يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۱۰۱۶۲
زمان انتشار: ۱۱:۳۶     ۰۱ مرداد ۱۴۰۱
آمار نشریه فوربس نشان می‌دهد ایران سال 2021 بیشترین درصد افزایش تولید نفت در میان 10 کشور برتر تولیدکننده جهان را به ثبت رسانده است.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از فوربس، در سال 2020 جهان بزرگ‌ترین کاهش مصرف نفت در تاریخ را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به ثبت رساند. پس از 9 سال روند افزایش مصرف نفت در جهان، شیوع کرونا باعث شد تا تقاضا برای طلای سیاه در بازار جهانی 9 درصد کاهش یابد.

البته در سال 2021 شاهد رشد 6 درصدی مصرف نفت در بازار جهانی بودیم که بزرگ‌ترین رشد سالانه از سال 1976 تاکنون به شمار می‌رود. با وجود این افزایش اما مصرف نفت در جهان در سال 2021، 3.7 درصد نسبت به سال 2019 پایین‌تر بوده است.

* بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان نفت در جهان

آمریکا در سال 2021 با مصرف روزانه 18.7 میلیون بشکه بزرگ‌ترین مصرف کننده نفت جهان بود که نسبت به سال 2020،  8.7 درصد رشد داشته است. بیشترین میزان مصرف نفت آمریکا در سال 2005 به ثبت رسید که نسبت به سال 2021، 9 درصد بیشتر بوده است.

پس از آمریکا هم چین با مصرف روزانه 15.4 میلیون بشکه دومین مصرف کننده نفت جهان بود.

به طور کلی طی 10 سال گذشته مصرف نفت در آمریکا سالانه 0.4 درصد بیشتر شده و این در حالی است که متوسط افزایش مصرف سالانه نفت چین 12 برابر آمریکا بوده و در یک دهه گذشته سالانه 4.8 درصد بالا رفته است.

در میان 10 مصرف‌کننده بزرگ نفت در جهان آلمان تنها کشوری است که در سال 2021 کاهش مصرف را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به ثبت رسانده است. آمریکا و چین به ترتیب 19.9 درصد و 16.4 درصد نفت عرضه شده به بازار جهانی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ وارد کرده‌اند و در مجموع بیش از 36 درصد نفت جهان در این دو کشور مصرف شده و می‌شود.

* بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت در جهان

با وجود تأثیرات منفی شیوع ویروس کرونا بر صنعت تولید نفت آمریکا، این کشور در سال 2021 با تولید روزانه 11.2 میلیون بشکه همچنان بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت در جهان بوده است. جایگاه‌های دوم و سوم این لیست هم به روسیه و عربستان تعلق دارد و دو کشور به ترتیب 10.5 و 9.4 میلیون بشکه تولید نفت داشته‌اند؛ درواقع آمریکا،‌ روسیه و عربستان به ترتیب 14.4، 13.4 و 12.1 درصد کل نفت تولیدی جهان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به خود اختصاص داده و در مجموع نزدیک به 40 درصد کل نفت تولیدشده در جهان در سال 2021 با منشأ این سه کشور بوده است.

با وجود آنکه شرکت‌های نفتی در جهان در سال 2021 روند افزایش تولید را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در پیش گرفتند، اما تولید نفت در 6 کشور از 10 کشور بزرگ تولیدکننده این کالای اساسی پایین آمد. همین مسئله بود که باعث شد تا شاهد افزایش قیمت نفت در بازار جهانی باشیم.

کانادا، عراق و چین نیز به ترتیب با تولید 4.7، 4، و 4 میلیون بشکه در روز جایگاه‌های سوم تا ششمین تولیدکننده بزرگ نفت در جهان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به خود اختصاص داده‌اند.

* ایران چندمین کشور تولیدکننده نفت در جهان به شمار می‌رود؟

در سال 2021 ایران روزانه 3.2 میلیون بشکه نفت تولید کرده و هفتمین کشور بزرگ تولیدکننده نفت در جهان بوده است. درواقع 4.1 درصد کل نفت تولیدشده در جهان در سال 2021 مربوط به ایران بوده است.

همان‌طور که گفته شد تولید نفت در 6 کشور بزرگ تولیدکننده نفت در جهان شامل آمریکا، عربستان، عراق، امارات، برزیل و کویت در سال 2021 کاهش داشته، اما ایران با ثبت 16.1 درصد افزایش تولید، بیشترین رشد تولید نفت در میان کشورهای جهان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به ثبت رسانده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها