أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: فَـرَضَ اللّه‏ُ ... الصِّیـامَ اِبْتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ؛ ... خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص خلق را بیازماید

      
کد خبر: ۵۱۴۷۳۴
زمان انتشار: ۱۱:۳۷     ۰۶ مهر ۱۴۰۱
پاسخ به یک سوال مهم
رئیس اوقاف ناحیه یک قم گفت: بخش عمده‌ای از درآمد بقاع متبرکه و موقوفات در مراکز افق برای کارهای فرهنگی، قرآنی و اجتماعی من جمله کمک به نیازمندان هزینه می‌شوند.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم، حجت‌الاسلام سید نورالدین صمدانی در گفت‌وگوی ویژه برنامه «شمیم بهشت» که به مناسبت سالروز شهادت امام رضا(ع) و از جوار حرم مطهر امامزاده علی بن جعفر(ع) روی آنتن زنده سیمای مرکز قم (شبکه نور) رفت اظهار کرد: گروهی نزد امام باقر(ع) آمدند و عرضه کردند ما گاهی دو یا چند نفری دور هم جمع می‌شویم و به یاد شما اهل بیت(ع)، احادیث‌تان را مطرح و یادتان می‌کنیم، نظر شما چیست؟ ایشان فرمودند «من نفس‌هایتان را دوست دارم، من امام معصوم دوست دارم در جمع شما عزیزان باشم».

وی افزود: یکی از ویژگی‌های شیعیان این است که حتی ملاقات کردنشان با هم نیز در راستای احیای امر اهل بیت(ع) است؛ علمای اخلاق می‌گویند می‌توانیم چند نوع نگاه به مجالس اهل بیت داشته باشیم، نخست نگاه متبرکانه مانند گریه برای اهل بیت و نشستن در مجالس اهل البیت زیرا قلب شخصی که در مجالس اهل بیت شرکت می کند آن هنگامی که همه قلب‌ها مرده‌اند زنده است، ولی این مسئله کفایت نمی‌کند بنابراین نوع دوم، نگاه علمی به مجالس ائمه اطهار است به این نحو که بتوانیم سبک زندگی آن بزرگواران را بیاموزیم و بکار بندیم.

رئیس اوقاف و امور خیریه ناحیه یک شهرستان قم با بیان اینکه محسنین دارای ویژگی‌هایی هستند که خداوند در قرآن به آنها اشاره کرده است گفت: در قرآن آمده است که مهمترین رکن برای یک مسلمان، ارتباط او با خدا یعنی معرف‌الله است که بهترین نوع معرفت هم به شمار می‌رود اما تنها این مسئله ملاک یک مسلمان واقعی نیست، بلکه باید ارتباط با خلق خدا را هم مد نظر داشت که بلافاصله بعد از ارتباط با خدا مورد تاکید قرار گرفته است.

وی ادامه داد: ارتباط با خلق خدا شامل انفاق و دستگیری از نیازمندان است، تفقد الفقراء هم به معنای آن است که پیش از مراجعه نیازمندان به آدمی برای رفع نیازشان، ما به آنها مراجعه کنیم و نیازشان را بپرسیم و درصدد رفع آن اقدام کنیم.

صمدانی با بیان اینکه نبی مکرم اسلام، حضرت امیرالمومنین علی(ع) و دیگر ائمه اطهار(ع) در سیره عملی خود این مسئله را مورد توجه قرار داده‌اند و همواره درصدد کمک به دیگران بوده‌اند گفت: هر چند نمی‌توانیم به جایگاه نبوت و ولایت برسیم، اما می‌توانیم اینگونه امور را اسوه و الگوی خود قرار دهیم.

رئیس اوقاف و امور خیریه ناحیه یک شهرستان قم به طرح‌های مختلف سازمان اوقاف که با محوریت بقاع متبرکه اجرایی می‌شوند اشاره و خاطرنشان کرد: در همه برنامه‌ها از سیره اهل بیت و فرزندان آنها الگوبرداری شده است.

وی ادامه داد: بخش عمده‌ای از درآمد بقاع متبرکه و موقوفات در مراکز افق برای کارهای اجتماعی و کمک به نیازمندان هزینه می‌شوند.

صمدانی با بیان اینکه موضوعات و نیات واقفان خیراندیش در طول تاریخ، ناظر به رفع نیازهای فرهنگی، دینی و اجتماعی بوده است گفت: موقوفات فراوانی برای اقامه عزای حسینی، تامین نیازمندی ایتام و فقرا، بهداشت و درمان و همچنین نیازهای اصلی جامعه در سده‌های مختلف به ثبت رسیده‌اند.

رئیس اوقاف و امور خیریه ناحیه یک شهرستان قم اجرای طرح «مهر تحصیلی» را یکی از آخرین اقدامات اوقاف قم برای کمک به دانش‌آموزان خانواده‌های نیازمند دانست و تصریح کرد: مجموعه اوقاف، امین واقفان است، واقفانی که بسیاری از آنها در قید حیات هم نیستند ولی اموالشان را به این سازمان سپرده‌اند بنابراین اجرای امینانه نیت واقفان اولویت اصلی است و نمی‌توان بر خلاف نیت واقفان حتی یک ریال هزینه کرد.

وی به دیگر طرح‌های فرهنگی و اجتماعی اوقاف قم اشاره و ابراز کرد: وقف صدقه ی جاریه است یعنی همواره ماندگار است و پرونده آن حتی پس از مرگ هم بسته نمی‌شود البته شاید این سوال برای برخی به وجود بیاید که بدون تمکن مالی، چگونه جزو واقفان باشند و در پاسخ باید گفت، هر کس با کمترین توان مالی می‌تواند در وقف جمعی مشارکت کند و جزو واقفان یک پروژه بزرگ اجتماعی و فرهنگی باشد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها