امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۵۱۲۸۹۹
زمان انتشار: ۱۳:۵۷     ۰۷ شهريور ۱۴۰۱
بحران جمعیت؛
مطابق آمارهای بین المللی در هر چهار دقیقه، تقریباً 1000 نوزاد در سراسر جهان متولد شده که در این بین سهم ایران 9.73 نوزاد و در جایگاه 22 جهان قرار دارد.

به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه خبری 598، نمودار زیر تصویری از جمعیت جهان را بر اساس تخمین‌های سال 2022 درخصوص سهم هر یک از کشورها از بین هر 1000 نوزاد متولد شده را نشان می‌دهد.

 

1000 نوزاد بعدی جهان کجا به دنیا می آیند؟ / به گوش رسیدن صدای پیری جمعیت در ایران!

 

مطابق آمارهای بین المللی در هر چهار دقیقه، تقریباً 1000 نوزاد در سراسر جهان متولد شده که در این بین سهم ایران 9.73 نوزاد و در جایگاه 22 جهان قرار دارد. شایان ذکر است در حالیکه هند در رتبه اول فهرست قرار دارد، نرخ زاد و ولد این کشور اندکی کمتر از میانگین جهانی بوده و به ترتیب 16.8 در مقایسه با 17.7 است.

 

1000 نوزاد بعدی جهان کجا به دنیا می آیند؟ / به گوش رسیدن صدای پیری جمعیت در ایران!

 

چین که در این فهرست رتبه دوم را دارد، مشابه هند بوده اما علیرغم جمعیت بالا، نرخ تولد نسبتاً پایینی  دارد. از سوی دیگر، نیجریه که در رتبه سوم این فهرست قرار دارد، دارای نرخ زاد و ولدی تقریباً دو برابر میانگین جهانی و برابر 34.2 است.

سایت ویژوال کاپیتالیست دلایلی همچون سیاست دولت‌ها، تغییر سبک زندگی مردم و گرایش مردم به شهرنشینی را از عوامل کاهش جمعیت قلمداد کرد.

تا سال 2100 رشد جمعیت جهان به 0.1 درصد کاهش یافته که به معنای به صفر رسیدن رشد خالص جمعیت است. این سایت با توجه به مطالب گفته شده، در خصوص کاهش جمعیت و مخاطرات اقتصادی و اجتماعی آن هشدار داده و اثرات منفی پیری جمعیت را به دولت‌ها گوش زد کرده است.

گفتنی است که دهه‌ها از تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص جوانی و افزایش جمعیت می‌گذرد و هنوز تحول محسوسی در این زمینه رخ نداده است. مقام معظم رهبری از گذشته تا به امروز در بسیاری از دیدارها و سخنرانی‌های خود بر اهمیت جوانی و  افزایش جمعیت تاکید ورزیده‌اند که تاکنون اقدامات شایسته‌ای صورت نگرفته است.

برای مثال حضرت آیت الله خامنه‌ای در دیدار با مداحان بر این مهم اشاره کرده و به ترویج فرزندآوری تاکید ورزیده است:« فرزندآوری و تکثیر نسل یکی از آن وظایف مهم و اساسی است که بایستی انجام بگیرد که هر دو‌ی اینها -هم ازدواج زودهنگام و بهنگام، و هم تکثیر نسل- جزو نیازهای حیاتی امروز کشور و فردای کشور است. خب، این مفاهیم بایستی در مدّاحی شما عزیزانِ مدّاح جایگاه شایسته‌ای را داشته باشد.»

از طرفی چندی پیش نیز رهبر معظم انقلاب با صدور پیامی به فعالان حوزه جمعیت، تلاش برای افزایش نسل و جوان شدن نیروی انسانی کشور و چاره‌جوئی برای نجات کشور از آینده‌ی هولناک پیری جمعیت را سیاستی حیاتی و از ضروری‌ترین فرائض دانستند.

 

* محمد بروجردی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها