يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۱۱۶۵۶
زمان انتشار: ۱۴:۴۹     ۱۵ مرداد ۱۴۰۱
شب هشتم محرم حرم‌ حضرت معصومه(س) محرم ۱۴۰۱/
استاد حوزه علمیه گفت: طالب شهادت بودن مهم‌ تر از نفس شهادت است چرا که مشتاقانه در کنار امام زمان(عج) بودن بسیار ارزشمند است به همین خاطر باید همیشه جزو مستشهدین باشیم.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از ایسنا، آیت‌الله سیدمهدی میرباقری در سخنرانی هشتمین شب محرم در شبستان امام‌خمینی(ره) حرم‌ حضرت معصومه (س) عنوان کرد یکی از آیاتی که اشاره به واقعه کربلا دارد و روایات نیز آن را تایید می‌کنند آیه ۷۷ سوره مبارکه نساء است.

وی بیان کرد: خداوند در این آیه دستور به جهاد داده است و با تعابیری لطیف و برجسته مباحث جهاد و شهادت را بیان نموده است.

استاد حوزه‌علمیه اظهار کرد: تمام فرصت های دنیا کوتاه است و حتی کسانیکه عمر طولانی داشتند مثل حضرت نوح (ع) از فرصت کم دنیا سخن می‌گفتند در حالیکه ایشان حدود ۹۰۰ سال در این دنیا زندگی کردند.

میرباقری تاکید کرد: طبق آیه ۷۷ سوره نساء تمام متاع دنیا اندکی بیش نیست و فرصت ها کم و مرگ نزدیک بوده و حیات آخرت برای کسانیکه گرفتار دنیا نبودند بهتر از حیات دنیایی است.

وی خاطر نشان کرد: یکی از نکات این آیه این است که جهاد در راه خدا دارای شرایط خاصی است و هر کسی اهل اینگونه جهاد نیست چرا که جنگ در راه غیرخدایی اتلاف جان است و هیچ فایده ای نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه تنها تربیت‌شدگان مکتب اهل‌بیت(ع) می‌توانند در اینگونه جهادها شرکت کنند چرا که این مسیر آمادگی‌های خاصی را می‌طلبد، افزود: اصحاب سیدالشهدا گر چه به ظاهر به شهادت رسیدند اما هیچگاه متحمل ضرر و خسارتی از سوی شجره بنی امیه نشدند چرا که اصحاب عاشورایی به حیات طیبه رسیدند.

وی با بیان اینکه انسان‌هایی که با خداوند تجارت کنند و دعوت خدا را اجابت نمایند خداوند به آن‌ها بشارت پیروزی می‌دهد و سودی کسب خواهند کرد که ابدی است، گفت: کسانی می‌توانند در این مسیر حرکت کنند که خود را از تمام تعلقات دنیایی رها کرده باشند.

رئیس فرهنگستان علوم‌اسلامی تاکید کرد: اگر اصحاب عاشورایی در کنار سیدالشهدا به شهادت نمی‌رسیدند الان اثری از آن‌ها نبود چرا که عمر انسان‌ها کوتاه است و زودگذر اما این اصحاب به مقامی رسیدند که تا ابد ماندگار شدند.

سخنران حرم حضرت معصومه (س) یادآور شد: هیچگاه درجات لشگر «توابین» و لشگر «سلیمان بن صرد خزاعی» همانند «حبیب بن مظاهر» و «مسلم بن عوسجه» و دیگر اصحاب عاشورایی نیست چرا که امثال حبیب از همان ابتدا به لشگر سیدالشهدا ملحق شده بودند.

وی اظهار کرد: در زمان ظهور امام زمان(عج) باید با سرعت تمام به لشگر حضرت ملحق شویم و از بهانه جویی و… دوری بجوییم و موانع را قبل از ظهور برطرف نماییم.

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: طالب شهادت بودن مهم‌ تر از نفس شهادت است چرا که مشتاقانه در کنار امام زمان(عج) بودن بسیار ارزشمند است به همین خاطر باید همیشه جزو مستشهدین باشیم. شهادت و جهاد کسانی حقیقی و مقبوله است که به مقام تسلیم در برابر امام معصوم رسیده باشند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها