أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۱۳۴۶۲
زمان انتشار: ۰۹:۴۴     ۱۸ شهريور ۱۴۰۱
طی روز گذشته شاهد ازدحام زائران در پایانه مرزی مهران بودیم که گرمازدگی برخی زوار را به همراه داشت، امروز نیز با بسته شدن مرز افراد در مسیر و کسانی که در مهران حضور دارند سرگردان شده‌اند.

به گزارش پایگاه 598، هرساله در آستانه اربعین حسینی صدها هزار زائر حسینی خود را به مرز مهران می‌رسانند تا راهی سفر عتبات شوند، امسال بااینکه پیش‌بینی‌ها حکایت از حضور حداکثری مردم در مراسم اربعین داشت و حتی چند مرز دیگر نسبت به سال‌های گذشته باز شده بود، متأسفانه در مرز مهران همچنان شاهد بی‌نظمی‌هایی بودیم.

در گرمای بالا ۴۵ درجه مهران می‌طلبید مسئولان هر دو طرف مرز خدمات‌دهی بیشتری را برای زائران و مردم فراهم می‌کردند اما در شرایط به وجود آمده طی دیروز مردم در مرز مهران دچار مشکلات زیادی ازجمله گرمازدگی شدند.

به دنبال این رخدادها رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی صبح امروز گفت که همه مرزهای منتهی به معابر خروجی زائران به عراق به دلیل نگرانی از امنیت و سلامت زائران تا اطلاع بعدی بسته هستند.

گزارش خبرنگار مهر مستقر در مرز مهران حکایت از آن دارد که در حال حاضر مرز بسته‌شده و حجم زیادی زائر در شهرستان و مسیرهای پایانه سرگردان شده‌اند، با توجه به این حجم زوار لزوم نظم دهی و افزایش خدمات‌رسانی ضروری است.

فرمانده قرارگاه اربعین فراجا هم گفته است: به علت مخاطراتی که برای امنیت و سلامت زائرین به وجود آمد همه مرزهای منتهی به معابر خروجی زائرین به عراق، تا اطلاع ثانوی مسدود شد و از امروز گذرنامه ویژه اربعین صادر نخواهد شد.

با توجه به اینکه مهران یکی از گرم‌ترین شهرهای کشور است، خدمات‌رسانی به مردم برای پیشگیری از بیماری و گرمازدگی ضروری به نظر می‌رسد.

در حال حاضر مسیرهای منتهی به مهران نیز بسته‌شده، حجم زیادی از خودروهای زائران در جاده‌ها هستند که با توجه به گرمای هوا، خدمات‌دهی به این زائران نیز باید افزایش یابد.

همچنین شاهد برخی تصادف در محورهای این استان نیز هستیم که نیاز است مسئولان انتظامی استان به جاده‌های استان توجه ویژه داشته باشند.

با توجه به ازدحام جمعیت بی‌سابقه در شهر مهران و به وجود آمدن مشکلات، نیاز است زائران در شهرستان‌های مختلف استان تا زمان تعیین تکلیف مرز اسکان پیدا کنند. اگر تمهیدات لازم و مدیریت مطلوب در این خصوص انجام نگیرد، مشکلات روز گذشته در مهران تکرار خواهد شد.

مسیر دهلران به سمت مهران مسدود شده است

فرماندار ویژه دهلران در این رابطه اظهار کرد: به دلیل حجم بالای تردد و ازدحام وسایل نقلیه در مهران، تردد از مسیر دهلران به سمت مهران امکان‌پذیر نیست و تا اطلاع ثانوی تردد زوار در این مسیر مسدود است.

لطیف صادقی گفت: روز گذشته هفت هزار و پانصد دستگاه خودرو در مسیرهای منتهی به مهران تردد کردند و وضعیت ترافیک در محور دهلران به مهران و اندیمشک بسیار سنگین بود.

ثبت ۲ میلیون تردد در استان ایلام

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ایلام هم گفته است: دوربین‌های نظارتی راهداری از هفتم تا ۱۶ شهریورماه ۲ میلیون و ۷۲ هزار و ۴۰۴ تردد خودرو در محورهای مواصلاتی این استان ثبت کرده‌اند.

سید زاهدین چشمه خاور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این میزان تردد وسایل نقلیه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی یادآور شد: طی این مدت (هفتم لغایت ۱۶ شهریورماه) ۲۲۹ هزار و ۹۲۹ خودرو وارد استان و ۱۴۵ هزار و ۱۱۶ خودرو نیز از استان خارج‌شده است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ایلام بیان کرد: بیشترین میزان تردد در این مدت در محورهای صالح‌آباد- مهران و سرابله - ایلام بوده است.

واژگونی یک دستگاه مینی‌بوس حامل زائران

این در حالی است که طی گذشته براثر واژگونی یک دستگاه مینی‌بوس حامل زائران اربعین حسینی در محور دشت عباس به دهلران ۲۰ نفر مصدوم شدند.

غلامرضا علی‌محمدی مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان ایلام اظهار کرد: با اعلام خبر واژگونی یک دستگاه مینی‌بوس حامل زائران در کیلومتر ۸ محور دشت عباس به دهلران نجات گران پایگاه امداد و نجات دشت عباس به محل حادثه اعزام شدند.

وی تصریح کرد: مصدوم با تلاش نجات گران هلال‌احمر و با استفاده از تجهیزات نجات، رهاسازی شدند.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان ایلام افزود: ۲ نفر از مصدومان با آمبولانس‌های هلال‌احمر و مابقی توسط آمبولانس‌های اورژانس به مراکز درمانی منتقل شدند.

تأکید مخبر و وحیدی بر تأمین نیازمندی زائران

استاندار ایلام هم از خدمات‌دهی بیش از ۱۷۰ موکب در ایلام به زوار خبر داده است.

و اما روز گذشته مرز مهران شاهد حضور معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر کشور بود که برای تأمین زیرساخت‌های این مرز قول‌هایی دادند.

ارسال ارزاق به مواکب ارسال و تقویت بیشتر موکب‌های اربعین، اعزام کانکس‌های یخچال دار به استان، تأمین لیفتراک توسط ستاد بازسازی عتبات عالیات، تهیه یک دستگاه یخ‌ساز هفت تنی، ارسال روزانه ۸۰۰ قالب یخ از همدان به استان ایلام، تأمین اقلام دارویی با هماهنگی انجام‌شده با وزیر بهداشت، اعزام دو هواپیمای آب‌پاش بخشی از نیازمندی‌هایی بود که در جلسه با مخبر تأمین آن قول مساعد گرفت.

احمد وحیدی وزیر کشور هم تأکید کرد که نیازمندی‌های زائران اربعین به‌سرعت تأمین می‌شود.

همه آنچه در مهران گذشت و می‌گذرد/ چرا مرز بسته شد؟

زیرساخت‌های مهران و ایلام ظرفیت پذیرایی از این‌همه زائر را ندارد

بنابراین گزارش، واقعیت این است که زیرساخت‌های شهر مهران و حتی استان ایلام ظرفیت پذیرایی از این‌همه زائر را ندارد و مسئولان باید به این موضوع توجه داشته باشند که ممکن است با این امکانات در شهر مهران مشکلاتی پیش بیاید.

آخرین اظهارات مسئولان ستاد اربعین حکایت از آن دارد که فعلاً و تا اطلاع ثانوی همه مرزها بسته است، سید مجید میر احمدی رئیس ستاد مرکزی اربعین گفته است: بعدازاینکه پایانه‌های مرزی ما تخلیه شد، اوضاع داخلی عراق و چگونگی انجام تفاهماتی را که با مقامات عراقی برای ایجاد سهولت و بسترهای لازم داشتیم و سایر شرایط را بررسی و تصمیم‌گیری خواهیم کرد که چگونه مرزها باز شود و در آینده در مورد آن اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

میراحمدی گفت: برای اینکه زائران از برنامه سفرشان مطلع باشند به همه پایانه‌های مسافربری ابلاغ شد که همه برنامه‌های سفر اتوبوس‌ها به سمت مرزهای عراق از فردا لغو شوند و به اطلاع همه مسافران هم برسد و وجه بلیت خریداری‌شده به آن‌ها مسترد شود.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی گفت: عزیزانی هم که در مسیر هستند تلاش کنند برنامه خود را تغییر دهند؛ صرفاً کسانی که در پایانه‌های مرزی هستند، تلاش می‌شود در ساعات آینده با مدیریت و کنترل اطمینان بخشی یا توجیه شوند که برگردند یا اینکه با شرایط اطمینان بخشی از مرز عبور داده شوند.

به‌هرروی در این شرایط به نظر می‌رسد اولویت با رسیدگی به زائرانی است که در مسیر و پایانه‌های مرزی ازجمله مهران سرگردان هستند تا بیش از این زوار امام حسین (ع) به‌زحمت و سختی نیفتند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها