أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۱۳۱۳۴
زمان انتشار: ۱۲:۰۱     ۱۳ شهريور ۱۴۰۱
به مناسبت سالروزشهادت امام مجتبی؛
در این نوشتار مجملی از مظلومیتهای وارده بر امام مجتبی (ع) از کودکی تا پایان عمر و پس از آن تاکنون تبیین شده است .

به گزارش پایگاه 598-دکتر سید جواد هاشمی فشارکی/ امام حسن مجتبی (ع)، فرزند اول امام علی (ع) و فاطمه زهرا (س) و امام دوم شیعیان جهان است که امامت بعد از شهادت امام علی(ع) به ایشان انتقال یافت  ومردم نیز به عنوان خلیفه مسلمین بیعت کردند . ودر طول زندگانی 48 ساله خویش با مظلومیتهای زیر مواجه شدند:

  • ظلم به امام زمان وی

پس از رحلت آخرین پیامبر الهی (ص) علیرغم منصوب بودن امام علی (ع) از سوی خداوند و ابلاغ آن در واقعه غدیر خم ،گروهی در سقیفه، با ابوبکر به‌ عنوان خلیفه بیعت کردند و امام زمان دوره حضرت حسن ابن علی(ع) ( یعنی امیرالمومنین را ) از امامت جامعه اسلامی وایشان محروم کردند.

  • تعدی به خانه پدری

طبق نقل منابع ؛ یاران خلیفه وقت برای گرفتن بیعت از امام علی(ع) به خانه امیرالمومنین (ع) حمله کردند و طی آن مادر امام حسن (س) مجروح شد و برادرش محسن سقط شد .

  • به شهادت رسیدن مادر

پس از مدت کوتاهی از تهاجم به خانه والدین حسن ابن علی (ع) ، مادر وی (س) براثر جراحت وارده به پهلوی وی ناشی از حمله وحشیانه به خانه اش به شهادت رسید و حسن ابن علی (ع) از نعمت مادر محروم شد .

  • توهین ها به پدر

سَبّ علی، سنت شصت ساله ای که توسط معاویة بن ابی‌سفیان بنا نهاده شد وحکمرانان و پیروان بنی‌امیه در منابر رسمی حکومتی به لعن و ناسزا گفتن به امام علی(ع) می‌پرداختند.

  • ظلم در محرومیت از پدردر به شهادت رساندن ایشان

امام علی(ع) با فتنه منافقین در محراب مسجد کوفه در حال نماز به دست یکی از خوارج به شهادت رسید و حسنین (ع) از نعمت پدر نیز محروم شدند . و مخفیانه ومظلومانه پدرخویش را در نجف به خاک سپردند .

  • حمله به امام

 در حادثه‌ای در مدائن، به امام حمله شد و خیمه وی غارت و خودش مجروح شدند .

  • صلح تحمیلی

در حالى که امام حسن مجتبى (ع) پس از شهادت پدرش امام على(ع) با میل و رغبت مسلمانان و بیعت فراگیر آنان، به خلافت رسیده و زمام امور حکومت را به دست گرفته بودند. لکن امام پس از حدود شش ماه حکومت، براى حفظ اصل اسلام و مصون ماندن آن از هرگونه انحراف و اعوجاج و جلوگیرى از کشتار بى‏رحمانه مسلمانان، اضطرارا صلح را پذیرفتند.

  • اتهام گنهکاری به امام

 بخشی از سپاهیان امام حسن و مردم عراق از تصمیم آن حضرت برای صلح ناخشنود بودند و گروهی به شیوه خوارج، امام را به دلیل پذیرش صلح گناهکار دانستند.

  • محرومیت ازحکمرانی مردم

بدنبال صلح تحمیلی برامام حسن (ع)، ایشان براى همیشه از حکومت و خلافت ظاهرى به دور مانده و جامعه اسلامی از نعمت حکمرانی امام معصوم محروم شدند .

  • شهادت مظلومانه

امام حسن(ع)  در7 ویا  ۲۸ صفر سال  ۵۰هجری در سن ۴8 سالگی به دستور معاویه بن ابی سفیان و به وسیله همسرش جعده دختر اَشْعَثِ بنِ قِیس مسموم شد و بر اثر همان زهر به شهادت رسید .

  • ممانعت از بخاک سپاری پیکر مطهر در کنار قبر جدش

امام حسن(ع) به برادرش وصیت کرد که او را ، کنار قبر جدش رسول خدا(ص) دفن کند . بر اساس وصیت وقتی بنی هاشم، تابوت امام مجتبی(ع) را به طرف قبر پیامبر(ص) می بردند، مروان و عایشه و….همراه عده‌ای از بنی امیه، سلاح به دست گرفتند و راه را بستند و از دفن شدن او کنار قبر پیامبر(ص) جلوگیری کردند.

  • تیرباران جنازه وی

در هنگام تشیع پیکر مطهر امام (ع) افراد شرور و پست به پشتیبانی امویان به جنازه آن حضرت تیراندازی کردند، به طوری که هنگام دفن هفتاد تیر از بدن آن حضرت جدا نمودند.

  • سخت گیری برای زوار امام

درطول تاریخ همواره حکام جایر محدودیتهایی برای زوار بقیع و سایر ایمه بوجود آورده و سختی هایی را برای زیارت عاشقان بوجود آوردند .

  • تخریب اول بقعه امام (ع)

در سال ۱۲۲۰ق، وهابیون پس از یک سال و نیم محاصره و در نتیجه شیوع قحطی در مدینه، شهر را اشغال کردند .  سعود بن عبدالعزیز، همه اموال موجود در خزانه‌های حرم نبوی را غارت کرد و اکثر بناهای اسلامی مدینه و از جمله قبرستان بقیع را تخریب کرد.

  • تخریب دوم بقعه امام (ع)

در هشتم شوال سال ۱۳۴۴ ه. ق. وهابیون در راستای محو آثار اسلامی، کل بقاع موجود در قبرستان بقیع را تخریب و ان را تبدیل به یک قبرستان ویران کردند

  • محدودیت سازی برای زوار بقیع

علیرغم تمام مزاحمت واذیت‌های سعودی ها، در تمامی سنوات گذشته مسلمانان، مشتاقانه و غمبار به زیارت قبور بقیع اهتمام داشته و دارند؛ و وهابیون عرصه را برای زوار سال به سال تنگ‌تر کرده اند.

  • اتهام صلح طلبی به امام

اقای حسن روحانی برای چندمین بار درخصوص «صلح امام حسن(ع)» جهت زمینه‌سازی برای مذاکره با آمریکای جنایتکارو تحمیل برجام پرخسارت ، چنین گفت : امام حسن به خواست اکثریت مردم صلح کرد! ( ۲۳ مهر ماه ۱۳۹۹) ، این تحریف تاریخ اسلام وی با واکنش گسترده علما ،فعالان سیاسی و مردم مواجه شد. 

  • سخن پایانی

مظلومیتهای امام حسن (ع) بیان شده فوق ؛ علاوه بر غصه خوری تشیع ، سبب محرومیت مسلمین از وجود بهره وری حداکثری از کلام و سیره آن امام همام و بخصوص در نظام حکمرانی اسلامی برجامعه اسلامی گردید ؛ ودارای عبرتهای زیادی می باشد .

در زمان حیات امام حسن (ع) ؛ پس از رحلت ؛ تدفین ؛ مزار و حرم شریفش همواره بر امام جفا شده است و سخت ترین آنها تحریف تاریخ صدر اسلام یکی از جفاهایی است که بر آن امام معصوم نسبت داده شده است .

امام حسن (ع) برای حفظ اسلام دربرابر منحرفین چمبره زده بر حکومت اسلامی مجبور شد صلح را بپذیرد و با این صلح توانست در سر راه فتنه های اینده معاویه ؛ مانع ایجاد نموده ؛ بنحویی که وسائل سقوطش فراهم شد .

گرچه امروزه حکومت اسلامی در اوج اقتدار بوده ولی امکان تکرار تاریخ با دشمنی های امریکا و غربیهای و صهیونیست ها میسر می باشد ؛ و مسلمانان با شناخت معارف زندگانی امام و درس آموزی آموزه های آن ؛ با بصیرت و هوشیاری لازم ؛ فتنه های دشمنان را خنثی سازند .

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها