يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۱۲۲۲۷
زمان انتشار: ۱۳:۰۵     ۲۷ مرداد ۱۴۰۱
نماینده کرمان گفت: مسئولانی در دولت هستند که کارآمدی لازم را نداشته‌اند و ندارند و هنوز هم بر مسند قرار دارند و این یک انتقاد جدی است.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از فارس، هم‌افزایی بین دولت و مجلس طی سال گذشته تاکنون، باعث رفع برخی موانع قانونی در زمینه اجرا شده است که همین موضوع باعث حل بسیاری از مشکلات شده است، اما برخی جریانات سعی دارند، هم‌افزایی دولت و مجلس را زیر سوال ببرند. برای بررسی این موضوع با محمدمهدی زاهدی نماینده مردم کرمان در مجلس به گفت‌وگو کرده‌‌ایم. 

* کسی نمی‌تواند شبهه‌ای در مورد روابط دولت و مجلس ایجاد کند

فارس: روابط بین مجلس و دولت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بحث ارتباط دولت و مجلس را می‌توانیم از زوایای مختلف، بررسی کنیم، خوشبختانه هم مجلس و هم دولت در یک راستای کلی و در چارچوب نظام حرکت می‌کنند و هر دو برای حل مشکلات کوشش دارند.

مطمئنا دولت و مجلس هر دو یک راه را پیش خواهند برد و با هم در این زمینه کاملاً هماهنگ هستند، به ویژه در مورد اجرای فرامین رهبر انقلاب که هر دو اتفاق نظر دارند.

از این باب است که کسی نمی‌تواند شبهه ای در مورد روابط دولت و مجلس ایجاد کند، زیرا مجلس و دولت در کنار هم شب و روز به فکر حل مشکلات اصلی کشور هستند و اختلاف در این زمینه معنایی ندارد.

به نظر شما دولت سیزدهم تاکنون چه اندازه به قوانین و طرح‌های مجلس پایبند بوده است؟

در زمینه‌های کارشناسی، بین دولت و مجلس اختلاف نظراتی وجود دارد اما با توجه به این‌که من خودم به عنوان نماینده مجلس از موانع کارهای اجرایی مطلع هستم می‌دانم، روش‌های اجرایی با برخی از قوانینی که صادر می‌شود، متفاوت است.

ممکن است قوانینی که صادر می‌شود خیلی ایده‌آلی باشد و اجرایی کردن آن‌ها نیز کار راحتی نباشد و مشکلاتی وجود داشته باشند.

برای مثال مثلاً ما در برنامه ششم توسعه اعلام کردیم که در آموزش عالی باید ۳۰ درصد آموزش به آموزش مهارتی تبدیل شود، با اینکه این طرح را هم خیلی هم ایده‌آلی طراحی نکردیم، اما در مقوله اجرا، این قضیه با توجه به برخی از رفتارهایی که در دانشگاه‌ها داریم و آمادگی وجود ندارد، باید بپذیریم اجرای آن کار راحتی نیست و باید یک تعامل فرهنگی ایجاد شود.

یا در مثال دیگری، ما در در زمینه رشد اقتصادی گفتیم باید به رشد حداکثری برسیم، اما یک باره کرونا به وجود آمد و تا همین حالا هم اقتصادهای دنیا درگیر آن هستند. پس واقعیت‌های اجتماعی با این قوانین همخوانی ندارند و نمی‌شود دولت را خیلی سرزنش کرد که چرا قانون را اجرا نکرده‌ است.

بخش دیگر هم این است که باید قبول کنیم در دولت برخی افراد ضعیفی هنوز حضور دارند، چه در سطح وزرا، چه در سطح معاونین و مدیران و این‌ها هنوز عوض نشده‌اند و البته من نظرم این نیست که هر مدیر در دولت قبل باید کنار گذاشته شود، بلکه باید براساس توانمندی‌ها انتخاب شوند.

ما مسئولانی در دولت داشتیم که کارآمدی لازم را نداشته‌اند و ندارند و هنوز هم بر مسند هستند و این یک انتقاد جدی است که وجود دارد و بایستی دولت هرچه زودتر نسبت‌ به این موضوع اقدام کند یا برخی از استاندارانی که انتخاب‌ شده‌اند ضعیف هستند.

*مجلس انتظارات غیر عملیاتی از دولت نداشته باشد

برخی از نمایندگان در مجلس مطالباتی را بیان می‌کنند که واقعاً از عهده دولت ساخته نیست و باید به این نکته توجه شود.

 البته انجام برخی مطالبات که عملیاتی هست باید انجام شود و باید دولت در راستای کارآمدی، که آقای رئیس‌جمهور درباره آن صحبت می‌کنند حرکت کند و باید بدنه هم همراه رئیس‌جمهور به سمت گره‌گشایی حرکت کنند.

بنابراین ما، در اصول مشکلی با هم نداریم، البته انتظارات دو طرف از هم بایدنزدیک شود و این‌طور نباشد که مجلس توقعات بسیار زیاد و غیرعملیاتی از دولت داشته باشد که امکان عملیاتی شدن آن امکان‌پذیر نباشد و از طرفی هم دولت باید بدنه قوی داشته باشد که بتواند پاسخگوی نمایندگان باشد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها