يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۱۰۷۲۴
زمان انتشار: ۱۷:۰۴     ۰۶ مرداد ۱۴۰۱
عراق در مهار آتش‌سوزی هورالعظیم تعلل کرد؛
شعله‌های آتش در قسمت عراقی هورالعظیم تا نقطه صفر مرزی گسترش پیدا کرد. دود ناشی از آتش‌سوزی شهرهای هویزه، دشت آزادگان و تاحدودی خرمشهر و اهواز را در بر گرفت.

به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه 598، تالاب هورالعظیم به عنوان یک زیستگاه طبیعی با اثرگذاری مثبت و منفی، همواره مناطق مختلف کشور را تحت تاثیر تحولات درونی خود قرار داده است.

حوادثی چون جنگ تحمیلی در گذشته و سال‌های کم بارش پس از آن نیز سبب خشک شدن بخش‌هایی از این تالاب شدند. عملیات صنعتی بویژه نفت در این تالاب باید با رعایت همه زوایا و حقابه تالاب انجام و در خصوص حفاری و استحصال نفت باید دقت بیشتری می‌شد.

تالاب اکوسیستمی است که حداقل به حقابه‌ای نیاز دارد چون محل زیست انواع حیوانات و جانوران اهلی و محلی برای امرار معاش مردم بومی است و از این رو باید تحت هر شرایطی حقابه آن تأمین شود. در قوانین زیست‌محیطی دنیا هر تالاب و رودخانه‌ای که آثار مثبت آن به محیط زیست بر می‌گردد، حقابه‌ای دارد که باید به هر شکلی و در شدیدترین شرایط تنش آبی هم حداقل حقابه آن تأمین شود.

در روزهای اخیر شاهد شعله‌ور شدن آتش در بخش‌هایی از تالاب هورالعظیم بودیم. این آتش سوزی که قسمت عراقی هور را در بر گرفته بود تا نقطه صفر مرزی گسترش پیدا کرد. تعلل عراق در مهار آتش منجر به گسترش آن تا نقطه صفر مرزی شد.

اگرچه مسئولین ایرانی از حریق آتش در قسمت ایرانی هورالعظیم جلوگیری کردند اما دود ناشی از آتش‌سوزی در نیزارهای بخش عراقی تالاب، برخی از شهرهای استان خوزستان را تحت تاثیر قرار داده است. این دود در شهرهای هویزه، دشت آزادگان و تاحدودی خرمشهر و اهواز به چشم می‌خورد. شهرستان‌ مرزی هویزه به ویژه شهر رفیع، بیشتر تحت تاثیر این دود قرار گرفته‌اند.

زبانه‌های آتش در 20 هزار هکتار از تالاب هورالعظیم / ایران در حال رایزنی با عراق برای اعزام هواپیمای آبپاش استزبانه‌های آتش در 20 هزار هکتار از تالاب هورالعظیم / ایران در حال رایزنی با عراق برای اعزام هواپیمای آبپاش است

زبانه‌های آتش در 20 هزار هکتار از تالاب هورالعظیم / ایران در حال رایزنی با عراق برای اعزام هواپیمای آبپاش استزبانه‌های آتش در 20 هزار هکتار از تالاب هورالعظیم / ایران در حال رایزنی با عراق برای اعزام هواپیمای آبپاش است

زبانه‌های آتش در 20 هزار هکتار از تالاب هورالعظیم / ایران در حال رایزنی با عراق برای اعزام هواپیمای آبپاش است

زبانه‌های آتش در 20 هزار هکتار از تالاب هورالعظیم / ایران در حال رایزنی با عراق برای اعزام هواپیمای آبپاش است

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان، با توجه به خشکسالی گسترده امسال، بیش از ۹۰ درصد مساحت بخش عراقی تالاب هورالعظیم دچار خشکی کامل شده است که به همین دلیل اکنون بیش از ۲۰ هزار هکتار از این بخش دچار حریق شده است.

مطوری، سرپرست فرمانداری هویزه در گفتگو با ایسنا اظهار داشت: با توجه به اینکه ۹۰ درصد بخش عراقی عرصه تالاب هورالعظیم کاملا خشک شده، در یک ماه اخیر حدود ۲۰ هزار هکتار از این بخش دچار آتش‌سوزی شده است.

وی بیان کرد: امسال در بخش ایرانی تالابی هورالعظیم حریقی رخ نداده، اما بعضا آتش از بخش عراقی هور به نقطه صفر مرزی با ایران رسیده است.

مطوری گفت: در حال حاضر دود آتش‌سوزی ناشی از این حریق روزانه در هویزه و دشت آزادگان وجود دارد و حتی به اهواز هم رسیده است.

سرپرست فرمانداری هویزه تصریح کرد: با توجه به اینکه این موضوع برون مرزی است، عملا نمی‌توانیم کاری انجام دهیم اما پیگیری‌ها و مکاتبات لازم از طریق ستاد مدیریت بحران و وزارت امور خارجه با کشور عراق انجام شده است و منتظر هستیم اقدامات لازم از سوی کشور عراق انجام شود.

وی تاکید کرد: تامین هواپیمای آب‌پاش درخواست شده تا جمهوری اسلامی ایران برای مهار حریق کمک کند اما با توجه به اینکه حریق خارج از مرز است باید مجوزهای لازم اخذ شود که پیگیری‌ها در حال انجام است و منتظر پاسخ هستیم.

نماینده دشت‌ آزادگان در مجلس شورای اسلامی با ابراز نگرانی از وضعیت تالاب هورالعظیم در گفتگو با برخی رسانه‌ها گفت: حاشیه‌های تالاب هورالعظیم خشک شده است و روز به روز نیز میزان خشکی این تالاب بیشتر می‌شود؛ متأسفانه اکولوژی تالاب را به هم زده‌اند و احیای مجدد این اکوسیستم به آسانی انجام نخواهد شد.

وی با انتقاد از سوءمدیریت منابع آب در تالاب هورالعظیم اظهار کرد: تالاب هورالعظیم یکی از تالاب‌های مهم و بزرگ خوزستان و کشور است که متأسفانه به علت سوءمدیریت‌های منابع آب استان خوزستان، در وضعیت مناسبی قرار ندارد. همان‌طور که در سال‌های گذشته شاهد بوده‌ایم، در یکی دو سال متوالی سیل و رهاسازی آب دار و ندار مردم را می‌بَرد و به مردم آسیب زیادی وارد می‌کند اما سال بعد از آن خشکسالی اعلام می‌شود که این وضعیت، یکی از شاخصه‌های بسیار آشکار سوءمدیریت منابع آب در استان خوزستان است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها