يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۱۲۹۰۱
زمان انتشار: ۱۵:۰۰     ۰۷ شهريور ۱۴۰۱
رئیس صندوق رفاه دانشجویان خبر داد؛
رئیس صندوق رفاه دانشجویان در جلسه بررسی پیش‌نویس پیوست فرهنگی احداث مجتمع های مسکونی دانشجویان متأهل از افزایش خوابگاههای متاهلی به بیش از ۱۳۰۰ واحد خبر داد.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، دومین جلسه بررسی پیش‌نویس پیوست فرهنگی احداث مجتمع‌های مسکونی دانشجویان متأهل برگزار شد.

کار بسیار ارزنده و باقیات الصالحاتی مجتمع‌های مسکونی (خوابگاه) دانشجویان متأهل

عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به این نکته که ساخت مجتمع‌های مسکونی (خوابگاه) دانشجویان متأهل یک کار بسیار ارزنده و باقیات الصالحات برای کسانی است که به هر نحو در تکمیل و احداث آن‌ها کمک می‌کنند، با توجه به تجربه و بدنه کارشناسی شورای عالی انقلاب فرهنگی خواستار تکمیل و اصلاح سندی شد که در این معاونت در خصوص پیوست فرهنگی احداث مجتمع‌های مسکونی (خوابگاه) متأهلی تنظیم شده است.

وی با اشاره به پایان یافتن مهلت تصویب پیوست فرهنگی و ابلاغ توسط وزیر علوم و تأکید سازمان‌های نظارتی خواستار تسریع در تکمیل و نهایی شدن این امر شد.

تکلیف وزارتین علوم و بهداشت بر تدوین پیوست فرهنگی احداث خوابگاه‌های متأهلین مبتنی بر نظام‌نامه پیوست فرهنگی

محمدمهدی ذوالفقارزاده، مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در این جلسه به شرح مختصر فرایند و اقدامات صورت گرفته در خصوص تدوین پیوست فرهنگی احداث مجتمع‌های مسکونی دانشجویان متأهل پرداخت و با ارائه توضیحاتی، برخی از مؤلفه‌های مورد نظر در نظام‌نامه پیوست فرهنگی طرح‌های مهم و کلان کشور مصوب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی را که در متن نهایی پیوست مورد توجه قرار گرفته است، تشریح کرد.

در همین راستا با تشکیل کارگروهی با حضور جمعی از اساتید دانشگاه، صاحب‌نظران حوزه‌ی پیوست فرهنگی و خوابگاه‌های دانشجویی دیدگاه‌ها و نظرات جمع آوری و تدوین شد. همچنین با تشکیل کارگروه‌های دانشجویی در برخی از دانشگاه‌های دارای خوابگاه متأهلی نظرات دانشجویان ساکن در خوابگاه‌های متأهلی نیز مورد توجه قرار گرفت.

مشکلات و آسیب‌های وضع موجود خانه و سکونت در حال حاضر در جامعه

سید فاضل سجادی، مشاور مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در جلسه تبدیل خانه از یک امر فرهنگی به کالای سرمایه‌ای، کیفیت پایین سکونت در مسکن حمایتی و دولت‌ساز، تمرکز بر ارزان‌سازی و کوچک‌سازی، عدم توجه به حیات جمعی و همسایگی در ساخت مجتمع‌های مسکونی، تغییر ذائقه و سلیقه عمومی درباره خانه و سکونت، فردگرایی و دوری گزینی از همسایه‌ها از مشکلات و آسیب‌های وضع موجود خانه و سکونت در حال حاضر در جامعه دانست.

مشاور مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت عتف در مسأله فرزندآوری نیز مسائلی مثل دوری از خانواده‌ها، حداقلی بودن مساحت واحدهای مسکونی، عدم ارتباط با سایر خانواده‌های ساکن خوابگاه، محدود بودن خوابگاه به اقامت حداقلی و عدم وجود کاربری‌های مکمل از مشکلات مجتمع‌های مسکونی دانشجویان متأهل است.

مأموریت پیوست فرهنگی مجتمع‌های مسکونی دانشجویان متأهل

سجادی مأموریت پیوست فرهنگی مجتمع‌های مسکونی دانشجویان متأهل وزارت علوم را احیا جامعه همسایگیِ خیرخواهِ یاری گر و مسؤول، مبتنی بر سبک زندگی اسلامی به جای اجتماع فردمحورِ دانست. موضوع اصلی و زیرساخت مجتمع‌های مسکونی دانشجویان متأهل وزارت عتف را تغییر انگاره سکونت و تلقی از خانه، توجه به الگوی تابش و بازتابش (معرفت، رفتار، فرهنگ) در طراحی و مدیریت مجتمع، تقویت و تشدید سرمایه اجتماعی همسایگی، رفع نگرانی‌ها و تقویت ارزش فرزندآوری، اختلاط نسل و بزرگ‌تری، احیا فرهنگ یاریگری و تعاون، رعایت اقلیم و فرهنگ زیست اقلیمی، تداوم و امتداد طبیعت، فضاها و فعالیت‌ها در خانه‌ها و مجموعه دانست.

محمودی، عضو هیأت علمی گروه آموزش عالی دولتی وزارت علوم، خواستار توجه جدی به محتوای اسناد بالادستی و متن قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به خصوص بند ح ماده ۲۸ قانون در رعایت بعد نظارتی شورای عالی انقلاب فرهنگی در تدوین و اجرای پیوست فرهنگی مربوط به سیاست‌های کلی جمعیت و خانواده متناسب با اولویت‌ها و ظرفیت‌های ملی و محلی شد.

در ادامه جلسه دکتر عالمی دبیر ستاد جوانی جمعیت وزارت علوم با تأکید بر ضرورت تکمیل هرچه سریع‌تر پیوست فرهنگی با توجه به مهلت قانونی تعیین شده توسط مجلس شورای اسلامی در قانون حمایت از خانواده و جمعیت درخواست کرد که اعضای جلسه و به ویژه اداره کل اجرای سیاست‌های فرهنگی ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی نظرات و پیشنهادات اصلاحی خود را ظرف مدت یک هفته در اختیار دفتر سیاست‌گذاری و برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی گذاشته تا نسبت به ویرایش نهایی متن و ارائه به وزیر آماده شود.

افزایش خوابگاه‌های متاهلی به بیش از ۱۳۰۰ واحد

هم‌چنین مسعود گنجی نماینده تام الاختیار وزیر علوم در ستاد جمعیت کشور به ارائه دیدگاه‌ها و نظرات درخصوص متن پیوست پرداخته و ضمن تشکر از دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی بابت تدوین این سند و مزایای متعدد آن افزود، تاکون کنلگ احداث ۸۹۵ واحد مجتمع مسکونی متأهلی تاکنون در دانشگاه‌ها به زمین زده شده است و بزودی به بیش از ۱۳۰۰ واحد خواهد رسید.

معظمی گودرزی در این جلسه خواستار روشن و واضح بودن متن پیوست برای پیمانکاران و مجریان طرح احداث مجتمع‌های مسکونی شد. لذا پیشنهاد داد متناسب با شاخص‌های فرهنگی مندرج در نظام‌نامه و راهکارهای اجرایی که در متن سند تنظیمی لحاظ شده است، به منظور تقویت ضمانت اجرای پیوست فرهنگی، متن پیوست در شرایط اختصاصی پیمان، ضمیمه قراردادهای مجریان و پیمانکاران احداث مجتمع‌های مسکونی دانشجویان متأهل شود. وی همچنین، ابعاد نوآورانه و ظریف این سند را ستود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها