يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۱۱۴۸۱
زمان انتشار: ۱۱:۴۳     ۱۳ مرداد ۱۴۰۱
جلسه ششم هیات ثارالله محرم ۱۴۰۱/
آیت الله سید محمد مهدی میرباقری طی سخنانی در شب ششم ماه محرم در هیئت ثارالله سلام الله علیه که در مدرسه مبارکه فیضیه برگزار شد به تشریح سیر مباحث جلسه­‌ی گذشته پرداخت.

به گزارش پایگاه 598، آیت الله سید محمد مهدی میرباقری طی سخنانی در شب ششم ماه محرم در هیئت ثارالله سلام الله علیه که در مدرسه مبارکه فیضیه برگزار می­گردد به تشریح سیر مباحث جلسه­ی گذشته پرداخت و بیان­کرد: یک دسته از آیاتی که طرح امامت ائمه­ی حق را مطرح می­کند، آیاتی است که مربوط به امامت حضرت ابراهیم سلام الله علیه می­باشد. استاد میرباقری در ادامه افزود: خداوند متعال بعد از مقام نبوت، رسالت و خُلَّت، مقام امامت را برای حضرت ابراهیم سلام الله علیه برگزیده و ماموریت ساخت و هدایت یک امت را بر دوش این امام گذاشته است. استاد میرباقری ضمن بیان سیر مراحل امت سازی توسط آیات قرآن کریم، به یکی دیگر از درخواست های حضرت ابراهیم سلام الله علیه، یعنی طلب «اسلام» از خداوند متعال اشاره کرد و اظهار داشت: مراد از اسلامی که جناب ابرهیم سلام الله علیه، آن را از خداوند متعال طلب کرد، اسلام ظاهری نیست بلکه این اسلام مقام تسلیم مطلق نسبت به خداوند متعال است، زیرا هر مقدار که امام یک امت، تسلیم خداوند متعال باشد، قابلیت ایجاد یک امت صالح و مسلم به وجود می آید.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه در ادامه به تبیین درخواست دیگری از ایشان پرداخت و افزود: مراد از «امت مسلم»، «امت وسط» و « خَیرَ اُمتی» که جناب ابراهیم سلام الله علیه، وجود آن را در نسل و فرزندان خود، از خدوند متعال درخواست کرد، بر اساس شواهد قرآنی و روایات شریف، حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین می­باشند. استاد میرباقری در ادامه از لوازم شکل گیری امت اسلامی را وجود یک امت وسطی عنوان کرد که این امت وسط، واسطه بین نبی اکرم صلوات الله علیه و مردم می­باشند و به وسیله­ی همین واسطه و وسیله، امت اسلامی ساخته و پرداخته می­شود، اقامه معروف و نهی از منکر صورت می­گیرد و جلوی گسترش فساد در عالم گرفته می شود.

 

فایل صوتی سخنرانی جلسه ششم هیات ثارالله محرم 1401

 

عضو مجلس خبرگان رهبری ضمن شرح آیه­ی شریفه «اَرِنا مَناسِکَنا» که درخواست دیگری از جناب ابراهیم صلوات الله علیه در مسیر امت سازی می­باشد، به یک نکته­ی مهم در تبیین ایه­ی مذکور اشاره کرد و اظهار داشت: تشکیل امت بدون تحقق مناسک ممکن نیست، هر امتی قوانین و قواعدی را برای سیر به سمت توحید دارد که خداوند متعال آن را به انبیا و اولیای الهی صلوات الله علیهم اجمعین در قالب­های خاصی ارائه می­کند. استاد میرباقری در ادامه به لزوم ارسال رسول در مسیر تحقق امت اسلامی اشاره کرد و بیان داشت: اصل بعثت پیامبر اکرم برای اهل بیت سلام الله علیهم می­باشد، و اهل بیت سلام الله علیهم اجمعین نیز واسطه میان نبی اکرم صلوات الله علیه و امت می­باشند.

استاد سید محمد مهدی میرباقری یکی از شرایط الحاق به امت اسلامی را اهل تعقل و تفکر بودن دانست و افزود: آن چیزی که موجب جدایی انسان از مسیر امت سازی اهل بیت سلام الله علیهم می شود، سفاهت نفس است. استاد میرباقری در ادامه به تبیین معنای «سفاهت» پرداخت و افزود: سفیه کسی است که نتواند منافع خود را تشخیص دهد و مرز بین حق و باطل را بشناسد، در این صورت چنین شخصی قطعا نمی تواند به همراهی با معصومین سلام الله علیهم اجمعین برسد.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی در فرازهای پایانی سخنان خویش با بیان قسمت­های پایانی دعای حضرت ابراهیم سلام الله علیه در موضوع تطهیر امت از شرک و بت پرستی، به نکته­ای ظریف پیرامون نحوه­ی انحراف امت به وسیله بت­ها اشاره کرد و افزود: یک احتمال در این زمینه این است که این بت­ها، گرچه توانایی انحراف امت را ندارند ولی به هر حال عامل ایجاد انحراف در امت اسلامی می­باشند و مردم با دلبستگی به این بت­ها از مسیر امت مسلمه خارج می­شوند. استاد میرباقری افزود: اما احتمال دوم این است که مراد از بت، همین چوب و سنگ و اینها نباشد، بلکه مراد از بت هایی که توانایی انحراف در مسیر امت را دارند، اشخاصی هستند که باعث اضلال بسیاری از امت اسلامی شده­اند. استاد میرباقری در پایان تاکید کرد، تنها مسیری که موجب نجات امت از بت پرستی خواهد شد، تبعیت و تسلیم در برابر اهل بیت سلام الله علیهم اجمعین می­باشد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها