يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۱۱۵۸۳
زمان انتشار: ۰۹:۱۲     ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی، بازار افغانستان را تنها راه حل مشکلات سیستان عنوان و برلزوم ساخت صنایع بزرگ در استان تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری 598 به نقل از محمد سرگزی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا با اشاره به اینکه اگر در حوزه آب سریعاً به داد حوزه سیستان نرسیم، قطعاً یک مهاجرت گسترده از حوزه سیستان خواهیم داشت، اظهار داشت: در ۴ ماه اول سال ۱۰۰۰ خانواده از حوزه سیستان خارج شده‌اند، بر اساس اسنادی که از ترابری استان اخذ کرده‌ایم، مشخص شده است که ۱۰۰۰ خانواده اسباب منزل خود را استان خارج کرده اند، این آمار مربوط به ۵ شهر از حوزه سیستان است. جمعیت سیستان در حال حاضر ۳۹۰ هزار نفر است. البته اگر الان سرشماری کنیم، قطعاً جمعیت از ۳۹۰ هزار کمتر خواهد بود.

در ۴ ماه اول امسال ۱۰۰۰ خانواده از حوزه سیستان خارج شده‌اند

سرگزی ادامه داد: مقام معظم رهبری معتقدند، استان سیستان و بلوچستان تنگه احد جمهوری اسلامی ایران است.یعنی هر اتفاقی افتاد باید این تنگه حفظ شود. دولت‌ها هر کاری که از دستشان بر می‌آید باید برای نگهداشت مردم در تنگه احد انجام دهند.

وی با اشاره به سفر آیت الله رئیسی به سیستان و بلوچستان گفت: کاش اولین سفر رییس جمهور به این استان انجام نمی‌شد چون سفر بی برنامه بود، مشخص نبود می‌خواهند چه کار کنند، اول آمدند سفر، بعد از  دو ماه تازه پیگیری مصوبات آغاز شد. اما در استان‌های دیگر اول جلسات کارشناسی برگزار می‌شود، مشکلات احصا و بعد سفر برگزار می‌شود.

سرگزی اظهار داشت: دولت به بحث پرداخت خسارت «نه کشت و خشکسالی» به مردم پایین دست سد کرخه به حق ورود پیدا کرد، مصوبه‌ای در هیئت دولت تصویب شد، که به مردم پایین دست سد کرخه ۳۰۰ میلیارد تومان خسارت پرداخت شود. قرار بود پرداخت خسارت به مردم سیستان هم در این مصوبه لحاظ شود اما سیستان حذف شد و الان ۶۰ هزار خانواده کشاورز بلاتکلیف هستند.

سرگزی گفت: قرار بود به مردم سیستان بابت هر هکتار ۵ میلیون تومان پرداخت کنند، درحالی که در مصوبه سد کرخه مقرر شده است به کشاورزان بابت هر هکتار ۷ تا ۱۲ میلیون تومان پرداخت شود. 

بازار افغانستان، راهکار حل مشکلات سیستان/ لزوم ساخت کارخانه‌جات بزرگ در سیستان

وی در خصوص راهکار حل مشکلات سیستان گفت: در حوزه افغانستان ظرفیت زیادی برای صادرات کالاهای ایرانی وجود دارد، باید کارخانه‌هایی بزرگی در سیستان ایجاد شود تا هرچه تولید می‌کنیم به افغانستان صادرات شود. یک بازار چهل میلیونی در افغانستان متقاضی کالاهای ایرانی است، اما متاسفانه ظرفیت مورد نیاز ایجاد نشده است. 

سرگزی با بیان اینکه افغانستان یک بازار بسیار بزرگ برای صادرات محصولات تولید شده در سیستان است، گفت: تنها فردی که از اول انقلاب به لزوم توسعه سیستان توجه کرده است،مقام معظم رهبری است،تا امروز توسعه سیستان مرهون نگاه ویژه حضرت آقا است، ولی هیچ دولتی برای توسعه سیستان برنامه جامع صنعتی ندارد.

دولت‌ها ۸۵۰ میلیون دلار بودجه توسعه سیستان را هدر دادند

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی با اشاره اینکه به دستور رهبر انقلاب ۵۰۰ میلیون دلار به توسعه سیستان اختصاص یافت،اظهار داشت: دولت‌ها در اختصاص این بودجه بسیار بد عمل کردند، باید این بودجه به توسعه صنعتی استان اختصاص می‌یافت اما با تدبیر اشتباه مسئولان به توسعه کشاورزی استان آن هم در شرایطی که سیستان با مشکل خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کرد، اختصاص یافت.

سرگزی ادامه داد: از متولی توسعه کشاورزی سیستان پرسیدم شما چطور سند تخصیص ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب برای این پروژه پیش بینی کردید. گفت آن زمان آب بود، گفتم شما مگر ۸۵۰ میلیون دلار پول را می‌خواستید برای یکسال هزینه کنید که آن زمان آب بود. شما یک پروژه‌ای داشتید که می‌خواهید ۱۰۰ سال در حوزه سیستان از آن استفاده کنید. شما حداقل باید مطالعه می‌کردید در ۳۰ سال گذشته چقد آب وجود داشته، بعد بیایید سند تخصیص ۴۰۰ میلیون متر مکعبی آب را صادر کنید که ۸۵۰ میلیون دلار پول برای آن هزینه شود.دولت باید نگاه ویژه ای به صنعتی شدن استان سیستان داشته باشد.

سند رسمی معاهده ایران و افغانستان در مورد حق آبه هیرمند گفت: ما نه فقط در حوزه سیستان، بلکه در سایر نقاط کشور هم متأسفانه در دهه‌های اخیر یک سیاست مشخصی در حوزه آب نداشته ایم. معاهده‌ ایران و افغانستان در این خصوص مربوط به سال ۱۳۵۱ است. آنجا ذکر شده که ۲۶ متر مکعب بر ثانیه حقابه رودخانه هیرمند است، طرف افغان در طول سال‌های گذشته حتی یک بار هم به  تعهدات خود عمل نکرده است. 

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دولت باید سیاست خودش را در خصوص آب‌ریزهای مشترک با کشورهای همسایه مشخص کند.

وی با اشاره به پیگیری حق آبه هیرمند از سوی وزارت امورخارجه و نماینده ویژه رییس جمهور در امور افغانستان گفت: ماموریت پیگیری ویژه حق آبه هیرمند به نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان محول شده است. وزارت خارجه و وزارت نیرو نیز پیگیر این موضوع هستند.

سرگزی با اشاره به نگاه خوشبینانه نماینده ویژه رییس جمهور در امور افغانستان به احقاق حقوق ایران در مورد حقآبه هیرمند، اظهار داشت: هر زمانی که تحقق حقآبه ایران را از نمایندگی ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان پیگیری می‌کنیم، آنها خیلی خوشبینانه می‌گویند؛ طالبان متعهد به تخصیص حقآبه ایران است.

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه امروز حیات و ممات سیستان به آب افغانستان گره خورده است، اظهار داشت:  فقط تا پایان سال در حوزه سیستان آب شرب داریم، آب کشاورزی که در جای خودش قابل بررسی است و در طول این سالیان هم یک منبع پایدار تأمین آب شرب برای منطقه سیستان و ۵۰۰ هزار نفر در حوزه زاهدان پیش بینی نشده است.

وی ادامه داد: در سالهای گذشته سیلاب از افغانستان وارد سیستان می‌شد، اما با ساخت بند کمال خان، همان سیلاب هم کنترل می‌شود.

سرگزی با بیان اینکه باید سندی در حوزه آب داشته باشیم که سیاست‌های ملی و بین المللی کشور را مشخص کند، اظهار داشت: راهبرد حوزه سیاست داخلی و خارجی ایران پیرامون حوزه آب مشخص نیست. تا امروز مسئولان این موضوع را به صورت سلیقه‌ای پیگیری کرده‌اند،  هر زمانی با کمبود آب و خشکسالی مواجه بوده ‌ایم، دستگاه های مربوطه تلاش کرده اند تا حق آبه ایران را محقق کنند.

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به واسطه عدم تحقق حق ابه ایران از هیرمند، ۶۰ هزار کشاورز در حوزه سیستان بیکار شده‌اند و تا امروز هم نتوانسته ایم هیچگونه کمکی به آن‌ها داشته باشیم. دولت هم هیچ کمکی تا الان انجام نداده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها