کد خبر: ۵۱۶۴۱۸
زمان انتشار: ۰۹:۵۱     ۰۹ آبان ۱۴۰۱
بیمه شخص ثالث برای جبران خسارت‌های ایجاد شده افراد ثالث طراحی شده است.

رپرتاژ/ بیمه ماشین یکی از زیر مجموعه‌های بیمه اتومبیل است که به عنوان بیمه اجباری شناخته می‌شود. این بیمه نامه را باید تمام وسایل نقلیه زمینی خریداری کنند تا مشمول جریمه و توقیف خودرو توسط پلیس نشوند. بیمه ماشین یک قرارداد دو طرفه بین بیمه‌گر و بیمه‌گزار است که با توجه به حق بیمه پرداختی خسارت‌های جانی و مالی وارد شده به اشخاص ثالث را جبران خواهد کرد. این بیمه نامه با نام بیمه شخص ثالث هم شناخته می‌شود که در ادامه متن درباره اهمیت این بیمه نامه و علت نام گذاری آن توضیحاتی خواهیم داد با ما تا انتهای متن همراه باشید.

بیمه ماشین چه خسارت‌هایی را جبران می‌کند؟

بیمه شخص ثالث برای جبران خسارت‌های ایجاد شده افراد ثالث طراحی شده است. در این بیمه نامه به شخص اول بیمه‌گزار به شخص ثانی بیمه‌گر و به افراد ثالث در حادثه رانندگی، شخص ثالث گفته می‌شود. در حقیقت منظور از شخص سوم تمام افرادی است که در حادثه رانندگی دچار زیان مالی و جانی شده‌اند. همچنین بیمه ماشین شرایطی را هم ایجاد کرده که برای راننده مقصر هم پوشش جانی در نظر گیرد.

سوالی که در خصوص بیمه ماشین ایجاد می‌شود این است که چه مواردی تحت پوشش این بیمه نامه خواهد بود؟

بیمه شخص ثالث دو نوع خسارات مالی و جانی یا همان خسارات بدنی شخص ثالث را پوشش می دهد و بیمه‌گر متعهد به پرداخت حداکثر پوشش بیمه شخص ثالث اتومبیل برای جبران خسارت های جانی و مالی مطابق حداکثر تعهدات توافقی در بیمه‌نامه شخص ثالث است.

خسارت مالی: خسارت‌هایی كه به اموال اشخاص ثالث وارد می‌شود مانند تصادف و خسارت به خودروی ثالث.چنین خسارت هایی، زیان مادی شخص ثالث دارنده وسیله نقلیه موضوع بیمه را شامل می گردد.

خسارت بدنی: خسارت های جانی اشخاص ثالث که شامل فوت، نقص عضو و هزینه های پزشکی ناشی از حادثه با موضوع بیمه باشد.خسارت بدنی پرداختی یا همان دیه یا ارش (دیه ای که مقدار آن در شرع مقدس مشخص نشده است) به نوع صدمه بدنی مانند شکستگی ، نقص عضو و از کار افتادگی جزئی یا کلی ـ موقت یا دائم ـ دیه فوت و هزینه معالجه اشخاص ثالث در اثر حوادث تحت پوشش بیمه شخص ثالث بستگی دارد.

پوشش حوادث راننده:

 در صورتی که راننده مقصر حادثه رانندگی دارای گواهینامه معتبر باشد، در صورت بروز حادثه جانی می‌توان تحت پوشش این بیمه نامه قرار گیرد و خسارت دریافت کند.

مقدار پوشش مالی بیمه شخص ثالث ماشین

در بیمه ماشین سقف پرداخت خسارت‌های جانی و مالی را با توجه به شرایط بیمه نامه و عوامل تاثیر گزار در قیمت بیمه نامه محاسبه می‌کنند. دیه یکی از مهم‌ترین عواملی است که در کنار سایر عوامل می‌تواند به طور مستقیم بر قیمت بیمه نامه و جبران خسارت‌های ایجاد شده تاثیر گزار باشد. از این رو قوه قضاییه هر ساله در ابتدای سال میزان دیه مشخص شده را به بیمه مرکزی اعلام می‌کند. در سال 1401 مبلغ دیه برای ماه‌های حرام معادل 800 میلیون تومان و در ماه‌های عادی مبلغی معادل 400 میلیون تومان در نظر گرفته شده است. شرکت‌های بیمه با توجه به این مبالغ میزان حداکثری تعهدات جبران خسارت را در نظر می‌گیرند.

با توجه به دیه در ماه‌های حرام، پوشش مالی در سال 1401 حداقل 20 میلیون تومان اعلام شده است. البته که انتخاب میزان پوشش‌های مالی به بیمه‌گزار بستگی دارد و می‌تواند حداکثر تعهدات مالی بیمه شخص ثالث که معادل 50 درصد دیه ماه‌های حرام است. سقف پوشش مالی بیمه ماشین معادل 400 میلیون تومان است.

چگونه بیمه ماشین را با ارزان ترین قیمت خریداری کنیم؟

خسارت جانی بر اساس نرخ دیه مشخص میشود

خرید بیمه ماشین

بیمه شخص ثالث ماشین در دو طرح بلند مدت و کوتاه مدت ارائه می‌شود. تمام شرکت‌های بیمه با توجه به الویت بیمه‌گزار، بیمه ماشین را صادر می‌کنند. نکته مهمی ‌که در خرید بیمه ثالث ماشین مهم است این است که هیچ وقت تمدید بیمه نامه خود را فراموش نکنید، زیرا در صورت عدم تمدید بیمه نامه با جریمه دیرکرد روبه رو خواهید شد. از این رو توصیه می‌کنیم که از یادآور‌های آنلاین کارگزاری آنلاین بیمه دات کام کمک بگیرید. با مراجعه به بیمه دات کام شرایط خرید بیمه کوتاه مدت و بلند مدت برای شما فراهم شده است تا تنها با چند کلیک بیمه نامه برای شما صادر شود.

خرید بیمه شخص ثالث کوتاه مدت ریسک بیشتری برای بیمه‌گر دارد. از این رو با قیمت بیشتری هم نسبت به بیمه نامه یکساله بلند مدت عرضه می‌شود. همچنین خرید بیمه ماشین کوتاه مدت با درخواست بیمه‌گزار و شرایط بیمه‌گر صادر می‌شود که می‌تواند بین 5 تا 270 روز باشد و به صورت دو ماهه، سه ماهه، چهار ماهه، شش ماهه یا نه ماهه صادر شود.

همچنین با خرید بیمه ثالث ماشین از ساعت صفر تاریخ شروع تا ساعت 24 تاریخ انقضای بیمه نامه می‌توان از اعتبار آن استفاده کرد. البته که توصیه می‌کنیم این بیمه نامه را 4 روز الی یک هفته زودتر خریداری کنید تا علاوه بر استفاده از تخفیفات شرکت‌های بیمه از فراموش کردن و جریمه شدن هم جلوگیری کنید.

چرا کاربری خودرو بر قیمت بیمه ماشین تاثیر دارد؟

منظور از کاربری خودرو همان نوع استفاده از ماشین است که هنگام خرید بیمه نامه ثالث باید به آن توجه داشت. علت اهمیت کاربری خودرو را می‌توان میزان ریسک وسایل نقلیه دانست. بدین گونه که اگر شما تاکسی داشته باشید به طور حتم ریسک تصادف آن بیشتر از خودروهای شخصی است. علت آن هم می‌تواند تردد و استفاده بیشتر از تاکسی باشد. از این رو شرکت‌های بیمه برای قیمت گذاری بیمه نامه ماشین به نوع کاربری توجه ویژه‌ای دارند. به‌ طور کلی خودروهایی با کاربری‌های زیر مشمول پرداخت 10 تا 50 درصد حق بیمه بیشتر خواهند بود:

  • آمبولانس
  • آتش‌نشانی
  • تاکسی درون شهری و برون شهری
  • بارکش
  • کاربری صنعتی

چگونه بیمه ماشین را با ارزان ترین قیمت خریداری کنیم؟

قیمت بیمه بر اساس کاربری خودرو متفاوت است

نحوه دریافت خسارت از شرکت‌های بیمه

هنگامی ‌که می‌خواهید از شرکت بیمه خسارت دریافت کنید، باید قبل از هر اقدامی ‌حداکثر تا 5 روز کاری به یکی از نمایندگی‌های شرکت بیمه مراجعه کرده و تشکیل پرونده دهید. همچنین برای دریافت خسارت نیاز است که یکسری مدارک را به کارشناس بیمه تحویل داد.

مدارک مورد نیاز برای دریافت خسارت بیمه ثالث عبارتند از:

  • اصل بیمه نامه مقصر حادثه و اصل گواهینامه راننده مقصر
  • تصویر برابر اصل شده خلاصه پرونده بالینی مراکز درمانی
  • اصل کارت خودروی مقصر و اصل کارت ملی راننده مقصر
  • اصل بیمه نامه زیان‌ دیده و اصل گواهینامه زیان‌ دیده
  • اصل کارت خودروی زیان‌ دیده و اصل کارت ملی زیان ‌دیده
  • کروکی و یا گزارش مقامات انتظامی‌و قضائی
  • رأی دادگاه
  • تصویر برابر اصل شده نظریه‌های پزشکی قانونی به همراه خاتمه درمان
  • اصل یا تصویر برابر اصل شده کارت ملی و شناسنامه باطل شده متوفی
  • اصل برگ گواهی فوت یا جواز دفن یا معاینه جسد
  • انحصار وراثت

آیا بیمه ماشین جزو بیمه‌های ارزان قیمت است؟

شرکت‌های بیمه با توجه به اینکه بیمه ثالث ماشین جزو بیمه‌های اجباری است، در تلاش هستند که مزیت‌های مختلفی را برای بیمه‌گزار‌ها در نظر گیرند تا سهم فروش خود را در صنعت بیمه افزایش دهند. از این رو شرکت‌های بیمه با توجه به مناسبت‌های خاص، برخی از تخفیف‌ها را در نظر می‌گیرند تا قیمت کلی بیمه نامه را کاهش دهند. اینکه بخواهیم بگوییم بیمه ثالث ماشین جزو بیمه نامه‌های ارزان است یا خیر، باید عوامل مختلفی را در نظر گرفت که یکی از آن‌ها را می‌توان انتخاب میزان پوشش‌های مالی از طرف بیمه‌گزار دانست. سایر عوامل عبارتند از:

  • درصد تخفیف به سابقه راننده
  • جریمه دیرکرد تمدید بیمه‌ نامه شخص ثالث
  • تاریخ انقضای بیمه‌ نامه قبلی
  • تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث
  • مدت اعتبار بیمه ‌نامه (کوتاه مدت یا یکساله)
  • سال تولید و ساخت خودرو
  • تعداد سیلندر و کاربری خودرو

البته بیمه دیگری نیز برای خودروها به نام بیمه بدنه وجود دارد که مولفه های گوناگونی در محاسبه قیمت بیمه بدنه تاثیرگذار هستند:

  • مشخصات خودرو:عواملی نظیر سال ساخت اتومبیل، نوع خودرو، ارزش خودرو و کاربری آن در محاسبه نرخ بیمه‌نامه بدنه نقش پررنگ دارند.
  • پوشش های اضافی(تبعی) بیمه بدنه : انتخاب هریک از پوشش‌های اضافی یادشده، مبلغی بر نرخ پایه بیمه بدنه اضافه می‌کند. به بیان دیگر، انتخاب پوشش‌های بیمه ای بیشتر با افزایش قیمت بیمه همراه است.
  • تخفیف های بیمه بدنه:تخفیفات این بیمه خودرو شامل: تخفیف‌های عدم خسارت، تخفیف خودروی صفر، تخفیف خرید نقدی، تخفیف ارزش خودرو هستند.

از طرفی هم بیمه مرکزی آمارهایی دارد که نشان دهنده قیمت مناسب بیمه نامه ماشین است. به طور کلی اگر خودرویی در حین رانندگی خسارت مالی یا جانی به اشخاص ثالث وارد کند، موظف به جبران خسارت خواهند بود. از این رو با خرید بیمه ماشین می‌توان ریسک جبران خسارت‌ها را به بیمه‌گر منتقل کرد. عوامل مختلفی نظیر ویژگی‌های خودرو، توانگری شرکت بیمه‌گر، پوشش‌ها، میزان پرداخت خسارت، تخفیفات در تعیین بهترین بیمه تاثیرگذار هستند. شما می‌توانید با مراجعه به سایت خرید آنلاین بیمه دات کام (bimeh.com) و با وارد کردن اطلاعات درخواستی خودرو، بهترین بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث که زیرشاخه های بیمه ماشین هستند را با توجه به شرایط خود و عوامل یاد شده انتخاب و خریداری نمایید.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها