أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۱۱۲۲۹
زمان انتشار: ۰۹:۳۶     ۱۲ مرداد ۱۴۰۱
جلسه پنجم هیات ثارالله محرم ۱۴۰۱/
عضو مجلس خبرگان‌ رهبری امت اسلامی را ثمره تحقق رشته‌های محبت الهی در میان مردم عنوان کرد و گفت: این امت اهل استقامت در مسیر جبهه حق است و در وعده‌های الهی تردید نمی کند.

به گزارش پایگاه 598، آیت الله سید محمد مهدی میرباقری طی سخنانی در شب پنجم ماه محرم در هیئت ثارالله سلام الله علیه که در مدرسه مبارکه فیضیه برگزار می­گردد به بیان ادامه مباحث جلسات گذشته خود در موضوع وجود دو اِمامت در عالم پرداخت و افزود: هر کدام از این دو امامتی که خداوند متعال در آیات شریف الهی از آن نام برده­است، دارای مختصات و ویژگی­هایی است. استاد میرباقری با اشاره به برخی از آیات قرآن کریم پیرامون حضرت ابراهیم سلام الله علیه بیان داشت: خداوند متعال در آیه 124 سوره مبارکه «بقره» بحث از امامت حضرت ابراهیم صلوات الله علیه را به میان می­آورد و مراحل رسیدن ایشان را به مقام امامت را بیان می­فرماید. استاد میرباقری در ادامه به یکی از مهمترین امتحانات حضرت ابراهیم سلام الله علیه اشاره­کرده و اظهار داشت: ابتلا به « کلمات» الهی مهمترین امتحان در مسیر امامت ایشان است و این کلمات الهی همان کلماتی است که خداوند متعال بعد از داستان هبوط حضرت آدم صلوات الله علیه، برای پذیرش توبه­ی ایشان، به جناب آدم سلام الله علیه القا کرده­است.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه در ادامه، ضمن اشاره به ابتلای حضرت ابراهیم صلوات الله علیه با هر یک از معصومین سلام الله علیهم اجمعین، این احتمال را تقویت کرد، که شاید ابتلای ایشان به سید و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام در ماجرای ذبح حضرت اسماعیل سلام الله علیه بوده­است. استاد میرباقری افزود: بعد از آن که حضرت ابراهیم سلام الله علیه از همه­ی امتحانات الهی با موفقیت خارج شد، خداوند متعال او را به مقام امامت برگزید. همان مقامی که مقام «صاحب الامر» بودن است و امکانات الهی در مسیر تحقق و راهبری امت اسلامی در اختیار امام قرار می­گیرد که در باب این مطلب در جلسات گذشته به تفصیل مطالبی عرض شد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با استفاده از این آیه­ی شریفه و آیات دیگر قرآن کریم، که به مسئله امامت حضرت ابراهیم سلام الله علیه پرداخته است، مقام و هم چنین شکل گیری امت ایشان را ذیل مقام و تشکیل امت نبی گرامی اسلام و ائمه معصومین صلوات الله علیهم دانسته و خاطر نشان کرد: یکی از شرایطی که خداوند متعال برای اعطای مقام امامت برشمرده­است، مسئله ظلم و تعدی است. در حقیقت بر اساس آیه شریفه قرآن «لا ینال عهدی الظالمین» ، عهد الهی که همان مقام امامت می­باشد به اهل ظلم و تعدی نمی­رسد. استاد میرباقری سپس به شاخص­ترین خصوصیت اهل ظلم اشاره­کرد و افزود: تعدی و ظلم به مقام نبی گرامی اسلام و حضرات معصومین صلوات الله علیهم اجمعین، اصل ظلم است. لذا آن کسی که حق امیرالمؤمنین علیه السلام را که امامت و رهبری امت است، به ناحق مورد تعدی قرار بدهد، بالاترین ظالم است و به  تعبیر آیات شریف قرآن کریم، این شخص «ظلوم» و «جهول» می­باشد چرا که شانه­ی خود را زیر بار مسئولیتی برده است که توانایی و امکانات برعهده گرفتن این مسئولیت از جانب خداوند متعال به او داده نشده­است.

 

فایل صوتی سخنرانی جلسه پنجم هیات ثارالله محرم 1401

 

استاد سید محمد مهدی میرباقری در ادامه به تبیین وظایف حضرت ابراهیم سلام الله علیه در مسیر امامت خود پرداخت و افزود: «اقامه صلاۀ» و «تطهیر بیت» دو مسئولیت مهم جناب ابراهیم صلوات الله علیه است که خداوند متعال، این دو تکلیف را بر عهده ایشان گذاشته­است. استاد میرباقری سپس به معنای این دو مقام اشاره­کرد و بیان داشت: اقامه صلاۀ یعنی آماده سازی امت برای برپایی ولایت اهل بیت سلام الله علیهم و تطهیر بیت یعنی ارجاع مردم به مقام حضرات معصومین سلام الله علیهم برای از بین رفتن ناپاکی­های ظاهری و الودگی­هایی که در عبور از دار دنیا ممکن است به آن مبتلا شده باشند.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی در فرازهای پایانی سخنان خود با اشاره به این مطلب که سردمداران کفر و استکبار به دنبال این هستند که امت­ها اهل ایمان نباشند و هدف نهایی آن­ها در مبارزه با اولیای الهی، گرفتن ایمان مردم می­باشد، بیان داشت: «بلد امن»ی که خداوند متعال در آیات مربوط به امامت حضرت ابراهیم سلام الله علیه از آن نام می­برد، همان مقام ولایت و تبعیت از حضرات معصومین سلام الله علیهم است که مردم با ورود در این وادی، به امنیت ظاهری و باطنی که همان حفظ ایمان است، می­رسند. استاد میرباقری در پایان افزود: کفار و سران اهل نفاق هم با ورود در وادی بلد امن، با این که اهل شیطنت می­باشند،از متاع قلیل و امکانات الهی به صورت محدود بهره مند می­شوند، ولی باید بدانند قطعا سرانجامشان خلود در آتش دوزخ می­باشد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها