يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۱۳۱۶۹
زمان انتشار: ۰۹:۴۱     ۱۴ شهريور ۱۴۰۱
در ادامه وقوع حوادث طبیعی در افغانستان، زلزله‌ای بامداد امروز جلال‌آباد، مرکز ولایت ننگرهار در شرق این کشور را لرزاند.

به گزارش پایگاه خبری 598، مرکز لرزه‌نگاری آمریکا اعلام کرد که بامداد امروز (دوشنبه، ۱۴ شهریور) زمین‌لرزه‌ای با قدرت ۵.۳ درجه‌ ریشتر شرق افغانستان را تکان داده است. این زمین‌لرزه در کابل، پایتخت نیز احساس شده است.

این زمین‌لرزه حوالی ساعت ۲:۲۷ بامداد رخ داده و مرکز آن در عمق ۱۰ کیلومتری زمین در جلال‌آباد، مرکز ولایت ننگرهار بوده است.

مرکز لرزه‌نگاری آمریکا گفته است که این زمین‌لرزه ولایت‌های لغمان و کنر را نیز تکان داده است.

از خسارات احتمالی این حادثه تاکنون گزارش نشده است.

 بامداد روز چهارشنبه (۱ تیر) زمین‌لرزه‌ شدید، شرق افغانستان از جمله ولایت‌های پکتیکا و خوست را تکان داد.

بر اساس اعلام مقامات حکومت طالبان در این زلزله مرگبار ۱۵۰۰ نفر جان باخته و ۲۰۰۰ تن دیگر زخمی شدند. آنها هشدار دادند که احتمال دارد شمار تلفات در حالی افزایش یابد که تلاش‌های نجات هنوز هم جریان دارد(بیشتر بخوانید).

بلومبرگ اخیرا گزارش داده است که طی دو ماه گذشته ۱۵۰۰ نفر براثر حوادث طبیعی از جمله سیل و زلزله در افغانستان جان خود را از دست داده و ۲ میلیارد دلار به زیر ساخت و اموال مردم آسیب وارد شده است.

این رسانه آمریکایی به نقل از یک مقام طالبان گفته است که ۱۵۷۰ نفر طی دو ماه گذشته براثر وقوع حوادث طبیعی از جمله سیل و زلزله کشته و بیش از ۶ هزار نفر نیز مصدوم شدند.

این مقام ارشد طالبان همچنین درباره تلفات مالی حوادث طبیعی نیز گفته است که سیل و زلزله ۲ میلیارد دلار به زیرساخت و اموال مردم آسیب وارده کرده است.

وی گفته است که سیل ناگهانی در بیش از ۲۰ ولایت ۶۳۵,۰۰۰ هکتار زمین کشاورزی را تخریب کرده و همچنین ۳۵هزار خانه و ۴ هزار پنل خورشیدی به صورت جزیی یا کامل ویران شدند.

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها