کد خبر: ۵۱۲۱۵۱
زمان انتشار: ۱۷:۴۴     ۲۶ مرداد ۱۴۰۱
وزیر صمت در مصاحبه با خبرنگار ۵۹۸:
یکسان بودن قیمت آب و گاز در تمام کشور باعث مکان یابی اشتباه واحدهای صنعتی و تولیدی شده که مبتنی بر ملاحظات اقتصادی نیست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری 598، محسن محمودآبادی: صبح امروز وزیر صمت پس از جلسه هیئت دولت در بین خبرنگاران حاضر شد. سیدرضا فاطمی امین در پاسخ به سئوال خبرنگار 598 در خصوص نتیجه طرح انتقال صنایع آب‌بر به جنوب کشور، پاسخ داد: ما در حال حاضر مشغول بازنگری ضوابط سرمایه گذاری هستیم. چراکه آب و گاز در تمام کشور دارای قیمت یکسان هستند. این باعث شده که مکان یابی واحد های صنعتی و تولیدی مبتنی بر ملاحظات اقتصادی نباشد.

وزیر صمت بیان کرد: ما بابد این ضوابط را از اساس اصلاح کنیم و طبیعتا ممکن است که تصمیم گیری اقتصادی این ضوابط را مشخص کند مثلا گاهی مواقع بهتر است که سنگ آهن بهتر است که به محل وجود منابع آبی منتقل و گاهی نیز بهتر است که منابع آبی را به سمت واحدهای صنعتی منتقل کنیم که این مباحث اقتصادی است.

فاطمی امین تصریح کرد: اگر نظام‌های قیمت گذاری اصلاح شود، تصمیمات اقتصادی گرفته خواهد شد.

وی در ادامه گفت: این یک نقص در اقتصاد ماست و به معنای تغییر قیمت آب در کشور نیست. در واقع بحث بر سر این است که نادرستی نظام‌های اقتصادی باعث مکان یابی اشتباه واحدهای صنعتی می‌شوند.

وزیر صمت همچنین اشاره کرد: در برخی از صنایع، طرح انتقال آب بهینه‌تر از انتقال صنایع به استان‌های جنوبی است. به عنوان مثال انتقال سنگ آهن چادرملو به مناطق جنوبی کشور و فرآوری در کنار دریا صرفه اقتصادی ندارد لذا در این مورد طرح انتقال آب به منطقه مرکزی به صرفه‌تر است.

فاطمی امین همچنین در جمع خبرنگاران گفت: طرحی در مورد تفکیک وزارت صمت در مجلس بررسی شده و دولت نیز با آن طرح موافقت کرده است. 

وی افزود: البته مسیر انجام این کار باید در مجلس شورای اسلامی طی شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: بهتر است من درباره این موضوع صحبت نکنم، اما در مجموع باید گفت که تصمیم لازم را باید مجلس بگیرد.

فاطمی امین در رابطه با آخرین وضعیت آیین نامه واردات خودرو  بیان داشت: واردات خودرو نهایی شده است و شنبه هفته آینده خبر قطعی واردات آن اعلام می‌شود.

وی با بیان اینکه در طرح واردات خودرو، خودروی دست دوم وارد نمی‌شود، گفت: مدل واردات خودرو به بازرگانان بستگی دارد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها