يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۰۸۶۴۸
زمان انتشار: ۱۲:۱۴     ۱۲ تير ۱۴۰۱
گزارش اختصاصی ۵۹۸ از جلسه نقد و بررسی فیلم «بدون قرار قبلی»:
دلیلی که باعث شده فیلم «بدون قرار قبلی» را در مقابل فیلم عنکبوت مقدس قرار ‌دهند نکته‌هایی بوده که در آن برخورنده بوده است.

به گزارش سرویس فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری 598، بهروز شعیبی کارگردان فیلم «بدون قرار قبلی» در جلسه نقد و بررسی این فیلم در سینما آیه شهر مقدس قم حضور یافت. کارگردان این فیلم سینمایی اظهار داشت: یک ماه اول فیلمبرداری هر روز فکر می‌کردم که این فیلم قرار است تعطیل شود چون هنوز هیچ توافق مالی و حمایتی از فیلم نشده بود تا در موعد پایان سال که بنیاد فارابی واقعا همت کرد تا این فیلم ساخته شود.

وی همچنین بیان کرد: ساختن قصه‌ای با این موضوع و مضمون درباره امام رضا علیه السلام بزرگترین اتفاق این فیلم برای من بود.

بهروز شعیبی در خصوص مورد انتقاد قرار گرفتن این فیلم از سوی هردو قشر مذهبی و غیرمذهبی بیان کرد: در حال حاضر فصل به فصل شاهد تغییر عقاید و نظرات آدم‌ها هستیم لذا بایستی –بدور از حواشی- به اعتقاد خودمان نگاه کنیم، چراکه دیگر نه آن سن و نه آن موقعیتی که بتوان افتخار ساخت فیلمی در مضمون امام رضا علیه السلام، ایران و در واقع سرزمین و ریشه‌هایمان را داشت، برنمی‌گردد. لذا اگرچه ممکن است در زمان پخش دچار این قضاوت‌ها بشوم اما سعی می‌کنم در مرحله ساخت و تولید فیلم از همه این‌ها رها بشوم.

کارگردان فیلم «بدون قرار قبلی» افزود: به عقیده بنده بیش از این بایستی به ریشه قضاوت‌های این چنینی در روزگاری که زندگی می‌کنیم بپردازیم. ما همچنان شعر حافظ را میخوانیم بدون آنکه بدانیم او در چه بستر اجتماعی یا با چه مسائلی روبرو بوده یا اطرفیان او چه نگاهی داشته‌اند.

وی در ادامه افزود: اگرچه در این روزگار سخت به دلایل مختلف نگاه‌ها با یکدیگر بسیار متفاوت شده ولی به نظرم فرهنگ و هنر کاری نیست که در یک مقطع زمانی یا در یک بازه کوتاه مدت بتوان راجع به آن قضاوت کرد. در واقع کار فرهنگی دارای دو حیات کوتاه مدت و بلند مدت می‌باشد و به نظرم حیات بلندمدت جای اتکای بیشتری دارد چراکه حیات ما به کارهایمان بستگی خواهد داشت.

شعیبی بیان کرد: بنده در حالت عادی آدم تابعی هستم و متاسفانه نه گفتن برایم سخت است اما هیچ وقت در کارم تابع هیچ چیزی نبودم الا آن چیزی که فکر می‌کردم درست است. لذا هیچ وقت در کارم راجع به قضاوت‌هایی که بعدا خواهم شد فکر نخواهم کرد. یعنی معتقدم که آن کار بایستی به لحاظ سینمایی قصه‌اش را به درستی تعریف و حرفش را منتقل کند و من بتوانم از ابزار سینما برای انتقال این قصه و محتوا استفاده کنم.

او در واکنش به برخی اظهار نظرها در فضای مجازی در خصوص این فیلم گفت: واقعیت این است که در فضای مجازی در رابطه با هر کاری که می‌کنیم دچار پیش داوری می‌شویم. معتقدم حتی داوری و تفسیر بدور از نقد سینمایی خیلی خوب است ولی پیش داوری یک مقداری دست و پا گیر است.

شعیبی در پاسخ به نحوه انتخاب موقعیت‌ها و سبک معماری اذعان داشت: ما برای هر فیلم یک معماری و فضای بصری قائل می‌شویم. مثلا فیلمی مثل دارکوب که قرار است یک فیلم اجتماعی باشد هیچ وقت یک منزل حیات‌دار را انتخاب نمی‌کنیم بلکه بدنبال یک لوکیشن درام بوده و به سراغ آپارتمان خواهیم رفت.

این کارگردان سینما و تلویزیون اضافه کرد: در بدون قرار قبلی نیز معماری یکی از دغدغه‌هایمان بود. فکر می‌کردیم که بایستی یک هارمونی‌ای بین فضاهای انتخاب شده وجود داشته باشد. یکی از نگاه‌های اصلی‌مان توجه به فضاهای نادیده‌ای بود که اصولا در خراسان و اقلیم‌های مختلف ایران وجود دارند.

او همچنین گفت: در واقع وقتی فضای زیبا را در فیلم‌مان نشان می‌دهیم معماری‌های غلط در حال شکل گیری را به خودمان یادآوری می‌کنیم. یکی از نقدهای جدی ما این است که دیگر در تهران نمی‌توان تصاویر زیبا ثبت کرد چون یک نوسازی بدون سلیقه در حال اتفاق است که اگر به دادش نرسند روزبه‌روز شهر را به سمت معماری بی‌قاعده خواهد برد.

شعیبی در پاسخ به سئوال یکی از حاضرین جلسه درخصوص حواشی این فیلم و فیلم عنکبوت مقدس بیان کرد: بنده عنکوبت مقدس را ندیده‌ام اما به نظرم تنها دلیل اشتراکی که این فیلم را با توجه به آن مقابل فیلم «بدون قرار قبلی» قرار می‌دهند، مشهد است. البته ممکن است دلیلی که باعث شده فیلم «بدون قرار قبلی» را در مقابل آن قرار ‌دهند نکته‌هایی بوده که در عنکبوت مقدس برخورنده بوده است.

وی همچنین درباره تقابل «بدون قرار قبلی» با «عنکبوت مقدس» اظهار داشت: بنده نه کارگردان آن را می‌شناسم و نه از مضمون آن اطلاعی دارم. اما فیلم ما اولین بار در جشنواره فجر در بهمن‌ماه اکران شده ولی آن فیلم چندماه بعد برای اولین بار در جشنواره کن نمایش داده شده است. ولی بنده چون هیچ تعریفی از آن فیلم ندارم، نمی‌توانم مقایسه‌ای کنم./

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها