أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: فَـرَضَ اللّه‏ُ ... الصِّیـامَ اِبْتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ؛ ... خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص خلق را بیازماید

      
کد خبر: ۵۱۱۵۶۲
زمان انتشار: ۱۴:۰۱     ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
دکتر سید جواد هاشمی فشارکی:
در روز جهانی حضرت علی اصغر نمازجمعه تودشک با حضور نمازگزاران شهردر جمعه 14مرداد 1401 پس ایراد خطبه های توسط حجت الاسلام والمسلمین دشتی برگزارشد. سخنران بعد از نمازجمعه این هفته دکتر سید جواد هاشمی فشارکی بود.

به گزارش سرویس فرهنگی پایگاه 598، در روز جهانی حضرت علی اصغر نمازجمعه تودشک با حضور نمازگزاران شهردر جمعه 14مرداد 1401 پس ایراد خطبه های توسط حجت الاسلام والمسلمین دشتی برگزارشد. سخنران بعد از نمازجمعه این هفته دکتر سید جواد هاشمی فشارکی بود. 

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی ضمن تسلیت ایام تاسوعا و عاشورای حسینی گفت : ما که وارث نماز جمعه و این مجالسیم ، نخست باید بدانیم که نعمات دستاوردهای انقلاب است ، و شکر انرا بجا اورده و سپس از برکات ان بهره مند شود. چرا که نمازجمعه بعنوان قلب فرهنگی شهربر محور نهضت حسینی راه را به ما نشان میدهد .

ایشان در خصوص رسالت ما در نهضت عاشورا گفت : صحنه های عاشورا بزرگترین مصیبت عالم و بزرگترین حماسه رزمی و تجلی اوج ایمان بوده و در قبال ان ، ما رسالت خویش را باید احصا کرده و دنبال کنیم. نخستین مساله یافتن ریشه ها و زمینه های بروز عاشورا ست، که به جریان سقیفه و پیامدهای ان در بدعت کنار زدن امام معصوم از حکمرانی وسپس برمنصب نشاندن افراد نا اهل بر امور جامعه اسلامی بود. و امام بر علیه نظام ظالم وحاکم فاسق قیام کردند و نهایتا با اعراض و عدم همراهی اکثریت مسلمانان، واقعه سخت عاشورا رقم خورد.

وی اظهار داشت: بعد شهادت امام و یاران وی ؛ دشمن تصور کرد که قضیه خاتمه یافته است ؛ در حالیکه با جهاد تبیین حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع)، انتقال پیام عاشورا صورت گرفته وماندگار گردیده و الگوی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و همچنین در برابر سایر تهدیدات دشمنان قرارگرفته و دستاوردهای زیادی بهمراه اورد .

دکتر هاشمی فشارکی در خصوص  برخی آسیب ها، انحرافات و کجی هایی که مخل پیروی از اهداف قیام و روشهای مبارزه  شیعه است، چنین گفت:  آسیب‌های متوجه نهضت عاشورا  که به فلسفه و اهداف نهضت امام حسین (ع) آسیب وارد می‌کند این موارد است: محدود سازی واقعه به مصیبت خوانی صرف، بیان صرفا مطالب تاریخی مصیبت‌ها و حوادث حزن آور و پرداختن به ظاهر حرکت عاشورا بدون توجه به ابعاد دیگر رزمی؛ دفاعی؛ حماسی، که جفای به اهداف نهضت عاشورااست. حدود سازی مراسم به زنجیرزنی و سرگرم شدن به علم وکتل و. ...که فقط شور بدون ارتقای شعور ومعرفت حسینی است. تحریف لفظی عاشورا  یعنی ظاهر مطلبی را عوض کنند، که قطعا ضرر به روح نهضت وارد میکند. مانند روضه لیلا و علی اکبر که وی اصلا در کربلا نبوده است. تحریف دامادی حضرت قاسم علیه السلام، تحریف برخی از وقایع شب عاشورا؛ تحریف اغراق آمیز تعداد کشته شدگان، که تحریف حوادث عاشورا  تلقی میشود. تحریف معنوی عاشورا  یعنی پرداختن به مناسک عاشورا بجای پرداختن به اهداف عاشورا است. مبارزه با ستمگران اُموی جهت تأمین امنیّت برای مردم ستمدیده، که به مرور زمان سبب انحراف در مجالس میشود .همچنین انحراف در اهداف قیام عاشورا ؛که خطرناک‌ترین تحریف واقعه کربلا توسط حسن روحانی صورت گرفت.در حالیکه امام حسین (ع) با دشمن مذاکره به معنای امروزی نداشت، بلکه دیدار برای اتمام حجت و تشرزدن به وی بوده است وی انرا مذاکره تعبیر کرد تا بتواند دریوزگی به امریکا را توجیه و برجام را به ملت تحمیل کند. پیرایه‌های ناروا و نامتجانس مانندقمه زنی، رواج زبان حال‌های مبتذل، سبک‌های غنایی، رواج شیوه‌های ناپسند سینه زنی و زنجیرزنی در حد آسیب رساندن به خود ، استفاده از برخی آلات موسیقی نامناسب در عزاداری ها ، اذیت کردن و آزار رساندن به دیگران با روش‌های گوناگونی، چون پخش صدا‌ها و نوحه‌ها از بلندگو‌های محافل عزاداری تا پاسی از شب، مطالب غلو و... اضافه شود، جفاست.

وی ادامه آسیب ها، انحرافات و کجی ها در مراسم عزاداری را چنین بیان کرد :  برخی افراد سخنور ویا مداح مراسم با سطح سواد کم دینی، شمع روشن کردن در شامگاه عاشورا ، به صورت مختلط با ظواهری نامناسب ، در مواردی وحدت شکنی با اهانت به برخی، فتنه آنتی تز عاشورا درجریان فتنه هشت ماهه سال ۱۳۸۸، ضعف دلسوزان اهل بیت در پرداختن مبالغه آمیز و یا بیان تفضیل اسیب‌های هیات‌های عزاداری توسط دلسوزان اهل بیت در مجالس عمومی، می‌تواند این تصور را در ذهن ایجاد کند که اکثرمجالس دچار آسیب بوده،در حالیکه نباید به گونه‌ای بیان شود که در ذهن شوند القا شود که اکثر مجالس و مداحان خرافه گو هستند که می‌تواند تاثیر منفی بهمراه داشته باشد.

ایشان بیان داشت : همچنین دلسوزان اهل بیت در ضعف اطلاع رسانی در خصوص تحریفات وانحرافات مجالس عزای حسینی قرار دارند و بایستی با روش‌های مختلف در صدد رفع بوده و چه بسا لازم باشد، حسن کنجکاوی و معضل بازنشر در فضای مجازی ،  انتشار حوادث معدود رخ داده در حاشیه مراسم عزاداری و برجسته نمایی آن توسط دشمنان می باشد .

دکتر هاشمی فشارکی در پایان گفت: عمده ترین تهدیدات متوجه نهضت عاشورا، برنامه ریزی دشمنان اسلام برای انحراف در اذهان مردم، همچنین شکارچیان دشمن، مبنی بر جمع آوری برخی جنبه‌های خطاهای پراکنده و تعمیم دادن ان به کل مراسمها و ایجاد وهن و انگ زنی خرافه بودن به اصل مراسم می باشد .که ضرورت دارد با هوشیاری و حساسیت ؛ این اقدامات را خنثی نماییم . مراسم عزاداریهای عاشورای حسینی بایستی همه اهداف نهضت امام حسین (ع) را درگام دوم انقلاب اسلامی تبلور بخشند. تا هم نهضت عاشورا از انحرو وتحریف مصون بود و هم اینده انقلاب تضمین شود و هم زمینه سازان ظهور حضرت مهدی (عچ) گردد.

*******************************

شهر تودشک در بخش تودشک از شهرستان کوهپایه و در فاصله ۹۰ کیلومتری شرق جاده اصفهان به نایین قرار دارد. این شهر در سال ۱۳۸۰ از تلفیق نقاط تودشک، تودشکچویه، صادق آباد، رجان، مزرعه نو و مزرعه کهنه و دهکده‌های کوچک‌تر در منطقه (قندی، انگرود، انجیران و لاگزی) شکل پذیرفت.

اين شهر در سال 1386 جمعيتي برابر با 4200 نفر داشته‌است.شهرداري اين شهر در سال 1380 خورشيدي تشکيل شد.و براساس سرشماری 1395 دارای 1380 خانوار و  4275 نفر بوده است . و اغلب مردم محلی به مشاغل خدماتی، کشاورزی، قالیبافی اشتغال دارند. زبان مردم تودشک فارسی با گویش تودشکی، نائینی است که با گویش معیار فارسی تا حدودی متفاوت است .این دیار کهن تعداد 49 شهید والامقام تقدیم انقلاب اسلامی نموده است .

این منطقه دارای آب و هوایی نیمه صحرایی بوده  و خاک آن شنی و قابل نفوذ است و در عمق ۱۵ متری خاک یک قشر آهکی به قطر ۱ تا ۲ سانتیمتر وجود دارد؛ بنابراین خاک این منطقه با وجود آثار شوری خاک فقیری است. در تودشک تقریباً اکثریت خانواده‌ها مالک زمین هستند که البته مقدار آن بستگی به سهمیه آب دارد که عبارتست از ۵/۱ حبه که باعث کشاورزی محدوده‌ای به مساحت ۷۰۰۰ متر مربع می‌گردد.

اثار باستانی و طبیعی تودشک شامل یخچال در سمت جنوب غربی تودشک جهت ذخیره اب در پاییز ، آب انبار تودشک جهت جمع آوری آب ها ، خانه نهنگی ها در هسته اولیه محله تودشکچویه شهر تودشک با مساحت 4250 متر مربع و با قدمت بیش از یک قرن وکوه صلوات می باشد .

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها