يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۱۳۰۰۵
زمان انتشار: ۱۴:۰۹     ۰۹ شهريور ۱۴۰۱
در جشنواره شهید رجایی مطرح شد؛
رئیس‌جمهور گفت: ارزیابی مدیران باید به صورت دائم انجام شود تا موجب رشد و تعالی نظام اداری کشور شود.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از مهر، حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی امروز (چهارشنبه) در جشنواره شهید رجایی که در سالن اجلاس سران برگزار شد طی سخنانی با بیان اینکه توجه به عملکرد برجسته نیروهایی که در نظام اداری کار برجسته انجام می‌دهند، یک اصل اسلامی است، گفت: تلاش، دلسوزی و کار جهادی همواره باید مورد تقدیر قرار بگیرد.

وی افزود: ارزیابی مدیران باید به صورت دائم انجام شود تا موجب رشد و تعالی نظام اداری کشور شود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه مدیریت در همه نظام و سازمانهای اداری در دنیا وجود دارد گفت: نکته مهم آن است که چه باید کرد تا نظام اداری در هر کشور، اقلیم نظام کارآمد باشد؟

رئیسی افزود: دانشکده مدیریت، اندیشه، پژوهش و پایان نامه‌های خود را حول همین موضوع قرار داده است.

وی با بیان اینکه ما ۴ حوزه پاسخگویی را تعریف کرده ایم، افزود: پاسخگویی به خداوند متعال، پاسخگویی به عموم شهروندان، پاسخگویی به ارباب رجوع و پاسخگویی به سلسله مراتب اداری این ۴ حوزه را در بر می‌گیرد.

رئیس‌جمهور یادآور شد: امیرالمؤمنین (ع) در نامه به مالک اشتر، اصل را هم بر گزینش صحیح افراد و هم نظارت دائم نسبت به کارکنان می‌دانند. البته کارآمدترین نوع کنترل، نظام خود کنترلی است که فرد خود را موظف به این امر بداند، چه ناظر بالای سر او باشد و چه نباشد.

رئیسی تاکید کرد: کنترل لازم و ضروری است، البته کنترل برای مچ‌گیری نیست بلکه برای تداوم اعتماد است و تداوم اعتماد نیز در گرو نظارت است، از این رو نظارت به صورت سیستمی باید وجود داشته باشد و این به معنای سلب اعتماد نیست.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های نظارت بیرونی، کمک به نظارت درونی سازمان‌ها هستند، گفت: به هر میزان اخلاق و معنویت در یک سازمان رشد کند، به همان میزان شاهد کاهش ناهنجاری‌های اداری و تخلفات خواهیم بود.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: نظام اداری ما باید کارآمد جلوه کند که این قضیه منوط به کارآمدی کارکنان اداری است.

رئیسی با بیان اینکه نظام اداری باید نظامی کارآمد باشد، افزود: باید متناسب با مأموریت، سازمان کار تشکیل شده و بعد متناسب با این امر، افراد به کار گرفته شوند. این نظام اداری کارآمد است.

وی با اشاره به اینکه ما نیازمند تحول در نظام اداری هستیم، گفت: این تحول شامل عدالت در جذب، پرداخت، ارتقا و تمام شئون اداری، است و این تحول با نگاه تحولی ممکن خواهد شد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: باید نظام اداری پاسخگو تشکیل شود که هر فردی وارد دستگاه شود، بدون مشکل کارش انجام شود و نباید تلفن زدن و پارتی داشتن در نظام اداری ما وجود داشته باشد.

رئیسی با اشاره به دیدار دیروز هیئت دولت با رهبر انقلاب که به مناسبت هفته دولت انجام شد، اعلام کرد: به برکت فرمایشات مقام معظم رهبری در روز گذشته، صبح امروز با اعضای دولت برای اجرایی شدن این فرمایشات جلسه‌ای داشتیم و در آنجا گفتم که رشد کشور در گرو افزایش بهره‌وری است.

وی با بیان اینکه برخی دستگاه‌ها بودجه و اعتبار زیادی دارند اما باید خروجی و بهره‌وری آن دستگاه سنجیده شود، اظهار کرد: باید در بهره‌وری دستگاه‌ها بازنگری شود. بودجه‌ها تخصیص می‌یابد اما مهم‌تر، بهره‌وری است. عمر افراد صرف می‌شود و این هزینه است ولی بهره‌وری چقدر است؟ دستگاه‌ها باید کارکنان خود را فراخوان کرده و آسیب‌شناسیِ مجموعه خود را انجام بدهند.

رئیسی گفت: ۴۳ سال از پیروزی انقلاب گذشته و مردان و زنان مصمم ما امروز دنیا را در مقابل اراده خود حیرت‌زده کردند. چرا امروز باید در نظام اداری دچار مشکل باشیم؟

وی با بیان اینکه ما «اصحاب ما می‌توانیم» هستیم و باید تحول در نظام اداری انجام بگیرد، گفت: سرمایه انسانی ما کم نیست و این‌ها ذخایر ما هستند اما این نیرو در نظام اداری ما، متوقف شده و یا به او میدان داده نمی‌شود و همین فرد در بخش خصوصی، اقدامات مؤثری انجام می‌دهند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها