30 سال، هنوز توان تولید صفر تا صد پراید را نیز کسب نکرده‌اند.

اگرچه شرکت‌های خودروسازی داخلی تاکنون ارتباطات گسترده‌ای در جهت تعامل و انتقال تجربه، با شرکت‌های خودروسازی آلمانی، انگلیسی، کره‌ای، ایتالیایی، چینی و... همکاری داشته‌اند، اما نتیجه‌ای جز تولید خودروهای بی کیفیت و درماندگی در باز شدن کیسه هوا خودرو نداشته است!

در طول این مدت نیز هرگاه صنعت خودروسازی بدلیل عدم کیفیت محصولات مورد انتقاد مردم قرار گرفته، یک پاسخ داده است؛ مقصر تحریم است!

کشتی‌سازی الگوی مناسبی برای صنعت شکست خورده خودروسازی است

اما در همین حال متخصصان ایرانی در صنعت خودروسازی نظامی و صنعت کشتی‌سازی کشور، تولید ملی را به معنای واقعی کلمه به منصه ظهور گذاشتند. در طول این سال‌ها متخصصان و مهندسان ایرانی توانستند تولیدات مختلفی در شان ملت ایران بوجود بیاورند که هریک افتخاری برای کشور بوده است.

از خودروهای طوفان پلاس، ارس و کویران گرفته تا کشتی‌های ایران-اراک، ایران-شهرکرد و افراماکس1و2 همگی نتیجه تلاش‌های مهندسان ایرانی در این صنایع بوده است.

اما هنوز جای تعجب است، کشوری که خودروهای نظامی با توان رزمی بالا، کشتی‌های اقیانوس‌پیما و نفتکش‌های غول پیکر را طراحی، تولید و صادر می‌کند، چگونه از پس ساخت یک خودروی معمولی برنمی‌آید!

این نکته نیز حائز اهمیت است که صنعت کشتی سازی و همچنین خودروسازان نظامی کشور هیچگاه همچون ایران خودرو و سایپا، مورد حمایت دولت‌ها قرار نگرفته‌اند اما توانسته‌اند بیشترین بازده را ارائه کنند.

پیش‌تر نیز مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اثرات تحریم ها در داخلی سازی قطعات، گفته بود: تحریم ها در ابتدا اثرات نامطلوبی در صنایع کشور گذاشت چرا که وابستگی شدیدی به واردات داشتیم اما پس از مدتی مهندسان داخلی توانستند با تکیه بر دانش خود قطعات کاملا ایرانی را تولید کنند. هم اکنون بسیاری از قطعات ساخته شده در کشور کاملا ایرانی  است و باعث شده حتی از بسیاری منابع که در گذشته استفاده نمی کردیم استفاده کنیم و این موضوع را به جرات می توان گفت ما خواهان این هستیم که تحریم ها همچنان ادامه یابد تا توان مهندسان داخلی بیشتر نمایان شود. 

دبیر انجمن قطعه سازان ایران همچنین اذعان داشته بود: اما در این بین مشکلاتی وجود دارد. با وجود تلاش ما برای رفع مشکلات تحریم‌های خارجی هر روز حجم تحریم‌های داخلی کشور افزایش یافته به نحوی که تأثیر تحریم‌های داخلی بر عملکرد قطعه‌سازان بیش از تحریم‌های خارجی شده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها