أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۱۵۳۴۱
زمان انتشار: ۱۲:۵۲     ۱۸ مهر ۱۴۰۱
نایب رییس انجمن داروسازان ایران گفت: افزایش قیمت و گران شدن مواد اولیه برای تولید داروهای آنتی بیوتیک باعث کمبود این داروها در داروخانه ها شده که البته در این زمینه سازمان غذا و دارو قول تجدیدنظر داده است.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از ایرنا: نایب رییس انجمن داروسازان ایران گفت: افزایش قیمت و گران شدن مواد اولیه برای تولید داروهای آنتی بیوتیک باعث کمبود این داروها در داروخانه ها شده که البته در این زمینه سازمان غذا و دارو قول تجدیدنظر داده است.

این روزها با توجه به اینکه در آستانه فصل سرما هستیم، کمبود آنتی بیوتیک ها بویژه  در خصوص کودکان در داروخانه ها به بحث های جدی مطرح شده است، این در حالیست که آنتی بیوتیک ها داروهای قدرتمندی هستند که با عفونت‌های باکتریایی مبارزه می‌کنند. آنها باکتری را می کشند یا از تکثیر آنها جلوگیری می‌کنند. سیستم دفاعی بدن معمولاً می‌تواند جلوی رشد آنها را بگیرد.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت، ایران دومین مصرف کننده آنتی بیوتیک در جهان بوده و آموکسی سیلین پرمصرف ترین آنتی بیوتیک در سطح کشور است.

مشکل واردات مواد اولیه آنتی بیوتیک ها رفع شد

بر اساس اظهارات حسین شمالی مدیر کل دارو سازمان غذا و دارو، درباره آنتی‌بیوتیک‌های اطفال در مقطعی دچار کمبود ماده اولیه این داروها شدیم، اما تولید این داروها حتی در نیمه ابتدایی امسال بیش از سال قبل بوده است. با این حال در مقطعی واردات مواد اولیه دچار مشکل شد که رفع شده است.

 ماده اولیه تولید آنتی‌بیوتیک‌های اطفال به اندازه کافی در کشور وجود دارد و شرکت‌های تولیدکننده در حال تولید این آنتی‌بیوتیک‌ها هستندوی افزود: در حال حاضر  ماده اولیه تولید آنتی‌بیوتیک‌های اطفال به کفایت در کشور وجود دارد و شرکت‌های تولیدکننده در حال تولید این آنتی‌بیوتیک‌ها هستند.

 مدیرکل دارو سازمان غذا و دارو  گفت: در این زمینه سازمان غذا و دارو صرفا وظیفه تامین داروها و قیمت‌گذاری آن‌ها را برعهده دارد. بخشی از بیماران که اصرار دارند داروی خارجی را مصرف کنند و نمی‌خواهند از داروی ایرانی استفاده کنند، هزینه اضافه‌تری را پرداخت می‌کنند و فعلا این بیماران هم از این قاعده مستثنی نیستند.

وی  تصریح کرد: درباره اصلاح قیمت آنتی‌بیوتیک‌ها مباحثی مطرح بود که باید اصلاح قیمت انجام می‌شد و در حال حاضر اصلاح قیمتی که باید انجام می‌شد، اتفاق افتاد و اصلاح قیمت انجام شد. بر این اساس در تامین آنتی‌بیوتیک‌های اطفال هم مشکلی نداریم.

افزایش قیمت مواد اولیه؛ علت کمبود آنتی بیوتیک در داروخانه‌ها

در عین حال علی فاطمی نایب رئیس انجمن داروسازان ایران در گفت و گو با خبرنگار حوزه سلامت ایرنا افزود: بیماریهای تنفسی و ویروسی در فصل سرما شایع تر است به همین دلیل آنتی بیوتیک ها بویژه برای کودکان بیشتر مصرف می شود.

 هزینه مواد اولیه آنتی بیوتیک ها ۷۰ درصد افزایش  یافته است

وی ادامه داد: با اجرای طرح دارو قیمت خرید مواد اولیه تولید داروها افزایش یافته است و سهم مواد اولیه آنتی بیوتیک ها ۷۰ درصد است و بیش از سایر داروهای دیگر افزایش یافته است.

فاطمی تاکید کرد: البته اخیرا سازمان غذا و دارو تجدید نظر کرده که افزایش قیمت مواد اولیه دارو به گونه ای باشد که برای صنایع داروسازی به صرفه باشد و پرداختی از جیب مردم نیز کاهش  یابد.

 با توجه به اینکه در طرح دارویار بیمه ها هزینه های افزایش دارو را تحت پوشش داشته تا پرداختی از جیب مردم کاهش یابد، برخی از این سازمانهای بیمه گر مطالبات داروخانه ها را برای تیر و مرداد را پرداخت نکرده اند و داروخانه ها نیز  دچار مشکل شده اند.

به گفته وی، آنتی بیوتیک ها در برابر عفونت‌های ناشی از میکروارگانیسم ها مؤثرند و برخی از آنها در برابر انواع مختلف بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و  این داروها می‌توانند باکتری‌های موجود در بدن را از بین ببرند و به عنوان دارو برای مقابله با بیماری‌های مختلفی استفاده می‌شوند که ناشی از میکروارگانیسم های مضر هستند.

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران تصریح کرد: یکی از مزایای مهم این داروها این است که به سلول‌های طبیعی بدن آسیب نمی‌رسانند و تنها میکروارگانیسم های عامل بیماری را از بین می‌برند اما آنتی بیوتیک ها برای حمله به سلول‌های انسانی نیز جهت درمان سرطان در حال حاضر ساخته شده است.

فاطمی اظهار داشت: این داروها عوارض جانبی گوارشی کمی دارند و می‌توانند به طور گسترده در تمام گروه‌های سنی استفاده شوند. مصرف اینها در دوران بارداری نیز ایمن است و هنگام نفوذ بافتی و داخل سلولی مشکلی ایجاد نمی‌کنند. همچنین مقادیر کمی از این ترکیبات به عنوان مواد نگهدارنده غذا استفاده می‌شوند.

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها