أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: فَـرَضَ اللّه‏ُ ... الصِّیـامَ اِبْتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ؛ ... خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص خلق را بیازماید

      
کد خبر: ۵۱۱۸۲۰
زمان انتشار: ۱۶:۴۳     ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
اخباری از متن توافقنامه؛
آمریکا بدلیل نداشتن پلن B در قبال سیاست‌های خارجی ایران حاضر به مذاکره و امتیازدهی شده است.

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه خبری 598، نزدیک به 16 ماه از شروع دور جدید مذاکرات جهت احیای برجام میان ایران و آمریکا بطور غیرمستقم می‌گذرد. پس از انتخابات خرداد 1400، روند مذاکرات با روی کارآمدن دولت سیزدهم بکلی تغییر کرد. مذاکره کنندگان ایرانی با اتخاذ سیاست‌های جدید، بدنبال تامین منافع ایران بوده و هستند.

دولت سیزدهم با عبرت گیری از تجربه تلخ برجام و خروج راحت آمریکا از آن، خطوط قرمزی را در سیاست خارجی خود تعیین کرده و تاکنون به هیچ وجه در این رابطه کوتاه نیامده است. ایران در طول این 16 ماه بدنبال گرفتن ضمانت اجرای قوی از آمریکا برای هزینه‌دار کردن خروج احتمالی آمریکا در آینده است.

در این باره صبح امروز نشریه پولیتیکو با استناد به متن توافق پیشنهادی ایران و آمریکا، مدعی کاهش فشار تحریمی بر سپاه پاسداران برای رسیدن به توافق شد. این خبر در حالی منتشر می‌شود که تا به الان هیچ خبر موثقی از متن توافق پیشنهادی ایران و آمریکا رسانه‌ای نشده است.

گفته‌های ضد و نقیض پولیتیکو از کاهش تحریم‌های سپاه / رابرت مالی: هر گزارشی در خصوص کاهش استانداردهای تحریمی، اشتباه است!

پولیتیکو اظهار داشت: شرایط نشان می‌دهد که دولت جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، آماده است تا امتیازات بیشتری از آنچه انتظار می‌رفت برای حصول توافق به ویژه با کاهش فشار بر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک ارتش قدرتمند، بدهد.

این سایت آمریکایی اذعان داشت: بایدن تلاش برای احیای توافق هسته ای 2015 را در اولویت سیاست خارجی خود قرار داده و استدلال می کند که این بهترین راه برای جلوگیری از ساخت بمب هسته ای ایران است.در حالی که پیشنهاد اروپا با میانجیگری جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و با هماهنگی نزدیک با مقامات آمریکایی، تحریم‌های سپاه را به خودی خود لغو نمی‌کند، اما اثربخشی آنها را به شدت محدود می‌کند.

پولیتیکو نوشت: بر اساس متن پیشنهادی، اروپایی‌ها و سایر غیرآمریکایی‌ها می‌توانند بدون ترس از اعمال تحریم‌های آمریکا، با نهادهای ایرانی که در «معاملات» با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درگیر «معاملات» هستند، تجارت کنند، به شرطی که شریک تجاری اصلی آنها در فهرست تحریم‌های آمریکا نباشد.

سایت بریتانیایی پولیتیکو تصریح کرد: اروپا که ایران را بازار و منبع انرژی جذاب می داند، در رویکرد خود به تهران انعطاف پذیرتر بوده است.

اما این در حالی است که رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در گفتگو با شبکه PBS آمریکا، ادعای نشریه پولیتیکو را رد کرد.

گفته‌های ضد و نقیض پولیتیکو از کاهش تحریم‌های سپاه / رابرت مالی: هر گزارشی در خصوص کاهش استانداردهای تحریمی، اشتباه است!

مالی در پاسخ به این سئوال مجری شبکه «آیا آمریکا اصلاً امتیازی می‌دهد که به غیر آمریکایی‌ها اجازه دهد با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تجارت کنند و اساساً تحریم‌های آمریکا را دور بزنند؟» گفت: ما برای کاهش استانداردهای خود در مورد اروپا مذاکره نکرده و نخواهیم کرد.

شرکت ها برای تجارت با ایران باید به تحریم های ما احترام بگذارند.  تحریم ها خیلی خوب تعریف شده‌اند. وزارت خزانه داری استانداردهای بسیار روشنی را برای کارهایی که شرکت‌ها باید انجام دهند و نوع بررسی دقیقی که باید انجام دهند ارائه می‌کند. هر گزارشی بر خلاف این ادعا که ما آن استانداردها را پایین می آوریم، که با آن استانداردها مذاکره خواهیم کرد، کاملاً اشتباه است.

مجری شبکه آمریکایی در گفتگو با رابرت مالی می‌پرسد: در مورد لغو تحریم ها، ایران چقدر تخفیف می گیرد؟ یکی از تحلیل‌های سازمانی که البته مخالف بازگشت مجدد آمریکا به قرارداد است، می‌گوید که ایران طی اینن توافق به ده‌ها میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکزی که در حال حاضر مسدود شده‌اند دسترسی پیدا می‌کند و می‌تواند ده‌ها میلیارد دلار بیشتر نفت بفروشد.

مذاکره کننده ارشد آمریکایی در این باره گفت: من به شما عددی نمی‌دهم، زیرا این عدد گمانه زنی خواهد بود. اما می‌توانم بگویم دارایی‌هایی هستند که مسدود شده‌اند. دارایی‌ها ایران شامل پول‌هایی هستند که در پیش از زمان تحریم‌ها وجود جمع‌آوری شده و اکنون در حساب‌های بانکی در سراسر جهان است. لذا درصورت پایبندی به توافق می توانند به آنها دسترسی داشته باشند.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران درخصوص پرایی وضع این تحریم‌ها اظهار کرد: این تحریم‌ها برای دستیابی به توافق با ایران برای محدود کردن برنامه هسته‌ای آن و اطمینان از اینکه ایران نمی‌تواند به سلاح هسته‌ای دست یابد، اعمال شد.

وی درخصوص میزان تاثیر تحریم‌های آمریکا بر ایران اذعان داشت: از زمانی که پرزیدنت ترامپ تصمیم گرفت از توافق خارج شود، ایران را با یک برنامه هسته ای بدون محدودیت و حضور منطقه‌ای قوی‌تری دیده‌ایم. بنابراین آن آزمایش شکست خورده است.

 

در اینجا باید یادآور شویم که آمریکا بدلیل نداشتن پلن B در قبال سیاست‌های خارجی ایران حاضر به مذاکره و امتیازدهی شده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها