أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۱۳۳۷۰
زمان انتشار: ۰۹:۱۴     ۱۷ شهريور ۱۴۰۱
سیگنال‌های منفی واشنگتن نسبت به حصول توافق؛
سیگنال‌های واشنگتن نسبت به حصول توافق بیش از گذشته شکل منفی به خود می‌گیرد. در حالی که بررسی متن‌های آمریکا و ایران در پاسخ به متن پیش‌نویس پیشنهادی طرف اروپایی ادامه دارد، دولت بایدن با موانع داخلی‌ای که پیش روی خود می‌بیند، بویژه انتخابات پیش روی کنگره، هنوز جسارت تصمیم‌گیری لازم را از خود نشان نمی‌دهد.

بازهم ابهام‌زایی علیه برنامه هسته‌ای ایران / گزارش‌ آژانس با ‌خط آمریکا!سیگنال‌های واشنگتن نسبت به حصول توافق بیش از گذشته شکل منفی به خود می‌گیرد. در حالی که بررسی متن‌های آمریکا و ایران در پاسخ به متن پیش‌نویس پیشنهادی طرف اروپایی ادامه دارد، دولت بایدن با موانع داخلی‌ای که پیش روی خود می‌بیند، بویژه انتخابات پیش روی کنگره، هنوز جسارت تصمیم‌گیری لازم را از خود نشان نمی‌دهد.

به گزارش سرویس بین‌الملل پایگاه 598، ادعای منابع صهیونیستی مبنی بر انتقال پیام بایدن به تل‌آویو که به این زودی‌ها توافقی در کار نخواهد بود و همچنین اذعان جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا به کاهش تعهد ایالات متحده به حصول توافق مهم‌ترین اخبار روز گذشته پیرامون مذاکرات بود.

در این راستا هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا در یک کنفرانس خبری با تکرار ادعاهای این کشور درباره برنامه هسته‌ای ایران، گفت که هنوز شکاف‌هایی بین تهران و واشنگتن وجود دارد و کار روی تحقق توافق ادامه دارد.

به گزارش واشنگتن اگزمینر، جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا در یک کنفرانس خبری تلفنی‌ با تکرار ادعاهای واشنگتن درباره اهداف برنامه هسته‌ای ایران گفت: رئیس‌جمهور به وضوح گفته و از اعضای دولتش خواسته گزینه‌های دیگر را برای جلوگیری از دستیابی ایران به توانایی ساخت سلاح هسته‌ای بررسی کنند، چون می‌دانیم که هیچ مشکلی در خاورمیانه با یک ایران مسلح به سلاح هسته‌ای به آسانی حل نمی‌شود. من فکر می‌کنم شما حتی می‌توانید بگویید و گفته شما دقیق باشد که یک ایران مجهز به سلاح هسته‌ای، مقابله با همه مشکلات ناشی از ایران را بسیار سخت‌تر می‌کند.

کربی درباره پاسخ ایران به متن پیشنهادی توافق در مذاکرات وین گفت: پس از ارائه پاسخ از سوی ایران به پیش‌نویس پیشنهادی اتحادیه اروپایی، هنوز شکاف‌هایی بین تهران و واشنگتن وجود دارد.

او ادامه داد: دیپلمات‌های ما همچنان کارهایی باقیمانده برای تحقق توافق در پیش دارند. تعهد ما به تحقق توافق، کاهش یافته است.

کربی همچنین گفت: نمی‌توانم زمانی را برای تحقق توافق به شما بگویم، وقتی توافق حاصل شد همه از آن مطلع می‌شویم. مذاکرات، پس و پیش دارد و ما هنوز به دنبال تحقق پیروی کامل متقابل از برجام هستیم. به گفته کربی، نمی‌توان گفت که ما در نزدیکی لبه پرتگاه هستیم.

مقام ارشد کاخ سفید در واکنش به اظهارات نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که به مقامات تهران درباره اقدام یکجانبه رژیم اسرائیل علیه برنامه هسته‌ای ایران هشدار داده بود، گفت: آمریکا همواره ثابت کرده قوی‌ترین حامی اسرائیل در دفاع از خود و ارائه تجهیزات در این زمینه است.

او درباره تصمیم دولت آمریکا برای احیای توافق هسته‌ای بیان کرد: رئیس‌جمهور به وضوح گفته است که اجازه دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را نمی‌دهد. او در این امر جدی است. از طرفی او قویا معتقد است که بهترین راه برای انجام این کار از طریق دیپلماسی است و به همین دلیل است که ما سخت تلاش می‌کنیم تا بتوانیم برجام را احیا کنیم، ما این مسیر را ترجیح می‌دهیم.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم در یک کنفرانس خبری درباره وضع فعلی مذاکرات وین، با اتخاذ مواضعی مبهم، گفت که پاسخ ایران به پیشنهادات آمریکا درباره متن پیش‌نویس توافق در وین، نشان داده است که هنوز شکاف‌ها و اختلافاتی در مذاکرات‌ وجود دارد.

به گزارش وبگاه وزارت خارجه آمریکا، ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری در پاسخ به این سوال که از نظر او روند مذاکرات احیای برجام در حال حاضر در چه مرحله‌ای قرار دارد، گفت: پاسخ ایران [به پیشنهادات آمریکا درباره متن پیش‌نویس توافق در وین] ما را در موقعیتی قرار نداد که بتوانیم توافق را به سرانجام برسانیم. ما مدام گفته‌ایم که شکاف‌ها وجود دارند و از پاسخ ایران معلوم است که این شکاف‌ها هنوز باقی مانده‌اند.

بازهم ابهام‌زایی علیه برنامه هسته‌ای ایران / گزارش‌ آژانس با ‌خط آمریکا!

اینها در حالی است که «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی هم که پیش‌تر نسبت به توافق ابراز خوش‌بینی کرده بود روز دوشنبه در سخنانی گفت طی ۲۸ ساعت اخیر خوش‌بینی وی برای احیای توافق هسته‌ای با ایران کمتر شده است.

به گزارش بلومبرگ، وی که در جمع خبرنگاران در بروکسل صحبت می‌کرد، گفت: «مذاکرات هسته‌ای ایران در حال انحراف و نه همگرایی است».

مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی اضافه کرد: «من همچنان در حال گفت‌وگو با مشارکت‌کنندگان توافق هسته‌ای ایران هستم».

بورل افزود: «امروز من اطمینان کمتری در این باره دارم که توافق هسته‌ای ایران به سرانجام خواهد رسید».

در همین حال روزنامه تایمز اسرائیل با استناد به مطالب منتشر شده در یک وبگاه خبری عبری، مدعی شد نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در گفت‌وگوهای اخیرش با رئیس‌جمهور آمریکا و دیگر مقامات این کشور اطمینان یافته در مذاکرات وین، توافقی در زمانی قابل پیش‌بینی انجام نخواهد شد.

روزنامه تایمز اسرائیل در گزارشی ادعا کرد: وبگاه خبری عبری Zman Yisrael مطلع شده است توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی از روی میز کنار رفته است و در آینده قابل پیش‌بینی امضا نخواهد شد. این پیام در گفت‌وگوهای اخیر یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و دیگر مقامات دولتی این کشور به او منتقل شده است.

تایمز اسرائیل در ادامه نوشت: این توافق احتمالی، محور اصلی رایزنی‌های دیپلماتیک و امنیتی اسرائیل در سال گذشته بوده است. اسرائیل با نگرانی، مذاکرات میان ایران و نمایندگان قدرت‌های جهانی در وین و رد و بدل شدن پیش‌نویس‌های توافق میان طرفین را در هفته‌های اخیر دنبال می‌کرد.


بازهم ابهام‌زایی علیه برنامه هسته‌ای ایران / گزارش‌ آژانس با ‌خط آمریکا!

آژانس: ذخایر اورانیوم ۶۰ درصد ایران از میزان لازم برای ساخت سلاح فراتر رفته است

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی عنوان کرد ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران به ۱۹ برابر حد تعیین شده در توافق هسته‌ای رسیده است.

در گزارش فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به رصد خبرگزاری رویترز رسیده، آمده است که ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران با خلوص ۶۰ درصد از میزان لازم برای ساخت سلاح هسته‌ای فراتر رفته است.

رویترز نوشت که مطابق تخمین‌های گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اورانیوم غنی‌ شده ایران با خلوص ۶۰ درصد و به شکل اورانیوم هگزافلوراید از زمان گزارش قبلی آژانس انرژی اتمی از 12.5 کیلوگرم به 55.6 کیلوگرم رسیده است.

آژانس همچنین اعلام کرد ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران به ۱۹ برابر حد تعیین شده در توافق هسته‌ای برجام رسیده است.

دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل همچنین در یک گزارش ثانویه عنوان کرده است که ایران همچنان پاسخ‌های معتبری در رابطه با منشأ ذرات اورانیوم کشف شده در 3 سایت‌ هسته‌ای اعلام نشده، ارائه نکرده است.

در گزارش ثانویه که به رصد رویترز رسیده، آمده است: مدیرکل بشدت نگران است که ایران در فاصله گزارش قبلی تا گزارش کنونی آژانس، به تعامل با آژانس بر سر مسائل پادمانی برجسته نپرداخته است بنابراین، هیچ پیشرفتی در حل‌وفصل آنها حاصل نشده است.

آژانس تاکید کرده است: تا زمانی که ایران توضیحات صادقانه درباره وجود ذرات اورانیوم در تاسیسات اعلام نشده ارائه ندهد، در صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای این کشور تردید داریم.

همچنین خبرگزاری فرانسه گزارش داد بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به رویت این خبرگزاری رسیده، ذخایر ایران تا ۲۱ آگوست (۳۰ مرداد) ۳۹۴۰ کیلوگرم تخمین ‌زده می‌شود که 131.6 کیلوگرم نسبت به آخرین گزارش ۳ ‌ماهه آژانس افزایش یافته است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها